Aardvark Q10 - 24bitová externí zvuková karta

Aardvark Q10 - 24bitová externí zvuková karta
Aardvark Q10 - 24bitová externí zvuková karta

Q10 je posledním přírůstkem do řady HDR zvukových karet DirectPro americké firmy Aardvark. Díky své koncepci, vybavení, možnostem a ceně se stává vlajkovou lodí této řady a zároveň jednou z nejlépe vybavených karet pro HDR na trhu vůbec.

 

Co to je

Q10 je 24 bitová (32 Hz - 48 kHz) PCI zvuková karta s externím převodníkem v rackovém 19" provedení, který obsahuje osm symetrických analogových vstupů, deset symetrických výstupů (s přepínatelnou úrovní + 4 dBu/- 10 dBV), digitální vstup a výstup (S/PDIF coax), synchronizační vstup a výstup (WordClock), MIDI vstup a výstup a výstup na sluchátka.

Analogové vstupy jsou vybaveny kombinovanými konektory XLR/jack. XLR vstupy obsahují vestavěné mikrofonní předzesilovače se softwarově nastavitelnou citlivostí, první čtyři vstupy umožňují zapnout společné fantomové napájení mikrofonů a jsou také vybaveny inserty pro připojení dalších efektů. Linkové vstupy (1/4" jack) také umožňují softwarovou regulaci citlivosti, vstupy 7 a 8 je možné používat jako nástrojové (vysokoimpedanční), například k přímému připojení kytary.

Z deseti výstupů jsou dva použity jako "monitory". Výstupní úroveň monitorů a sluchátkového výstupu je samostatně nastavitelná pomocí regulátorů na čelním panelu 19" boxu.

Karta pochopitelně umožňuje režim Full duplex, tj. přehrávání na všech deseti výstupech a současné nahrávání na všech analogových a digitálních vstupech. V počítači mohou být současně až čtyři Q10, i když 32 vstupních a 40 výstupních kanálů jen tak nějaký počítač asi nezvládne.

 

A rozbalujeme...

Poměrně rozměrná a těžká krabice je provedena velice odolným způsobem, vydrží snad jakoukoliv přepravu a zacházení, snad jen kromě přejetí autem.

V krabici najdeme samotnou PCI kartu, externí 19" box, 2m propojovací dvacetipětižilový kabel, CD s ovladači, CD s ostrou verzí HDR softwaru Cakewalk Pro Audio 9 a návod. Nenajdeme žádný napájecí zdroj, celý externí box je napájen z počítače(!). U takto vybaveného přístroje je to poměrně neobvyklé, ale budiž.

První dojem po otevření krabice je naprosto jednoznačný - růžové vidění. Většinu krabice zabírá 19" externí box, který je kromě stříbrného čelního panelu celý růžový. (No pravda, je to odstín lehce do fialova, ale růžová převládá.) Tedy tuhle barvu rozhodně nepřehlédnete. Čelní panel externího boxu má dokonce růžové i držáky, za které se šroubuje do 19" racku, takže i mezi ostatními efekty bude vidět na první pohled.

Návod jsem měl k dispozici pouze anglický, ale je z velké části obrázkový a velice přehledný, není žádný problém pochopit cokoliv. Navíc je ovládání i instalace velice intuitivní, takže nebude potřeba do návodu nahlížet často.

 

A máme rozbaleno

Z provedení PCI karty i externího 19" boxu mám samé příznivé dojmy. Na samotné kartě toho mnoho k vidění není, protože téměř všechna elektronika je pod černým krytem s nápisem DirectPro Q10. Vypadá to perfektně a navíc jsou součástky chráněné před případným mechanickým poškozením. Kryt zřejmě funguje i jako stínění.

Externí box má standardní rozměr 19" racku, čelo je hliníkové, ostatní části jsou z ocelového plechu. Mechanicky naprosto perfektní a robustní.

Na čelním panelu najdete vypínač fantomového napájení mikrofonů s červenou kontrolkou, 8 kombinovaných vstupních konektorů (XLR/jack), dva přepínače linka/nástroj pro vstupy 7 a 8, regulátor výstupní úrovně monitorového výstupu, regulátor hlasitosti sluchátkového výstupu a konektor pro připojení sluchátek (1/4" jack). Jako indikátor zapnutí přístroje funguje svítící červené logo Aardvark a jas tohoto indikátoru lze softwarově regulovat. Vypadá to naprosto úžasně a navíc máte možnost přizpůsobit jas okolnímu "šeru" vašeho studia. S designem přístroje si tedy konstruktéři opravdu pohráli.

Na zadním panelu je umístěn konektor pro připojení k PC kartě (25pinový Cannon), MIDI vstup a výstup, vstup a výstup synchronizačního rozhraní WordClock (BNC), digitální vstup a výstup S/PDIF coax (RCA cinch), 4 Insert vstupy (1/4" jack), 2 linkové výstupy Monitor (L, R, 1/4" jack) a 8 analogových symetrických linkových výstupů (1/4" jack).

Mechanické provedení všech spínačů, regulátorů výstupní úrovně i konektorů je velice solidní, až na jednu drobnost. Zdířky pro analogové výstupy (1/4" jack) jsou plastové typy zaletované do desky plošných spojů. Do některých šly konektory zasunout poměrně ztuha a ještě hůře šly vytáhnout ven. K vylomení konektoru z desky plošných spojů by dojít nemělo, zdířka je vlastně "prostrčena" zadním panelem přístroje. Trochu mě to překvapilo, ale je dost možné, že se jednalo o konkrétní vlastnost několika výstupních konektorů pouze u tohoto kusu Q10. Naopak kombinované vstupní konektory považuji za výborné řešení.

 

Software

Aardvark Q10 je určen pro platformu PC. Jako minimum pro nainstalování je uváděna sestava PC 233 MHz (Intel, Cyrix nebo AMD), alespoň 64 MB RAM a operační systém Windows 95/98/ME. Na internetových stránkách firmy Aardvark jsou již ovladače pro Windows NT a 2000 a dá se očekávat, že v nejbližší době se objeví ovladač i pro Windows XP. Pochopitelně i pro Q10 platí stejné pravidlo, jako pro všechny další počítačové HDR systémy - kupte nejvýkonnější počítač, jaký vaše kapsa dovolí. Q10 byl testován na sestavě Intel PIII/733 MHz, BX440, 768MB RAM, 30 GB HDD (7200 ot./min.). Jako operační systémy byly použity Windows 95 a Windows 98.

Instalace ovladačů je bezproblémová. Systém rozpozná nový hardware, vložíte CD s ovladači a nainstalujete ovladač DirectPro Q10. Poté ze stejného CDčka spustíte setup a proběhne instalace programu Q10 Control Panel, což je vlastně uživatelské rozhraní pro softwarové ovládání a nastavování všech funkcí a parametrů Q10.

Základem Control Panelu je virtuální mixážní pult, který ovládá parametry vstupů a výstupů Q10. U každého vstupu je možné zvolit pomocí tlačítek M1, M2 a L buď mikrofonní, nebo linkovou vstupní úroveň. Vstupní citlivost je nastavitelná v určitém rozsahu pomocí softwarového otočného prvku, jednotlivé rozsahy jsou pro mikrofonní vstupy M1 32 až 55 dB, pro M2 52 až 75 dB a pro linkový vstup - 8 až + 15 dB. Hardwarově je nastavení jednotlivých vstupů realizováno pomocí elektronicky ovládaných potenciometrů v externím boxu ještě před vlastními A/D převodníky. To má za výhodu především značnou odolnost proti přebuzení vstupů. Na každém vstupu najdeme sloupcový indikátor vybuzení, který je možné přepínat jako Pre-Fader nebo Post-Fader, následuje posuvný fader pro regulaci celkové úrovně signálu a ovládací prvek pro směrování do sterea (panorama). Každý vstup je možné tlačítkem Mute vypnout z monitorového výstupu, nedojde ale k jeho vypnutí pro nahrávání. Podobně funguje na každém vstupu tlačítko Solo, kdy daný vstup slyšíme v monitorovém výstupu a vše ostatní je z monitoru odpojeno. Tento detail v ovládání považuji za velice praktický. Každou dvojici vstupů je možné tlačítkem Link "spřáhnout" a ovládat společně jako stereo vstup.

Jako další vstupní dvojici pro nahrávání je možné zvolit buď digitální vstup S/PDIF nebo monitorový výstup.

Pro každou dvojici výstupů je možné nastavovat výstupní úroveň a používat funkce Mute a Solo. Pouze u obou monitorových výstupů je možné regulovat úroveň každého zvlášť. Digitální výstup S/PDIF je přiřazen k výstupům 7 a 8.

Široké možnosti přináší ovladač při přiřazování signálů jednotlivým výstupům. Tlačítkem Routing otevřete okno, ve kterém máte možnost přiřadit každému výstupu (včetně monitorovacího) některý z následujících signálů: Analog Input 1-8, Playback 1-8, Monitor L, Monitor R (signál ze všech vstupů i výstupů), Tone (testovací tón 1 kHz) nebo Silence (ticho).

Každé nastavení pultu (včetně možností Routingu) je možné uložit jako Preset. Takových presetů můžete mít na disku uloženu celou řadu a podle konkrétní situace je vyvolávat.

Tlačítkem Advanced na softwarovém mixážním pultu je možné nastavovat ASIO konfiguraci (velikost bufferu a s tím související dobu latence, rozlišení 16 nebo 24 bitů atd.), přepínat úrovně vstupů a výstupů mezi hodnotami - 10 dBV/+ 4 dBu a řadu dalších parametrů.

Možnosti softwarového ovládání karty jsou opravdu rozsáhlé, vše je velice logicky a přehledně uspořádáno a domyšleno do nejmenších detailů.

Jediná drobnost, na kterou jsem si musel déle zvykat, je ovládání vstupní citlivosti otočným regulátorem na softwarovém mixážním pultu. Ovládání všech prvků provádíte myší. Chytit myší poměrně malý regulátor citlivost a krouživým pohybem nastavit napoprvé správnou hodnotu vyžadovalo značný trénink. Výhodnější je možnost kliknout na tento prvek myší a správnou hodnotu nastavit pomocí kurzorových šipek klávesnice.

Q10 bude pochopitelně fungovat s jakýmkoliv jiným HDR softwarem, ovladač podporuje režim ASIO. V návodu je popsána například konfigurace pro Cakewalk ProAudio, Steinberg Cubase a Nuendo, Emagic Logic, Nemesys GigaStudio a další.

 

Hrajeme

Hodnocení zvuku je vždy velmi subjektivní záležitost. Zvuk Q10 je přirozený, čistý, detailní a velmi dynamický. Žádný šum, žádné slyšitelné rušení, žádné zdůraznění nějaké části slyšitelného spektra, vše je naprosto v pořádku. Vstupy jsou také velmi odolné proti přebuzení.

Praktické a přehledné jsou indikátory vybuzení vstupů na softwarovém ovládacím panelu.

Moc se mi nelíbí "lupnutí", které vznikne při zapnutí fantomového napájení mikrofonů. Chápu, že se tento nepříjemný zvuk objevuje i na mixážních pultech, ale když si konstruktéři dokázali pohrát například s regulací jasu svítícího loga, určitě by dokázali vyřešit i tento drobný detail. Jinak jsem byl mile překvapen kvalitou mikrofonních vstupů, které se mi zdají lepší, než na řadě mixážních pultů stejné cenové kategorie jako Q10.

Po stránce funkčnosti nelze nic vytknout, kartu jsem vyzkoušel v HDR softwaru Emagic Logic 4.6 a vše bylo naprosto v pořádku, výborná je možnost odposlechu zvolených signálů pomocí monitorových výstupů. Škoda, že jsem neměl možnost vyzkoušet několik Q10 v jednom počítači.

Trochu zarážející je napájení externího boxu z PCI karty z počítače. U takto vybavené zvukové karty bych očekával spíše nějaký externí napájecí zdroj.

Z naměřených technických parametrů je možné uvést odstup signál šum 85 dB u linkových vstupů, 66 dB u mikrofonních vstupů (při G = 55 dB) a zkreslení k < 0,02 %. Vše bylo měřeno v pásmu do 30 kHz. Mimo slyšitelnou oblast je možné změřit nepatrné pronikání rušivého signálu z napájecího zdroje do výstupu (odstup 41 dB na 150 kHz), nicméně ve slyšitelné oblasti je vše odfiltrováno. Na vstupech se toto rušení neprojeví.

 

Závěr

Q10 je profesionální zvuková karta s koncepcí "vše v jednom". Díky vestavěným kvalitním mikrofonním předzesilovačům, rozsáhlým možnostem směrování signálu a "Insert" vstupům nebudete potřebovat žádný další mixážní pult. Máte možnost připojit a nahrávat vše od různých typů mikrofonů a nástrojů až po signály linkové úrovně. Ovládání všech parametrů myší na obrazovce počítače je jen otázkou zvyku. Q10 vidím jako ideální řešení pro hodně kvalitní domácí HDR studia nebo vůbec pro jakékoliv studio, které potřebuje kvalitní zvukovou kartu a jako HDR platformu používá PC. Navíc je možné používat až čtyři tyto karty současně. Cena 46 490 Kč včetně DPH mi vzhledem k vybavení, kvalitnímu provedení a výbornému zvuku připadá přiměřená.

 

Info:

Q10 je 24bitová zvuková karta s převodníkem v externím 19" boxu, která obsahuje 8 symetrických analogových vstupů s vestavěnými mikrofonními předzesilovači, 10 analogových výstupů, digitální vstup a výstup (S/PDIF), MIDI a výstup na sluchátka. Na jednom počítači je možné provozovat až čtyři karty současně (synchronizace WordClock). Cena je 46 490 Kč s DPH.

 

Plus:

koncepce "vše v jednom"

zvuk

mechanické provedení

možnost synchronizace až čtyř karet Q10

provedení vstupních konektorů

propracovaný softwarový ovládací panel

 

Mínus:

"lupnutí" při připojení fantomového napájení

provedení výstupních jack konektorů

ta růžová barva (ale někomu se může líbit)

ovladače pouze pro platformu PC

Psáno pro časopis Muzikus