Muzislovník

multitémbrální modul (anglicky multitimbral module): Je elektronický zvukový zdroj řízený nebo řiditelný obvykle po sběrnici MIDI, tedy většinou syntezátor nebo jeho samostatný kus, jenž může produkovat několik zvukových barev (čili hrát několik nástrojů) současně. Řídicí signály "hrající" tyto nástroje odpovídají jednotlivým kanálům sběrnice MIDI, proto každému z takto hrajících nástrojů je přiřazen jeden MIDI kanál.

 

overdub (česky přepis, doslova přetitulovat): Při vícestopém záznamu - nový záznam přepíše obsah původní zvukové stopy. Opačná funkce je například merge, která starší a nový obsah záznamové stopy sloučí.

 

punch in: Funkce při vícestopém zvukovém záznamu - okamžité přepnutí přehrávané stopy do režimu záznamu, jenž následující původní záznam na stopě buď přepíše nebo časově posune, a to bez zastavování záznamového média. Používá se pro přidávání stop k vícestopému záznamu nebo pro snazší navazování staršího záznamu na nový při nahrávání skladeb po částech.

 

punch out: Opačná funkce k punch in - přepne záznam stopy zpět do režimu přehrávání bez zastavení záznamového média.

 

odstup signálu od šumu (anglicky signal-to-noise ratio): Je poměr maximální úrovně záznamu ke zbytkovému šumu záznamového média. Udává se obvykle v logaritmické míře v decibelech (dB). Hodnota 6 dB znamená, že jeden signál má zhruba dvakrát nižší napětí než druhý, hodnota 20 dB znamená desetinásobný poměr dvou napětí, 40 dB stonásobný atd.

 

XG: Firemní alternativa syntezátorů Yamaha k řadě Roland GS. Oba rozšiřují základní protokol MIDI o další rozšiřující funkce pro práci se zvukovými bankami, vkládání jejich doplňků a jiné editační funkce a příslušenství.

 

algoritmus (anglicky algorithm): Je obecně výpočetní postup něčeho. V této branži jde obvykle o program nebo kus programu (programový blok) vytvářející nějaký zvukový efekt, kombinaci efektů nebo zvukovou funkci, třeba hall, flanger nebo rychlou Furierovu transformaci (FFT), její inverzi (IFFT) apod.

 

damping (česky útlum, doznívání, doba dozvuku): U popisů dozvuku a ozvěny jde o čas, kdy původní zvuk pohltí prostředí (nebo utlumí program, který ho simuluje) na hodnotu xkrát nižší, třeba o 60 dB. V obecné akustice tato hodnota je obvykle závislá ještě na umístění sledovaného bodu v prostoru a na frekvenci.

 

dither, dithering (česky doslova chvět se, chvění, ale nepoužívá se): Je způsobem pro maskování tzv. kvantizačního šumu, tedy šumu, jenž vzniká při převodu analogového signálu na digitální. Je způsoben nutností zaokrouhlit okamžitou úroveň analogového signálu na schodovitou škálu úrovní signálu digitálního. Jeho princip spočívá v tom, že je k digitalizovanému signálu přimícháván velmi slabý náhodný signál, tzv. bílý šum o úrovni jednoho bitu, který kvantizační šum zamaskuje tak, že obvykle neruší.

Psáno pro časopis Muzikus