ROLAND

VS 2480 CD Workstation

Zajímavou novinku mezi digitálními systémy pro záznam a kompletní zpracování zvuku představuje firma Roland. 24stopá digitální pracovní stanice VS 2480 CD je určena pro náročnou práci ve studiu i v terénu. Pracuje v rozlišení 24 bitů a 96 kHz v plné profesionální zvukové kvalitě. K dispozici je celkem 384 virtuálních stop (16 pro každý kanál). Data jsou ukládána na vyměnitelném pevném disku o kapacitě až 128 GB (součástí tovární dodávky je disk o kapacitě 80 GB). Pro míchání zvuku slouží 17 tahových potenciometrů, jež umožňují pracovat buď způsobem typickým pro klasické analogové pulty (samozřejmě s plnou digitální automatizací), nebo virtuálním způsobem pomocí myši ve stylu počítačové aplikace, a to ať již na LCD displeji vlastního přístroje, či pomocí volitelně připojitelného VGA monitoru. Z dalších volitelných doplňků jsou k dispozici například MB-24 (level channel bridge), VS-7000 (channel edit controller) nebo SI-80SP (video/midi synch. rozhraní). Silnou stránkou VS-systémů Roland je profesionální kvalita efektových desek VS8-F2. Jedna efektová deska je v ceně a další tři desky je možno dodatečně doplnit. Můžete tak získat až 8 stereo nebo 16 mono efektů.

Veškeré regulátory úrovně jsou motorizované. Je možno nahrávat až 16 stop současně a k dispozici je šestnáct symetrických vstupů. Součástí přístroje je rovněž word clock a časový kód podle normy SMPTE. Pomocí R-BUS portu můžete k VS-2480 připojit jakýkoliv kompatibilní produkt a libovolně tak doplňovat a kombinovat vstupy a výstupy. Roland nabízí například AES/EBU rozhraní (AE-7000), digitální převodník (ADA-7000), převodník pro připojení adat/Tascam (DIF-AT) nebo propojení s dalším zařízením, jímž může být např. zvukový modul/sample player Roland XV-5080, který také obsahuje R-BUS. Vhodným doplněním jsou také referenční aktivní digitální monitory DS-90A, resp. DS-50A, které plně využívají simulačních možností COSM softwaru v řadě produktů Roland VS.

Systém je vybaven několika zajímavými inovacemi: modelováním různých legendárních kondenzátorových i dynamických mikrofonů pomocí technologie COSM (při doporučeném mikrofonu AKG-C3000B). Novinkou je též funkce "phrase pads" která umožňuje přiřazovat současně až 24 různých zvukových úryvků přímo z disku. Součástí software je modelování různých typů kytarových zesilovačů a kytarových reproduktorových soustav. VS-2480 přichází vybaven možností smíchat prostorový zvuk 5.1, a rozšířit tak zvukový prostor daleko za běžný stereo poslech. Nastavení prostorové lokalizace může lépe probíhat pomocí volitelného kontroléru (VE-7000). Doplněním o nové masteringové funkce včetně možnosti závěrečného vypálení masteru na vestavěné CD-RW mechanice získáváte možnost dokončit celý profesionální hudební projekt v jediném kompaktním přístroji. Předpokládaná cena VS-2480 CD je přibližně 175 000 Kč vč. DPH. Na český trh by měl být tento výrobek uveden v květnu 2002.

 

BR 1180 CD

Mezi nové digitální nahrávací systémy ve střední cenové třídě se řadí kompaktní a přenositelný systém BR 1180 CD (existuje rovněž ve verzi bez CD), jenž umožňuje 10stopé nahrávání ve 24bitovém rozlišení. Jeho hlavní předností je kompletní možnost digitální práce a sofistikovaný lineární způsob pro živé nahrávání, jež se inspiruje u klasické technologie. Pro záznam zvuku je k dispozici až 80 virtuálních stop a plně automatizovaný finální mix, který je možno regulovat hlavním stereo master potenciometrem. Dále jsou k dispozici dva jack/XLR mikrofonní vstupy (vč. phantomového napájení), nízkoimpedanční kytarový vstup a linkový vstup. Především ale naleznete digitální efekty včetně COSM modelování zesilovačů a mikrofonů. Zajímavá je jistě oddělená rytmická sekce s vlastními zvukovými vzorky bicích. Ovládání je intuitivní s pomocí LCD displeje a s přehledným a snadno pochopitelným grafickým systémem. Zvukové vzorky je možno importovat a exportovat do souboru WAV. Výhodou by měla být i zabudovaná vypalovačka.

 

V-Bass

je nový syntezátor a procesor pro basové kytary, jenž pomocí technologie COSM modeluje zvuk většiny basových, klasických akustických a elektrických kytar. Barva basového kytarového zvuku se může nekonečně proměňovat díky množství rejstříků, efektů a nejrůznějších uživatelem definovaných kombinací, například modelováním wah, přebuzení/zkreslení, komprese, zpoždění, chorusu, dozvuku a mnoha dalších efektů. Součástí přístroje je nožní pedál pro kontrolu parametrů v reálném čase.

K dispozici jsou pozoruhodné syntetické basové zvuky, speciální i agresivní zvukové efekty a rovněž polyfonní efekty pomocí technologie GK. Nový speciální snímač pro čtyř, pěti i šestistrunné basové kytary GK-2B, umístitelný mezi kobylku a klasický snímač, je propojen 13žilovým kabelem přímo do basového procesoru. Zvuk až šesti jednotlivých strun může být konečně zpracován samostatně, což přináší výrazně zvýšenou kvalitu zvuku zejména u speciálních efektů (zdvojení oktávy, změna ladění atd.). V poslední době přicházejí na trh nové Twin pedály Boss s GK vstupem a uvažuje se i o dalších možnostech využití tohoto typu snímání zvuku.

Ovládání přístroje je zcela intuitivní a naučit se s ním zabere díky pomocným grafickým ikonám jen málo času. V přístroji je přednastaveno 100 továrních předvoleb a dalších 100 může být definováno uživatelem. Předpokládaná cena asi 41 200 vč. DPH.

Psáno pro časopis Muzikus