Studio Mercury

Studio Mercury
Studio Mercury

V naší dnešní reportáži volně navážeme na seriál o studiích, který mapoval situaci u nás, a navštívíme nově vzniklé nahrávací prostory v západních Čechách.

Vyrážím z Plzně po dálnici směrem na Prahu a po necelých deseti minutách jízdy jsem na místě - motel "K" u Rokycan. Na tachometru mám patnáct kilometrů z centra (z Prahy je tedy asi šedesát pět kilometrů). Procházím recepcí motelu, recepční mě směruje po schodech dolů a mě napadá, že o zabezpečení objektu je postaráno sice lehce nezvyklým, avšak velmi efektivním způsobem.

 

Ač je kolem desáté hodiny dopolední (na rockery tedy ještě půlnoc), přicházím do rozdělané práce. Vítá mě Roman "Masha" Šandor - zvukový mistr a zároveň jeden ze spolumajitelů. Podává mi ruku, omlouvá se, že ještě než se mi bude moci věnovat, musí něco dodělat. Usedá zpět k pultu, a tak než dotočí bicí do jednoho kousku, mám alespoň čas se trochu rozkoukat.

Můj první dojem je, že jsem skutečně ve studiu - tedy nikoliv v bývalé hospodě, tělocvičně, kinu, či rodinném domku. Tyhle prostory zjevně nemohly v minulosti sloužit k jiným účelům a navíc to vypadá, že spáry v obložení i modrá barva na stěnách stačily sotva zaschnout, tedy zřejmě opravdu čerstvá novinka. Mé myšlenky mě mimoděk vrátí o pár let zpět do dnes již neexistujícího studia West, na jehož prostory mnozí nostalgicky zavzpomínají, a uvědomuji si, že režie, ve které se ocitám, je podstatně prostornější. První, na co mimoděk padá můj zrak, je Eventide H3000 a Lexicon PCM70. Co hlavní poslech? Tannoy S15IIT, pult Tascam M3500. Jářku...

"Tak kluci, dejte si cigáro?" vstává Roman od knoflíků a exkurze začíná. První otázku ani není třeba pokládat, rozpovídá se sám:

V první řadě bych rád upozornil na to, že naše prostory jsou celé podle původního akustického projektu. Ten vypracoval ing. Daněk z firmy AVA, navrhl speciální materiály a ohlídal realizaci. Všechno, co vidíš kolem sebe, je předem spočítáno na odrazy, pohltivost, frekvenční rezonance atd. Měli jsme velké štěstí, pokud jde o výběr objektu - samotné studio je vlastně jen pouhým zastavěným výsekem obrovského sklepa, ve kterém se ocitáme, takže nás, co do prostoru, vlastně nic neomezovalo. Studio má cca 35 m2, režie také, máme tu i machine room pro hlučnější přístroje, sklad... Je tu také slušné zázemí pro ubytování - noclehárny, koupelna, kuchyňka, a pro ty náročnější tu máme možnost pronájmu pokojů motelu za čtvrtinové ceny. Je to vůbec obrovská výhoda, že je to takhle pohromadě. Mají nonstop provoz, takže třeba teplá kuchyně funguje 24 hodin denně a tak. Navíc u té dálnice to nejde nenajít.

 

Jak ta myšlenka vlastně vznikla - studio v dálničním motelu?

Měl jsem původně studio v Plané u Mariánských Lázní. Nechal jsem i jméno, protože jsem tam svého času udělal dost práce. Tady jsme se ale rozhodli použít kvalitnější technologii a hlavně postavit skutečně velké profesionální studio.

To jsi řekl trochu tajemně, ale dobrá, nebudu vyzvídat. Pojďme ke zvukovému řetězci.

Co se koncepce týče, použil jsem stejný model, jako když jsem navrhoval studio Kreyson Ladislavu Křížkovi, kde jsem donedávna dělal. Celá cesta až k digitálnímu záznamu je analogová - pult i out boardy. Signál vedeme do analogového Tascama M3500, v drtivé většině případů přes hardwarové lampové předzesílení, kompresi, případně ekvalizaci (TLA 5051), a tu lampovou teplotu pak tlačíme do 24 bitů/48 kHz (Motu 2408 mkII, Motu 1224). Pro záznam na digitál jsem se rozhodl nejen kvůli poměru cena/kvalita v porovnání s opravdu kvalitním analogem, ale také kvůli editačním možnostem. Náš analogový pult tak kromě jiného také mohu doplnit digitálním automixem. K dispozici tu jsou veškeré digitální i analogové formáty a synchrony. Jako záznamový software používám na multitrack Cubase VST 5.1 (je mi nejbližší) a pro mastering Sound Forge 5.0. Jsme zařízeni ale i na surround Dolby digital 5.1, na ten je tu Nuendo. Momentálně už jen čekáme na chybějící pátý box a subwoofer - ty by tu měly být zhruba do třech týdnů.

Tedy ještě v inkubační době našeho článku?

Tak nějak. Jinak jako hlavní poslech tu jsou patnáctipalcové monitory Tanoy S15IIT a u stejné značky jsme zůstali i u druhého poslechu.

Co mikrofony?

Lampa-pentoda Rde Classic II Tube, který jsem velmi pečlivě testoval v porovnání s modely a cenami zvučných značek, a jsem s ním opravdu spokojený, Rde NT2 a jinak od všeho trochu: AKG C 1000S, D112, Audix D1 a samozřejmě také SM 57.

Ta souprava, na kterou jste teď točili, patří ke studiu?

Ne, ta je kapely, my tu máme bicí soupravu Remo. Pokud jde o nástroje, tak na samplování je tu Akai S 3000 XL (i když máme i softwarový sampler - jmenuje se HALion a načítá formáty Akai, Kurzweil a waw), k tomu Roland A 70 a pro kytaristy Fender Stratocaster a lampový aparát Engl - signature model Ritchie Blackmore.

Ještě bychom neměli opomenout efekty.

Je tady pár osvědčených věcí: Eventide H3000 D/SX, Lexicon PCM70 (zanedlouho dorazí PCM80), to už jsou dnes v procesorech legendy, o kterých asi není třeba nic bližšího říkat. Dále třeba T. C. Electronics Finalizer - ten používám nejenom na mastering, ale kolikrát ho zasadím do inzertu už při záznamu do jednotlivých stop. Rozsvítí a dodá dynamiku. Od T. C. Electronics tu mám ještě jednu zajímavost: Intonator - to je hardwarový dolaďovač v reálném čase, který dokonce umí převést audiosignál do notového zápisu. Svoje vykonají také BBE Sonic Maximizery 482 a 882 - dodávají vyšší harmonické a subharmonické. Ty využívám hlavně při masteringu, ale jsou skvělé třeba i na bicí a podobně.

 

Strávil jsem v Romanově společnosti ještě asi hodinu při poslechu nahrávek, ať už z jeho dílny nebo různé jiné muziky. Rozcházeli jsme se pak s konstatováním, že se nevidíme naposled, neboť během mé exkurze jaksi samovolně vyplynulo, že připravované CD s lektory Rockových kurzů budeme částečně realizovat právě zde.

 

Vybavení:

Mixážní pult: Tascam M3500

Záznam: HD recording 64 stop 24 bitů/48 kHz Motu 2408 mkII, Motu1224 - 48 in/out, formát Analog, ADAT, TDIF, Cubase VST 5/32 a Nuendo

Editace: Sound Forge 5.0 a WaveLab 3.0

Efektové procesory: Lexicon PCM70, Eventide H3000 D/SX, T. C. Electronic Intonator, Digitech S400, pluginy Antares, Waves, Stainberg a D-sound

Dynamické procesory: 2 x TLA 5051 - lampový mikrofonní předzesilovač, kompresor, EQ, gate, T. C. Electronic Finalizer, BBE 482, BBE 882, Yamaha CQ2015A a pluginy C1, L1, C4 a RCL od Waves

Monitory: 3 x Tannoy S 600, 2 x Tannoy S15IIT, Tannoy Active Subwoofer a Rotell 5.1 amp THX Surround System

Mikrofony: R char 1 de Classic II Tube, 2 x R char1 de NT2, 2 x AKG C1000S, 6 x Shure SM57, AKG D112 a Audix D1

Někteří klienti: Citron 2001 - Síla návratů, Damiens - Svět zázraků, Milan Schelinger, Kečup - všechny tituly, MacBeth - Žer co ti chutná, Zvlášňý Škola, MASH, Viktor Sodoma, Palice, Elegie r. b., Chodovarka, Velký akordeonový orchestr Mariánských Lázní, Kamilos Show Band, Casino Band, Malá dudácká kapela Tachov, LSD a další.

 

Kontakty:

Adresa: Mercury studio, Motorest - K, dálnice D 5, pošta Rokycany, 337 01

Telefony: 0777 85 31 05, 0776 33 31 00, 019/79 65 650

Psáno pro časopis Muzikus