Akai Analog Compressor - testík analogové krabičky
Cože? Kytarové efekty od Akaie? Je to tak. Původně japonský výrobce, který u muzikantů proslul třeba díky syntezátorům, teď posílá z Číny překvapující sadu deseti pedálů. Pro toto vydání jsme testovali dva z nich.
Efekty chrání bytelné kovové šasi s pochromovaný plechem na lícové straně, který dává krabičkám atraktivní, trochu motorkářský, design. Dva druhy knoflíků v retro provedení umožňují snadnou orientaci a rychlé ovládání.
Compressor nabízí dva potenciometry - Level pro nastavení hlasitosti výstupu z efektu a Sens pro stanovení míry komprese signálu. Začít se s ním seznamovat lze třeba podle příkladu, který zobrazuje stručný manuál. Nabízí nastavení s tvrdším atakem vhodné pro styl hry chicken picking. Posílení ataku při nastavení knoflíku Sens do polohy tři hodiny stojí za to, a po otočení knoflíku Sens do poslední čtvrtiny tón vystřeluje řádnou ranou. Ovšem při této citlivosti aparát také zvýrazní ruchy, jako je nežádoucí „hum“ singl snímačů.
Čistou i zkreslenou kytaru kompresor příjemně zabarvuje, pocitově se dá mluvit o tom, že má vlastní zvuk. A dělá to, co má, tedy pomáhá tónům, které dynamicky nevyrovnaná hra zanedbává. Díky němu více vylezou.
Využitelný je i pro prodloužení sustainu. Sliboval jsem si od něj, že tak pomůže staré kytaře Jolana Studio. Pomohl, ale úplně její nedostatek nezachránil. Štědřejší se zdál v tomto smyslu k mexickému Stratocasterovi. Hezky zhutnil a prodloužil také baskytaru se dvěma singly. Jako dobrý pomocník se Compressor ukázal pro podporu modulačních efektů. Opravdu výborně si rozuměl s tremolem, jehož sustain zpevnil a protáhl do dálky. Naopak pomáhal účelně krotit dynamické excesy kvákadla, pokud byl zapojený za ním. Probarvil také zvuk phaseru. Co s Compressorem udělat nelze, je zapínat a vypínat jej během skladby, pokud máte za ním zapojený a zapnutý overdrive. Ozývá se pak v aparátu přeskočením až lupnutím. Ale pokud pořadí prohodíte, přijde i odejde decentně.
O efektu nejlépe vypovídá fakt, že hra s ním se stala návykovou a vypínat jej se mi moc nechtělo. A co cena? Téměř všechny pedály této řady stojí 1990 korun. Což není vůbec cena vysoká, ale právě u kompresorů dokážou být někteří zavedení výrobci ještě levnější.
ovládání: Level, Sens.
bypass: přepínač slibuje true bypass
napájení: 9V baterie (je součástí balení), adaptér (není v balení)
Akai Professional - Analog Custom Shop - Analog Delay
Analog Delay už na první pohled nabízí variabilní nastavení: ukazují to tři potenciometry a jeden přepínač. První parametr Mix nastavuje poměr čistého a změněného signálu, druhý Time dobu zpoždění opakovaného signálu, Repeat pak počet opakování - délku odezvy. V porovnání s jinými efekty delay má Akai neobvyklý přepínač Time Switch, který umožňuje nastavení dvou modů, ve kterých bude potenciometr Time fungovat: buď 0 až 600 milisekund nebo 0 až 1200 milisekund.Efekt jsem měl možnost porovnat s jiným analogovým delayem v podobné cenové řadě, s Memory Toy od Electro Harmonix. Nemůžu to nijak empiricky dokázat, ale delay od Akaie se zdál průzračnější, trochu více jako digitální delay, zatímco Electro Harmonix ve svém opakování nese určité více „vintage“ zabarvení. Že se ale v kovové krabičce od Akaie neskrývají jedničky a nuly, můžeme snadno zjistit, když trochu divočeji v průběhu hry točíme knoflíky Time a Repeat. Delay působivě naříká a při extrémním nastavení funkce Repeat se zacyklí.
Manuál nabízí jako jeden příklad práce s efektem nastavení nazvané Rackabilly/Slapback a efekt takový příslib ozvěny slibuje. V ní stojí za to experimentovat s funkcí Repeat. Pomyslně můžeme oběma knoflíky tvarovat místnost, která nám odezvu vrací.
Zvyšováním parametru Time se pak vydáváme na cestu do variabilního světa opakovaných zvuků. Různá delší nastavení inspirují k vytváření rifů a vyhrávek postavených na opakování. Delay nabízí nejen velkorysý čas zpoždění, ale i možnost nastavit knoflíkem Repeat opravdu dlouhé (několikanásobné) opakování.
Myslím, že pro variabilní využití Delaye je dostatečná už jen první pozice přepínače Time Switch, ta navíc dává potenciometru Time dlouhý operační prostor, a najít požadovaný čas zpoždění je snadné. Když přepínač překlopíme, dostáváme se k extrémnímu zpoždění. Ač jsem to neměřil, na slibované 1,2 sekundy delay zřejmě dosáhne. U tohoto typu delaye to ale beru spíš jako bonus využitelný při zvukovém a hlukovém experimentování.
Přepínač Mix oproti ostatním dvěma potenciometrům tolik zábavy neposkytuje. Dá se říci, že v podstatě upravuje hlasitost opakovaných zvuků, v poslední čtvrtině přemění vytrácející se ozvěnu na ozvěnu vzrůstající.
S cenou 1990 korun se Analog Delay stává velmi silným konkurentem zavedených značek. Pro Akai škoda, že s ním přichází na trh až teď. Ještě před nějakými třemi lety analogový delay v této cenové kategorii na trhu chyběl, ty dostupné stály více než dvojnásobek. Pak se ovšem některé firmy pochlapily, Akai se s nimi musí utkat.
ovládání: potenciometry Mix, Time, Repeat a přepínač Time Switch mezi 0 - 600 ms a 0 - 1200 ms.
bypass: přepínač slibuje true bypass
napájení: 9V baterie (je součástí balení), adaptér (není v balení)