Lucie léta Páně 2014 - Nandej mi do hlavy svý kilowatty
Koncert skončil a uši tichým bzučením jakoby vracejí zvukovou energii nabytou během večera zpět do prostoru. Pražská trojštace letošní koncertní šňůry skupiny Lucie, druhdy v rozepři, nyní po deseti letech zase smířené, se konala ve dnech desátého až dvanáctého června, pokaždé ve vyprodané O2 Aréně. Kulturní rubriky médií psaly či mluvily o technicky nejnáročnější hudební akci, co u nás kdy byla. Souhlasím. Česká televize tentokrát trochu vypálila rybník technickým reportérům, protože vystřihla backstage report jako z partesu, a navíc jej aktuálně taky odvysílala - kuk na www.ceskatelevize.cz/lucie/ a dál. A tak abych neopakoval vyřčené příliš často, zkusím vyzobávat drobky, které čumbedna opomněla nebo je sám vidím jinak. A chci taky ukázat, že takový koncert zdaleka není jen těch několik lidí na pódiu.
Představovat nejslavnější sestavu kapely Lucie, to bych z vás asi dělal pitomce. Anebo proč ne - máte ji vypsanou v chlívečku na boku. Hostovali Adam Koller, frontmanův to synek, na bicí, ve dvou písních se na pódiu s mikrofonem objevila pěvkyně Lenka Dusilová a ve dvou jiných skladbách doplnilo kapelu čtvero violoncellistek.
Kytarové aparáty popsala dosti zevrubně televize, takže pokud je chcete vidět napřímo a zblízka, koukněte na internetové video. Stručně shrnu - kytara, dvě hlavy Soldano do čtyři beden Marshall sejmutých dvěma kondenzátorovými mikrofony. Na basu za záložní aparát sloužil zesák a bedna Ampeq, pak aktuální dva zesilovače Aquilar s firemními bednisky. Elektrické kytary měli Robert Kodym i P. B. Ch. shodně od Gibsonů v zaobleném provedení Les Paulů. Sólová kytara v barvě slunečního buřtu, basu měl basák černou jako noc, možná aby mu ladila k oblečení. David Koller v ruce střídal paličky, bezdrátový mikrofon Sennheiser Evolution a šesti- a dvanáctistrunnou španělku.
Obě bicí sady byly celkem tradiční - šlapák měřím od oka 22”, kotle 12”, 13” a 16”. K nim ještě měly obě sady podobně vlevo vedle hi-haty postavený druhý malý buben naladěný trochu výš. Kromě nich se obě sestavy bubnů víceméně blížily katalogovým standardům. Koller mladší měl třpytivé Ludwigy a činely převážně nebo všechny od Zildjian řady K a Sabian. Koller starší hrál na o trochu méně třpytivé Sonor SQ2, k nimž měl dvojšlapku i mechaniku na hi-hatu od DW a činely Zildjian řady K snad všecky.
Z kláves, co jsem stačil okouknout, vzadu stálo klavírové křídlo a za dvěma plastikami černých andělů zdobícími klávesové stojany se schovával Korg Krome a Roland A33. K nim měl na promenádu ještě jeden nástroj do ruky s bezdrátovým přenosem.
Bezdrátové vokální mikrofony i bezdrátový přenos nástrojů byly komplet Sennheiser, kabelové vokálové mikrofony taky - z řady Evolution. Na snímání kytarových reprobeden sloužily dva AKG C 414, na bicí měli set DPA 4099.
Milion eur na řetězech
O aparátu začnu drobnou polemikou s reportáží v televizi - nezdá se mi částka deset milionů korun, uvedená v pořadu, že tolik stojí aparatura na pódiu. Podle mě je to mnohem a o hodně víc. Jsou to ale většinou technické investice ozvučovacích, osvětlovacích, pódiových a jiných technických agentur. Přístroje i zařízení se po spektáklech rozmontují a odstěhují jinam na jiná show na jiných místech v jiných koncích světa, aby se co nejhustějším provozem zaplatily dřív, než se rozpadnou nebo technicky zastarají. Za kolik peněz tam bylo jednorázových záležitostí, použitelných pouze a jenom pro tuhle tour, asi nepůjde zjistit, dokud si neujasníte, jak to chcete spočítat.
Uspořádání v FOH (zkratka po anglicku znamená front of house, otrocky česky „před barákem“, tedy v plůtkem ohrazené zóně uprostřed sálu pro zvukaře a osvětlovače), bylo skoro jako ve školní třídě - v první řadě zvukaři, ve druhé pódiové video a vzadu pak osvětlovači. Další zvukař byl na okraji pódia a míchal odposlech muzikantům. Šest osvětlovačů bydlelo po celé vystoupení nad pódiem - čtyři z nich vytáhli před začátkem nahoru i se světelnou rampou, další dva museli vzhůru na další světelnou rampu po špagátových žebřících.
Ozvučení, osvětlení, LED obrazovky, rigging, čili jevištní pohybová soustrojí, a část pódia pro celou šňůru koncertů zajistila a po jeho zbytek ještě zajistí ostravská agentura High Ligte Touring, k níž jsem se tentokrát přihustil, a jíž taky patří mé zásadní poděkování za vznik tohoto spisku.
A tak pro představu ctěného čtenářstva - jenom sada PA ozvučení (PA je další a častá zkratka značící „public adress“, čímž je myšleno ozvučení pro nějaké publikum), sestávající z reprobeden francouzské firmy L’Acoustics, ježto obnáší jednak hlavní PA a delay (zpožďovací bedny) z beden K1, jež jsou díky svému výkonu a vlastnostem zásadní záležitostí jejich produktového repertoáru, dále potom boční PA z beden K2, jež jsou firemní novinkou. U High Lite Touring tak byli jednou z prvních společností v Evropě, která je měla k dispozici. Zhruba tohle, včetně náležitého počtu zesilovačů v impulsní třídě D, vybavených signálovým procesorem v každé jejich škatuli, tedy stojí pro obě stereofonní strany bratru asi milion eur. A za tyto peníze k nim ještě nemáte ani jeden mixpult, žádný kabel ani segment pochozí kabelové trasy anebo třeba židli, za to se platí dalšími.
Ale navíc bacha - nemyslete si, že když prodáte zlatou protézu a porcelán po babičce, bouchnete u výrobce prachama o pult, že vám ji jen tak prodají jako biftek v hospodě. Kdepak. Napřed jim musíte prokázat, že s něčím takovým umíte na úrovni zacházet a neuděláte výrobkům této firmy ostudu vlastní neschopností. Odměnou vám pak třeba je, že uživatelstvo funguje trochu jako spřátelená komunita: Například, když někdo zvučí v nějaké hale vůbec poprvé a změří si ji pro účely svých počítačových akustických simulací a údaje dá pak do placu na jejich uzavřenou síť pro budoucí potřeby ostatních. Základní použité vybavení najdete sepsané v tabulce tady někde poblíž. Spojení mezi pódiem a FOH je, stejně jako mixpulty, digitální. Vedení šlo po koaxiálním kabelu schovaném v pochozí kabelové trase na podlaze.
Prodrat se kvůli fotkám během koncertu davem zpocených těl od FOH k přední hradbě, a to čtyřikrát - na každou boční stranu tam a zpět -, tak to bylo tedy dílo. Projít zleva doprava vpředu prostředkem jsem vzdal bez pokusu. O vyprodanosti vystoupení svědčilo i to, že vzadu nebylo o nic méně husto než vpředu - jindy bývá vzadu za FOH průchod volnější. Rozdíl mezi předními a zadními řadami byl spíše v tom, že směrem kupředu v publiku čím dál víc převažovaly dámy. Škoda, že statistiky asi nezachytí, jaké bylo rozložení obecenstva z hlediska pohlaví. Tiše přitom předpokládám, že nějaké si s sebou přinesl asi každý a zbytek bude statisticky nevýznamný. Tedy, která že polovina z těch tisíců platících byla v hale větší. Ale klidně bych si vsadil...
Čím se hlavně svítilo
hlavní osvětlovací pult | 2x Grand MA2 Light |
inteligentní světla | 44x Martin MAC Viper
24x Vari Lite VL 3500 Wash 44x Martin MAC 301 18x Martin MAC 2000 Profile II 24x Clay Paky Sharp 6x HES Show Gun 22x Martin MAC 700 Wash 8x Martin MAC 101 40x Pixel Line 20x Martin Atomic 3000 |
konvenční světla | 6x spot Robert Juliat Ivanhoe na sedačkách,
2x spot Robert Juliat Cyrano celkem 28 x blinder 120x PAR 64 (na diváky) |
LED technologie
centrální obrazovka | cca 96 m2 transparentní F&P Media Diamond 20 |
Boční obrazovky | 4 obrazovky 4 x 8,3 m2 celkem cca 130 m2 panelů P10 |
Rigging
motory | 4x CM 2t
60x CM 1t 24x CM 0,5t |
konstrukce[/LEFT ALIGN] | celkem asi 300 m konstrukcí, z toho přibližně 60 % v černém provedení |
Hudba a technika
Reportáže z různých kulturních rubrik nekecaly - písně zněly krásně, plně a suverénně. Dva detaily si dovolím popsat jinak. Podobně jako basová kytara jsou i bicí v rockové kapele sice nenahraditelným, ale hlavně doprovodným nástrojem. A bohužel, jenom málo mistrů tohoto cechu dokáže na ně hrát tak, že po čas nějakých více taktů, než je běžný delší či hodně dlouhý break, „fungují“ i samy o sobě. Spíše než technickou úrovní je to asi způsobem hry a taky laděním a nazvučením bicí soupravy. Oboje bicí na pódiu měly blány bubnů sešroubované spíš do basů a s krátkým dozněním kotlů, a tak sloužily dobře za hutný spodek k písním. Oba Kollerové, senior i junior, tam s nimi byli muži na svém místě. Jen bicí duet v závěru koncertu mi přišel trochu samoúčelný. Zase tolik se tam za těch pár sekund s obojími bicími a capella podle mého soudu neudálo, aby si jeden nekladl všetečné otázky. Dávné pódiové přestřelky Phila Collinse a Chestera Thompsona si pamatuju trochu jinak.
A vztáhl bych to podobně taky na bicí praktikábl plující na hydraulickém rameni nad řadami v předním prostoru těch více platících, jež tam proplul několik písní předtím. Na lunaparku se něco podobného jmenuje „létající kačeři“. Obojí i s paličkovým duetem tedy sloužilo spíš k tomu, aby bylo o čem psát a klábosit s těmi, co si do hudby netroufnou moc vrtat, než k zásadnímu vyznění celého koncertu. Pokud šlo tvůrcům o to, tak jim to vyšlo. Ať si v redakci v klidu nesouhlasí, toť tedy skromné mínění moje.
Jinak všechny ostatní efekty a podbarvení mi přišly funkční a namístě a k věci - ohně na pódiu zahořely, když se kapela v textu dotýkala ohně, „i když ne docela“, z medvídka se na lidi sypal sníh „o Vánocích“, hudebníci se na svých kruhových supportech zvedali a zase v pořádku klesali, světla svítila, mlha mlžila.
Přes co se hlavně hrálo
přední reprobedny, delší line array | 28 reproboxů L’Acoustics K1
12 menších reproboxů Kara jako down fill |
přední reprobedny, kratší line array | 16 reproboxů L’Acoustics K1 SUB |
boční reprobedny (zvané out fill) | 24 reproboxů L’Acoustics K2 |
subbasové reprobedny | 32 reproboxů L’Acoustics SB 28 |
přední vykrývací reprobedny na hraně pódia (tzv. front fill) | 12 reproboxů L’Acoustics KARA |
zadní vykrývací reprobedny (tzv. rear fill) | 4 reproboxy L’Acoustics ARCs II |
delay | 16 reproboxů L’Acoustics K1 |
zesilovače | celý systém napájelo 54 zesilovačů L’Acoustics LA8, každý 4x 2 kW ve třídě D |
mixážní pult FOH | DiGiCo SD7 s až 256 vstupními kanály |
signálové procesory v FOH | 4 elektronkové kompresory Avalon Vt 737
elektronkový kompresor Avalon Vt 747 Eventide – Harmonizer Eventide – Ultra Harmonizer Bricasti M7 Lexicon PCM 91 Yamaha SPX 990 |
odposlechový (monitorový) mixpult vedle pódia | DiGiCo SD 8 |
Největší přednost hudby kapely Lucie vidím v silných melodiích, které nezvetšely ani po deseti či dvanácti letech pauzírování. Amerika, úvodní motiv Šroubů do hlavy a hromada jiných, každý z přítomných by asi vyjmenoval „ty svoje“, jsou snad až možná geniální v tom, jak hluboko a nadlouho se vám zaryjí pod kůži. Podobně jako kdysi z Krylův Bratříček, i mnoho z jejich písní v tom nejlepším smyslu slova zlidovělo. Určitě není žádná protekce udělat jejich muzice takovouhle velkorysou výpravu. I přes mé drobné výhrady si myslím, že je dobře, že se turné konalo a ještě párkrát konat bude a že je taky dobře, že se při tak náročné výpravě tolikrát vyprodalo, a ta náročná příprava a výprava se tak snad i zaplatila.
Tour Lucie 2014 osobně na pódiu
David Koller: zpěv, bicí, kytara
Robert Kodym: kytara, zpěv
Michal Dvořák: klávesy, zpěv
P. B. Ch. (Petr Chovanec): baskytara, zpěv
hosté
Adam Koller: bicí
Lenka Dusilová: zpěv
violoncellové kvarteto pod vedením Terezy Kovalové
Tour Lucie 2014 osobně v zákulisí
hlavní zvukař: Jiří „Topol“ Novotný
odposlechový zvukař: Saša Langr
systémová projekce ozvučení: Ing. Radek Lesa
technický management ozvučení a osvětlení: Ing. Martin Duda
světla: Lukáš Patzenhauer
stage design: Martin Hruška
obsluha a programování hydrauliky: Vít Robenek
programování videoprojekcí: Daniela Dénéšová
režie koncertu: Tomáš Mašín a Jan Zajíček
Tour Lucie 2014 po firmách
zvuk, světla, LED obrazovky a rigging: High Lite Touring
pódium: Bosch Rexroth a High Lite Touring