Allen & Heath MixWizard WZ3 12:2 - dvanáctikanálový analogový mixpult rackové šířky
Analogový mixpult známé anglické firmy, kterou netřeba mezi zvukaři představovat. vyniká jak profesionálním zpracováním, tak svými možnostmi a vysokou mírou uživatelského přednastavení. Pojďme se mu podívat „na zoubek“.
Popis
Kovové masivní tělo má barvu námořní modři, prostorové uspořádání ovládacích prvků je logické a přehledné, hmatníky potenciometrů jednotlivých sekcí jsou opatřeny barevným rozlišením, což mi rozhodně usnadňovalo práci (otočných potenciometrů je na pultu 152). Příjemným překvapením byly pro mne stomilimetrové fadery s hladkým chodem. Kromě konektoru pro lampičku a sluchátkového výstupu jsou veškeré vstupy a výstupy umístěny na zadním panelu, který se dá sklopit rovnoběžně s horním panelem. To by se mohlo hodit například při instalaci pultu do racku. Zadní panel, kolmý k hornímu, je asi dvacet centimetrů vysoký, a když mix položíte na stůl, tak funguje jako podpěrka, která pult nakloní pod asi 20° úhlem. Dvanáct LED indikátorů u výstupních kanálů je i přes svou relativně malou velikost dobře viditelných.
Mono kanály
Každý z osmi mono kanálů má svoje individuální fantomové napájení s tlačítkem označeným +48 V. Pod ním je další Pad (Line). To přepíná mezi vstupy TRS jack a XLR. Pokud není do vstupu TRS jack nic zapojeno, tak funguje jako 20 dB útlum na XLR. Následuje gain s rozsahem 50 dB. HPF filtr je pre EQ a pre insert s útlumem 12 dB/okt pod 80 Hz.
Dostáváme se k srdci mixu: ekvalizérům. Ty jsou čtyřpásmové se semiparametrickými nižšími a vyššími středy nastavitelnými od 500 Hz do 15 kHz a od 35 Hz do 1 kHz. Určené frekvence lze zesílit či potlačit o 15 dB. Pevně nastavené výšky a basy ekvalizují na 12 kHz a 80 Hz, rovněž o +/–15dB. Knoflíky pro zdvih/útlum mají světle modré značení a pro nastavení frekvencí tmavě zelené.
Další z lahůdek, kterou jsem hodně ocenil, je šest auxů! To už je dostatečné množství jak do středního studia, tak i pro live zvučení. Mix jsem testoval v domácím studiu – konečně jsem mohl propojit všechna svá efektová zařízení současně a kombinovat je způsobem, který by bez tolika auxů nebyl vůbec možný. Ovládlo mne naprosté nadšení!
Tovární nastavení auxů je následující: aux 1 a 2 pre, aux 3 a 4 post/pre, aux 5 a 6 post. Nicméně síla WZ3 12:2 je mimo jiné právě v možnosti interního routování signálu. Lze mít například pouze jeden nebo všechny nastavené jako pre/post, možná je i volba pre EQ a pre insert nebo post EQ a post insert.
Auxy 5 a 6 se dají použít buď pro posílání signálu do interní efektové jednotky, nebo ven z mixu.
Celková master hlasitost jednotlivých auxových výstupů je nastavitelná v master sekci. Tím pádem lze auxový výstup do efektu či odposlechu plynule zesílit, ztišit, nebo nastavit na potřebnou úroveň, a to při zachování veškerých nastavených poměrů na všech kanálech. Mix také umožňuje pustit si jednotlivé auxové výstupní signály do sluchátek pouhým stiskem tlačítka se jménem výstupu (Aux1, Aux2, Aux3 atd.)
Ještě níže v channel stripu jsou klasicky ovládací prvky Pan a Mute. Mute ovlivní pre i post auxy, direct out, ale neovlivní signál do insertu.
Tlačítko PFL umožňuje skvělou funkci: po stisknutí je na výstupních LED metrech vidět pre fade úroveň signálu. Tento signál je také posílán do sluchátek nebo separátního AB výstupu (což je vhodné třeba pro nahrávání). Hlavní LR výstup tím není ale nijak ovlivněn. Uvedená funkce umožňuje precizní vizuální monitorování a nastavování gainu na jednotlivých kanálech, aniž by se muselo vše ostatní ztišovat. PFL nechybí LED indikace přítomnosti signálu (zelená) a úrovně 5 dB (pre fade) před jeho přebuzením (červená).
Posledním v popisu mono kanálu je fader, o kterém jsem se již v úvodu zmiňoval. Jen dodám, že všechny fadery na mixu umožňují +10 dB zesílení nad nominální 0 dB hranici. Osobně bych uvítal i tlačítko Solo, které zde ale bohužel není.
Stereo kanály
Stereo kanály ST1, 2, 3 a 4 mají na mixpultu dva fadery, ale fyzicky se jedná o čtyři stereo vstupy – proto se nazývají „dual stereo input“. Signály lze buď jednotlivě vypnout (a tak používat stereo kanál klasicky jen s jedním stereo vstupem), „smíchat“ oba dohromady, nebo rozdělit tak, že jeden jde do faderu a druhý přímo do hlavního LR výstupu. Pro toto rozdělení signálu je použit malý zapuštěný přepínač. Každý ze čtyř stereo vstupů má svůj gain. Ekvalizéry jsou čtyřpásmové s pevně nastavenými frekvencemi na kmitočtech 12 kHz, 2,5 kHz, 250 Hz a 80 Hz, všechny s totožným rozsahem +/–15 dB. Zbývající část výbavy v popisu směrem dolů je identická s mono kanály.
Efektová jednotka
Mix obsahuje dvě interní DSP efektové jednotky, které je možno používat bud v duálním módu (pro Aux 5 a 6), nebo v single režimu (jen Aux 5). Je zde šestnáct dual mode a šestnáct single mode efektů, jejichž výběr je soustředěn převážně na hally a delaye, s menším zastoupením modulačních efektů. Efekty lze pomocí dodaného softwaru přes MIDI editovat a ukládat. Kvalita efektů je pro live použití zcela dostatečná, ale pro vyšší studiové nároky jsem osobně volil zapojení dalších efektových procesorů. Přepínání efektů probíhá jedním tlačítkem krokově a je indikováno LED. Pod výběrem efektů je otočný potenciometr celkové výstupní úrovně signálu z interního DSP procesoru a také tlačítko Mute.
Master sekce
V pravém horním rohu jsou čtyři ovladače Aux 1, 2, 3 a 4, které umožňují do auxových výstupů ještě „přimíchat“ signál z interní efektové jednotky. Pokud je efektová jednotka v dual režimu, tak se do signálu „přimíchávají“ oba dva efektové signály dohromady v závislosti na nastavení auxů na jednotlivých kanálech. To se nejvíc hodí u přidávání efektu do odposlechů.
Potenciometrem ST5 je ovládána úroveň eventuálně připojeného externího efektu (do pátého stereo vstupu) ve výsledném master signálu. Potenciometr ST6 umožňuje ovládání hlasitosti na šestém stereo vstupu – zpravidla používaném pro reprodukci hudby z CD přehrávače apod. U něj je hned tlačítko TO LR, kterým se tento stereovstup „pošle“ do hlavního LR výstupu.
V master sekci je také šest, už zmiňovaných, otočných ovladačů, jsou výrazně označeny očíslovanými popiskami a nastavuje se jimi výsledná hlasitost v Aux výstupech. Pozor ale na aux 5 a 6 – u těch se nastavuje hlasitost pouze na analogových výstupech – pokud se používá interní efektová jednotka, tak na ni vliv nemají.
Co je na tomto testovaném pultu hodně zajímavé, jsou možnosti monitorování do sluchátek (a zároveň i do separátního výstupu AB). Můžeme si vybrat z celkem jedenácti možností. Samozřejmostí je post fade LR mix, dále post fade M, jednotlivé aux výstupy, návrat wet signálu z interní efektové jednotky. K tomu slouží devět tlačítek vedle master aux potenciometrů. Při použití PFL uslyšíte v sluchátkách pre fade signál na stisknutém kanálu. Pochopitelně je k dispozici ovládání hlasitosti sluchátkového výstupu.
Separátní výstup AB má kromě nastavení hlasitosti i zapuštěný přepínač, jímž určíme, zda je do tohoto výstupu posílána „kopie“ signálu z LR master faderu (interně lze dokonce nastavit zda pre či post), nebo totéž, co do sluchátek.
Všechny tři master fadery mají dedikované symetrické +4 dBu XLR výstupy. Dva jsou LR, třetí M v sobě skrývá různé možnosti – dalším zapuštěným přepínačem lze nastavit, zda do tohoto výstupu půjde mono sum L+R, nebo se tomuto výstupu přiřadí post fade aux 6 kanál. Tento třetí master se dá využít k několika účelům: buď na separátní monitoring, nebo na master výstup do mono PA systému, či pro „živení“ subbasové sekce. Zde se dá využít aux 6 pro vybrání vhodného signálu do subbasového aparátu (basa, „kopák“ apod.) a ten potom „posílat“ do výstupu.
Praxe
Na WZ3 12:2 jsem si za chvíli zvykl a pracovalo se mi s ním velmi dobře. Plně jsem využíval šesti auxů a semiparametrických středů, stejně tak PFL pro monitoring, ale i vysokého rozsahu nastavení vstupní citlivosti jednotlivých kanálů. Mix jsem měl v home studiu a používal pro komplexnější HW efektování stop pouštěných z DAW zvukovou kartou do mixu a pak nahrávání procesovaného signálu zpět do PC. K tomu jsem chvíli používal funkci PFL a nahrával přes AB output nastavený na monitorování stisku PFL. Výhodou bylo, že jsem nemusel nic ztišovat, jen jsem si vybral za chodu stopy, které chci poslat zpět do PC (obvykle návraty z efektů), stiskl u nich PFL a potenciometrem AB output nastavil ideální celkovou hlasitost výstupu. Hlavní LR výstup to nijak neovlivnilo, takže bylo možno zároveň slyšet kompletní výsledný mix tak, jak jsem potřeboval. Interně lze ještě nastavit i to, že zdroj AB bude pre fade LR a tak pohyb master faderu neovlivňuje signál pro nahrávání a nahrávací výstup je plně pod kontrolou separátního AB ovladače.
Jak „hrají“ korekce? Naprosto přirozeně. Svoji práci udělají a signál nijak výrazně nezabarvují. Analogový ekvalizér je dle mého mínění ve srovnání s digitálním či VST mnohem „šetrnější“ hlavně k vyšším frekvencím. Prostě paráda.
Závěr
Popisovaný mixážní pult nabízí opravdu širokou paletu možností a navíc značnou konfigurovatelnost dle potřeb uživatele. Šest auxů, semiparametrické ekvalizéry a bohaté monitorovací možnosti jsou jeho silnou stránkou. Přidáme-li tradičně kvalitní řemeslné zpracování, interní duální efektovou jednotku a naprosto bezproblémový profesionální zvuk, tak zde máme velmi zajímavý výrobek. Dobrý analog je prostě dobrý analog.
Info:
Allen & Heath MixWizard WZ3 12:2 je dvanáctikanálový analogový mixpult rackové šířky s osmi monofonními (mikrofonními, či linkovými) a celkem šesti stereofonními vstupy, dvěma efektovými jednotkami editovatelnými přes MIDI z PC, konektorem pro přípojení záložního napájecího zdroje a přípravou pro SYS-LINK II, který umožní propojení sběrnic s dalším mixpultem značky Allen & Heath. Cena je 29 412 Kč včetně DPH.
Plus:
tradiční kvalitní zpracování
6 auxů
čtyřpásmový semiparametrický ekvalizér
monitorovací možnosti do sluchátek a AB výstupu
PFL – vizuální monitoring pre fade signálu na LED metrech
použitelná efektová jednotka
třetí XLR master výstup
velké možnosti uživatelského přednastavení
(pre/post, routing. atd.)
Mínus:
žádný bus
knoflíky trochu blízko u sebe
existující riziko, že něco drobného zapadne do skuliny vytvořené při zamáčknutí přepínačů pod úroveň panelu
Technická specifikace:
frekvenční rozsah: 20 Hz – 50 kHz
interní headroomkanály: +21 dB, mix, +23 dB
THD: <0,004 %
šum: mic –128 dB
zbytkový výstupní šum: <– 95dBu, LR fader mix noise <– 83dBu
crosstalk na 1 kHz: fadery dole > 90 dB, mute > 100 dB
citlivost: 0 VU = +4 dBu na XLR výstupu
maximální vstupní úroveň: +39 dBu
maximální výstupní úroveň: +26 dBu (XLR, 600 Ω), +21 dBu (TRS, 2 kΩ)
vstupní mono kanály: XLR symetrický (–60 +10 dBu), TRS symetrický (–40 +10 dBu); pad out (MIC) – 2 kΩ, pad in (mic i line) >10 kΩ, –20 dB
vstupní stereo kanály: ST 1, 3 TRS nesymetrický, >10 kΩ, –16 + 20 dBu, ST 2, 3 TRS symetrický, > 10 kΩ, –16 +20 dBu
stereo FX návraty: ST1(5) TRS symetrický >10 kΩ, –6 + 20 dBu, ST2(6) TRS nesymetrický > 2 kΩ, –2 +20 dBu
aux (1–6): TRS impedančně symetrické <75 Ω, –2 dBu, +21 dBu max, elektronicky symetrické (optional) <75 Ω, +4 dBu, +26 dBu max
direct out: TRS impedančně symetrické <75 Ω, 0 dBu, +21 dBu max
AB output: TRS impedančně symetrické <75 Ω, –2 dBu, +21 dBu max
sluchátkový výstup: TRS, 30–600 Ω
výstupní konektory: LRM, XLR symetrické <75 Ω, +4 dBu, +26 dBu max
lampa: čtyřpinový XLR, max 12 V, 5 W
fantom power: +48 V, individuálně na kanálech 1–8
spotřeba: 35 W max
rozměry: 507 x 530 x 194 mm (volně stojící)
hmotnost: 10kg