Technologie Celemony ARA - budoucnost hudebních plug-inů
Původně jsem následující zprávu chtěl uvést jen jako běžnou krátkou novinku (což jsem také udělal). Ale když jsem si přečetl a zjistil více informací a přemýšlel o tom, jak se s těmi všemi informacemi vejdu do daných pěti set znaků, uvědomil jsem si, že si tato zpráva zaslouží svůj samostatný článek.
Nuže tedy, firma Celemony oznámila, že jejich rozšíření rozhraní plug-inů - ARA (Audio Random Access), na kterém spolupracovala s firmou PreSonus - je od nynějška volně k dispozici pro všechny tvůrce softwaru. ARA umožňuje lepší integraci Melodyne a jemu podobných plug-inů do digitálních zvukových pracovních stanic (DAW). Jedná se o rozšíření stávajících rozhraní plug-inů, jako jsou VST nebo Audio Units. ARA otevírá další komunikační kanál, jehož prostřednictvím jsou DAW a plug-iny schopny si vyměňovat různé další informace o zvukových souborech, jako jsou umístění souborů v songu, informace o tempu zvukových souborů, rytmu a další.
ARA byl prvně realizován ve spolupráci plug-inu Celemony Melodyne a DAW PreSonus Studio One. Technologie ARA usnadnila interakci mezi Studio One a Melodyne, což vede k uživatelsky přívětivým a pohodlným pracovním postupům, které jsou na hony vzdálené těm, které známe z dřívějška. To umožňuje ve Studio One ještě efektivnější využití Melodyne.
Díky výbavě ARA Software Development Kit (SDK), mohou nyní technologii ARA integrovat do svých produktů i ostatní výrobci různých DAW (například Cubase, Logic, Pro Tools, Reaper...) i výrobci plug-inů. A to zdarma. Podobně se před dlouhou řadou let zachovala i firma Steinberg, která zdarma poskytla SDK k technologii VST, kterou vyvinula a dodnes rozvíjí a vylepšuje. Kdo by tenkrát řekl, jak velký trh tímto krokem firma Steinberg vytvořila?
„Díky ARA je Melodyne do Studio One mnohem více integrován a je tam mnohem méně překážek. Pracovat s ním lze mnohem více hudebním způsobem, což se odráží ve spontánním nadšeném projevu uživatelů, které jsme viděli moc rádi,“ říká softwarový architekt Melodyne, Carsten Gehle, který ve videu o tvorbě technologie ARA zdůrazňuje, že vztahy s dalšími tvůrci byly brány v úvahu hned od samého začátku. „Od okamžiku, co jsme ARA ve spolupráci s PreSonus vyvinuli, se jasně objevily výhody systému. Kromě toho jsme ARA udělali co možná nejotevřenějším, aby z něj mohlo těžit co nejvíce aplikací, jak je to jen možné.“
Čím je vlastně ARA nová?
V současnosti používané plug-iny, jako jsou VST, AU a RTAS, v podstatě stále fungují způsobem jako staré původní analogové mixážní pulty. Plug-in přijímá zvuková data ze stopy DAW pouze v okamžiku přehrávání. Ale plug-in nemá žádné další informace o celé stopě. A proto „neví“ nic o celém hudebním kontextu. Pro efekty, jako jsou reverb, echo nebo ekvalizér, je tento pohled „klíčovou dírkou“ dostačující. Nikoliv však pro plug-iny, jako je Melodyne, který pro správnou analýzu hudebního kontextu a editaci not, rytmu a tempa potřebuje přehled o celém zvukovém klipu. Proto byl dříve v Melodyne nutný převod signálu do plug-inu. To se dělo v reálném čase. Soubor byl z DAW v reálném čase přehrán a celý načten do Melodyne, který s ním teprve potom mohl plnohodnotně pracovat. Nicméně tento převod je pouze důsledkem nedostatku v rozhraní plug-inů. S ARA to již není nutné.
Použití slova „hudebních“ v názvu „budoucnost hudebních plug-inů“ není náhodná. Firma Celemony se hodně specializuje právě na hudební (nikoliv pouze zvukový) podtext svého softwaru Melodyne. Ostatně i technologie ARA tomu svými vlastnostmi velmi napomáhá.
Z technického hlediska je ARA tedy vlastně komunikační kanál, jehož prostřednictvím si mohou plug-iny a DAW vyměňovat doplňující informace. Nejedná se tedy v žádném případě o nový standard plug-inů, nahrazující VST, AU, RTAS a další. Nesoutěží s nimi, ale pouze je volitelně rozšiřuje. Takže ARA může být podporováno jak DAW tak plug-iny samotnými. ARA nevyžaduje žádnou samostatnou instalaci nebo nastavení uživatele.
Díky spolupráci firem PreSonus (tvůrce DAW) a Celemony (tvůrce plug-inu), byla technologie ARA vyvinuta ve stejné míře z hlediska tvůrce DAW i z hlediska tvůrce plug-inu. Výsledkem je, že bere v úvahu potřeby obou stran, a proto dokáže z obou získat maximální užitek.
Jak může ARA pomoci?
Díky ARA si mohou DAW a plug-in vyměňovat spoustu informací, které jim ve výsledku umožní lépe spolupracovat. Plug-in je blíž tomu, co se děje v DAW, a může tak pracovat mnohem plynuleji a efektivněji. DAW naopak dokáže plug-in daleko lépe integrovat a cíleně jej využívat - přesně jako kdyby byl přímou součástí DAW.
U názvu Audio Random Acces, tedy něco jako náhodný přístup ke zvuku, je důležité vnímat slovo „Random“ (náhodný) nikoliv jako nepředvídatelný, ale spíše jako namátkový, respektive nesekvenční.
Například ve Studio One slouží Melodyne jako alternativa k běžnému editoru Waveform. Zvukové segmenty jsou otevírány přímo v Melodyne a tyto segmenty následují všechny operace, jako je přesouvání, kopírování, stejně jako změny tempa nebo předznamenání. Studio One naopak využívá vysoce kvalitní algoritmy Melodyne pro kvalitní timestretching (zrychlování nebo zpomalování zvukového signálu bez změny výšky tónu) a získává informace o hudebním obsahu. To vede například k jednoduché možnosti konverze z audio do MIDI pomocí drag-and-drop.
Dalšími výhodami je například fakt, že pokud v editoru Melodyne klikneme na nějaké místo (takt, dobu...), přesune se i kurzor celého projektu. Stejně fungují i příkazy Start a Stop, které jsou naprosto provázané. A navíc, vzhledem k tomu, že nedochází k žádnému převodu mezi DAW a plug-inem, nevytváří se další přídavné zvukové soubory. Takže archivace a sdílení projektů je mnohem snazší.
Současnost a budoucnost
V současné chvíli je ARA implementováno v softwaru Melodyne Editor, Assistant a Essential od verze 1.3 (a vyšší). Prvním DAW, které ARA implementovalo, je PreSonus Studio One 2. Dle webových stránek Celemony budou následovat další produkty.
Pokud jste vývojářem hudebního plug-inu a chtěli byste ARA do svého prostředí integrovat, můžete kontaktovat tvůrce pomocí emailu (ara@celemony.com). Sám si umím představit řadu různých použití. Kromě použití při tvorbě scénické a nebo klasické hudby, kde se pracuje s velkými zvukovými knihovnami a přepínáním většího počtu artikulací (ARA by jistě dokázala plnohodnotně a elegantně nahradit Note Expression z posledních verzí Cubase a otevřít tak tuto pozoruhodnou vlastnost uživatelům dalších DAW), si velice dobře umím aplikaci této technologie představit i pro moderní hudební styly. Počínaje efekty postavenými na principu převráceného přehrávání signálu přes repetitivní signál až po různé scratche, využívající zrychlení, zastavení a vrácení signálu. Řadě uživatelů DAW Logic se líbí efekt zpomalování pásu, kterou Logic umí nasimulovat (osobně si neumím představit, že tento efekt použiji častěji než jednou za pět let). S ARA by takový efekt bylo jistě možné tvořit téměř v reálném čase.
Budoucnost sama ukáže, co všechno z ARA vznikne. Já myslím, že se tvůrcům hudebního softwaru otevřela nová, velmi zajímavá, cesta, kterou lze využít kreativním způsobem.
Více informací o ARA je k nalezení na:
www.celemony.com/cms/index.php?id=ara
Video zachycující spolupráci Melodyne a Studio One. Díky ARA je ke shlédnutí na:
www.youtube.com/watch?v=F3J8SFhoe10&feature=player_embedded
Technický popis ARA od Carstena Gehleho lze shlédnout na: