Tvorba moderního jazzu III - workshop
Dominantní jádra
Tento díl je věnován nejdůležitějšímu útvaru v jazzu, kterým je dominantní jádro, jinak také zvané "dva pět jedna" - (II-V-I). Jádra jsou dvojího druhu: durová a mollová. Jádra jsou prakticky v každém standardu, v durovém a mollovém blues, rhythm changes a v modálních skladbách na nich můžeme stavět.
Nejdříve se zaměřím na durové jádro a způsoby, jak ho dále obohacovat.
Durové jádro Dm7 - G7 - Cmaj7
# 1 - použití dorské a dominantní be-bopové stupnice (průchodný tón F# v G7)
# 2 - použití G7alt (Abm-maj7)
# 3 - použití mollového jádra Dm7 5b - G7alt (Fm-maj7 , Abm-maj7 )
# 4 - vytvoření chromatického sestupu ( Am-maj7 , Abm-maj7 ) použitím dvou dominant (D7 vedoucí do G7alt)
# 5 - použití Coltraneova cyklu Dm7 - Eb7 - Ab7 - Db7 - Cmaj7
# 6 - použití Coltraneova cyklu Dm7 - Eb7 - Abmaj7 - B7 - Emaj7 - G7 - Cmaj7
Mollové jádro
Bm7 5b - E7 9b - Am
# 1 - použití harmonické mollové stupnice
# 2 - použití Dm-maj7 - Fm-maj7 (E7alt) - Am-maj7
# 3 - použití pentatonik postavených na předchozím systému Dm-maj7 - Fm-maj7 - Am-maj7
- pentatonika Em7 (e, g, a, b, d) vychází z Dm-maj7
- pentatonika Gm7 (g, bb, c, d, f) vychází z Fm-maj7
- pentatonika Bm7 (b, d, e, f#, a) vychází z Am-maj7
# 4 - použití Coltraneova cyklu Bm7 5b - C7 - F7 - Bb7 - Am
# 5 - použití Coltraneova cyklu Bm7 5b - C7 - Fmaj7 - Ab7 - Dbmaj7 - E7 - Am
Příští díl bude věnován mollovému blues.