Musikmesse a Prolight + Sound 2019 - Frankfurt vždycky na jaře
Moje jaro začíná frankfurtským veletrhem. Platany v nevídaném množství všude, kam se podíváš, byť dosud nepučící, vysoké domy skrývající za okny všechno možné, včetně Evropské centrální banky, hnedle za nádražím je pár uliček s hodně různými obchody a službami s bezdomovci spícími ve špinavých spacácích na chodníku.
Od nich jsem mimochodem letos málem dostal na budku jenom proto, že jsem tam vytáhl z báglu foťák, i když jsem nikoho z nich nefotil. Zkrátka město plné protikladů. Ty vyniknou, když to porovnáte s městem stejného jména, ale nad Odrou, na opačném konci téže země, což je mimochodem taková ospalá díra na polských hranicích.
Ale pojďme na výstaviště. Známý věžák ve tvaru ostrouhané tužky, někdy bych mu měl spočítat poschodí, a před ním pohyblivá socha dělníka plnícího pětiletku - neznám jiný důvod, proč by se tím kladivem jinak oháněl tak pomalu. Tradičně se tam na jaře prolínají dva veletrhy, Musikmesse, tedy hudební veletrh, a Prolight + Sound. Letos byly časově shodné, ale každý z nich byl na opačné straně výstaviště. Ten první, starší a tradičnější, se zaměřuje na hudební nástroje, akustické, elektrofonické i elektronické, a různá vybavení k nim. Ten druhý, Prolight + Sound, na ozvučení, PA aparatury, jevištní osvětlení, pódiové konstrukce, včetně různých pohyblivých či svíticích jevištních kulis a ptákovin. Taky na mlhy, dýmy či pěnu, prostě vše technické, co by mohlo vyniknout na jevišti či pódiu. Elektronika stojící mezi tím - mikrofony, sluchátka, studiové monitory, mixážní pulty zvukové i světelné byly k vidění jednou na té straně, jindy na oné. A zatímco ten druhý veletrh, Prolight + Sound, je stále větší a mohutnější, loni byly světel a jevištního lešení dvě haly, letos tři, včetně dvou poschodí té největší, která loni touhle dobou byla ještě pouhým staveništěm, ten první, Musikmesse, pomalu skomírá. Co chcete vymýšlet nového na klavíru, kytaře či violoncellu? Ale i tak doufám, že úbytě má jenom dočasně.
China
Takhle to vypadalo nejenom v této hale.
Berndt & Marx OHG
Z dosavadních veletržních reportáží, letos i kdykoli dřív, málem vyplývá, že celý veletrh se točí jen a jenom okolo rockerů. Ale velká část expozic se týká i nástrojů, jichž by se pravý a roduvěrný rocker nedotkl ani dlouhým bidlem. Třeba tahle krásná violoncella vystavovala firma Berndt & Marx OHG ze Saské Kamenice, za krále klacka Karl-Marx-Stadtu. Lze si je koupit, lze si je půjčit. Až mi budou na funuse hrát Largo, tak jedině na tyhle.
Kabelový mikrofon
Pěkný malý klipsový kabelový kondenzátorový mikrofon ATM 350 na krátkém husím krku předvedli na stánku Audio Technica. Původně japonské, dnes snad globální. Byly k vidění v provedeních D, U, W a PL, tedy s uchycením a rozměry klipsu upravenými pro buben, trubku, štěbenec, kytaru či piano. „U“ znamená univerzální. Crash testy paličkou nešikovného bubeníka firma sice neuvádí, ale lze doufat.
Více dřeva, méně lepidel
Další bicí lepené z dřevěných segmentů, tentokrát argentinské Legend Drums. Víc ruční práce, více dřeva, méně lepidel, zvuk tomu odpovídající. Že mi jméno firmy dosud nic neříkalo, přestože by mělo být legendární, bude asi tím, že jsem zatím nikdy nebyl v Argentině.
Cadac
Další digitální zvukové mixpulty Cadac mají kromě malých rozměrů, velkého sklopného a přehledného displeje i velmi slušné užitné vlastnosti. Ovšem podrobný popis zde vyobrazeného „cdc six“ s 80 vstupy by zabral velkou část tohoto časopisu. Konverze 32 či 40 bitů při vzorkování 96 kHz je u těchto pultů samozřejmostí.
Malé rozměry, velké možnosti
Malý rozměry, velký možnostmi je digitální mixpult SD12 od firmy DiGiCo z britského Chessingtonu. Dvě dotykové obrazovky, vestavěné rozhraní pro záznam míchaného zvuku, lišta s LED diodami pro osvětlení konzole, 72 vstupů a 36 sběrnic. Ale nastudovat to všecko, je práce na delší dobu.
Allen & Heath
Digitální mixpulty britské firmy Allen & Heath úspěšně navazují na své analogové předchůdce, jimiž se spolu s pulty Soundcraft, dnes značkou utopenou v koncernu Harman, dělily o velkou část tehdejšího českého zvukařského trhu. Zatímco celý koncern Harman letos zůstal doma, na stánku Allen & Heath byly hnedle zkraje k vidění mixpulty řady Qu-16, Qu-24 a Qu-32.
Boundary mikrofon
Pěkný „parkeťák“, tedy boundary mikrofon určený pro snímání zvuku s využitím odrazů od plochy, na které leží, ukázali na stánku firmy Audio-Technica, asi největší mikrofonní firmy přítomné na veletrhu. Kondenzátorový snímací systém mikrofonu U851 Rb, jehož fantomové napájení a funkce je indikováno barevnými LED diodami, poskytuje navíc všechny výhody tohoto způsobu snímání zvuku.
Firma jednoho muže
Kanadská firma jednoho muže Odyssey Drums používá podobné postupy jako bubny Hallvad Drums pana Vágnera ze Sluh u Kostelce nad Labem - netočí luby bubnů z dýh, ale lepí je z kompaktních špalíčků. Zbude víc rezonujícího dřeva a méně dusícího lepidla. Radost pro oko, radost pro ucho, krásná práce se dřevem.
Gibson
Že velké hudebně nástrojové firmy na hudební veletrh kálejí, jak na placatej šutr, bylo zřejmé hnedle po orientačním průchodu areálem či prohlídkou veletržního katalogu. Možná mají v době kradených mp3 a nasamplovaných zvuků čehokoliv dost problémů samy se sebou, kdo ví. Ale malou výjimku udělala firma Gibson, jež ve foyer před halou 4.1 předvedla prostřednictvím svého obchodního zastoupení v Německu jednak malou prezentaci svých aktuálních kytarových modelů, naproti přes chodbu pak i malou historickou procházku po milnících firemní historie.
Luby z mramoru
S napohled velice zajímavým řešením kytarových lubů přišla a všem předvedla italská firma Gottoli. Luby jejích kytar jsou z mramoru. Zvuk mají opravdu kamenný - heavy stone. Doporučuju zejména pro sedící hráče.
Ocean Way Audio
Standardněji vypadající studiový near-field monitor Pro2A firmy Ocean Way Audio s aktivním buzením 250 wattů má ve svých dvou pásmech basák osm palců s hliníkovou membránou a polokulovitý tweeter. Vestavěný zesilovač lze budit i digitálně v konverzi s vysokým rozlišením.
Indonesian Bamboo Comunity
Obecně platí, že dřevo, které rychle roste, je měkké, a naopak. Proto jsou sibiřské či kanadské javory vyhledávané. Ale bambus je takové dřevo-nedřevo. Roste rychle, jeho výhonky se dají jíst a uděláte z něho skoro cokoliv, od rohoží přes lyžařské hůlky až po stavební lešení. Vzhledem k nedostatku slušného dřeva na cokoliv, vzhledem k suchu i vysoké poptávce, začínají někteří zkoušet bambus i na hudební nástroje. Indonesian Bamboo Comunity z něho udělala jak elektrofonickou kytaru, baskytaru, tak i housle. Zahrát mě na ně nenechali, ale vzhled mají neopakovatelný.
Přenosné ozvučení
Jiná variace na téma lehce přenosného ozvučení, tentokrát čínská z Kuangtungu. Bateriové i síťové napájení, všechno lehce přenosné, vstup pro bezdrátový mikrofon i běžné linky.
Syntezátor z lega
Syntezátorem seskládaným z lega, z něhož nebyla jen klávesnice a elektronika vevnitř, na sebe upozornila na svůj obchodní návrat firma MakePro Audio se svými syntezátory.
Páskový mikrofon
RM1-B je studiový páskový mikrofon s vynikajícím zvukem v odstíněném hliníkovém pouzdru s citlivostí -36 dB/Pa v rozsahu 20 Hz až 20 kHz.
Agora Stage
Indonéská kapela Purwa Caraka & Indonesiam Ehnic Ensemble byla jednou z mnoha vystupujících ve stanu Agora. Navzdory vzhledu zněli hodně sladce a pateticky, hodně naředění euroamerickým popem. Asi jako v 90. letech Michael Cretu s Enigmou spolu s Gregoriánským chorálem.
PartyBag
Zajímavé řešení přenosného audia ukázala italská firma PartyBag. Dvoupásmový reprobox je i se zesilovačem ve třídě D, všemi procesory, dobíjitelnou baterkou i síťovým napájením schován v jediném batohu. Nositelná hudba. Vstup má kabelový i bezdrátový, takže jej lze hudbou krmit i z mobilu nebo bezdrátového mikrofonu. Na internetové stránce mají i e-shop, ale na ceny se raději podívejte sami.
Unka Sound Systems
Příjemně vypadající reprobedny pro menší PA ozvučení, jež rezignovaly na jinak téměř pandemicky rozšířenou černou. Vyrábí je firma Unka Sound Systems sídlící ve městě Gijon ve španělské Asturii.
Orla
Italské klávesnice pro elektronické klávesové nástroje se staly pojmem asi jako české pivo. Italská firma Orla minule na veletrhu nebyla, letos ano. Domácí elektrická piana, technicky asi nic převratného, ale klapky jsou příjemné a všechno na nich funguje.
Penn Elcom
Nejen elektronikou, vzácnými dřevy nástrojů či výkony repráků živa jest hudba. Při živém vystupování taky potřebujete všechny ty krámy v něčem bezpečně převézt, na což je nutná hromada přepravních boxů s panty a všelijakým kováním, nosníky, držáky, výstelkami a polstrováním, taky kabely aby lidi nerozšlapali, a všechno možné jiné. Na tyhle důležité drobnosti se specializuje německá firma Penn Elcom z Emmerichu nad Rýnem.
OteCables
Brněnská firma OteCables se věnuje nejen kabeláži, ale vystavovala taky zajímavé aktivní DI boxy, tedy krabičky, jimiž připojíte asymetrické výstupy nástrojů k symetrickým jevištním linkám. Byly k mání v několika provedeních - mono, stereo, s vysokou impedancí či nižší linkovou - a nebáli se ukázat i jejich vnitřnosti.
ES Audio
Velice invenčně konstruované studiové monitory, použitelné samozřejmě i jako reprobedny pro špičkové domácí audio, přivezla do Frankfurtu firma ES Audio z maďarského Szegedu. Velmi slibně vypadaly oba vystavené modely, jak třípásmová MicroMann27 s basovým reprákem na boku bedny, tak asymetrické třípásmové monitory Barefoot. Nagyon jó, ehm, tedy velice dobré.
Takže závěrem
Frankfurtskou veletržní společnost vlastní z šedesáti procent město Frankfurt nad Mohanem, zbytek firmy má spolková země Hesensko. Není to tedy soukromý podnik, ten by nejspíš už dva roky ztrátový veletrh Musikmesse dávno zavřel a ponechal jen ty, které teď na něj vydělávají. Konšelé přihlížejí k velkému kulturnímu přesahu největšího veletrhu tohoto druhu v Evropě na úkor narvaných kapes. Je ale otázka, jak dlouho to takhle půjde. Buď se velcí světoví výrobci vzpamatují, pustí chlup a začnou zase vystavovat, nebo frankfurtský Musikmesse za nějaký čas skončí. Veletrh Prolight + Sound má stanovené pevné příští datum - 31. března až 3. dubna 2020, o Musikmesse je zatím znám jen „April 2020“. S potenciálními vystavovateli se jedná, vyjednává, vychází se jim vstříc, ale jestliže různí mají různé protichůdné požadavky, všem takhle ustoupit nelze. Tedy uvidíme. Ukládám další výstavní katalog, zvědav, co přinesou dnové příští. A pak že za vším hledej ženu! Houby, za vším hledej prachy! Na letošní dvojveletrh Musikmesse a Prolight + Sound letos dohromady přišlo 85 tisíc lidí. Na sto koncertů po celém Frankfurt spojených s veletrhy přišlo 25 tisíc diváků.