Laco Deczi hraje na amátku

Laco Deczi hraje na amátku - muzirozhovor
Laco Deczi hraje na amátku - muzirozhovor

Představovat Laca Decziho jako skvělého jazzového trumpetistu je jistě zbytečné. Málokdo však ví, že se v poslední době také významně podílel na vývoji zcela nového modelu trubky spolu s firmou Amati Kraslice.

Z této spolupráce vznikl během dvou let nástroj s označením ATR 606IS se signaturou Laco Deczi. Jde o Bb trubku, která je vyrobena ze zcela nových materiálů, jež do té doby nebyly v Amati použity. Tyto materiály byly nově tepelně zpracovány a nová byla i konstrukce dílů, z nichž je nástroj sestaven. Vznikl tak nástroj vysoké kvality s nosným tónem, vyváženým laděním a lehkým ozevem.

Historie tohoto nového nástroje se začala odvíjet v roce 2004. Laco Deczi tehdy navštívil firmu Amati, kde si vyzkoušel několik trumpet, a velice se mu líbil zvuk modelu ATR 313I, který vybral jako základ pro další vývoj. Po domluvě s oddělením technického vývoje řekl své představy především o zvuku nástroje a na základě jeho požadavků firma připravila několik korpusů a ústnic, které bylo možno měnit. Vznikla tak "trumpetová skládačka" určená pro Laca, který kombinacemi různých dílů sestavil nástroj podle svých představ. Proč sestavil trubku právě tak, jak se nyní vyrábí, nám napoví následující rozhovor.

 

Co pro tebe bylo důležité při sestavování tohoto nástroje?

Chtěl jsem, aby trumpeta měla lehký ozev, ale zároveň, aby tón byl správně zvonivý a nosný. Mám rád ostřejší trumpetový tón, který není "bačkorovitý".

 

Při tvé hře je slyšet, že tyto aspekty tento model má. Čím jste toho docílili?

Když mi v Amátce dali do ruky první modely, které vyrobili, moc se mi to líbilo. Ti chlapi jsou výborní a udělali to moc dobře. Jediné, co mi na tom vadilo, byl takový měkký tón, i když někteří hráči ze symfonických orchestrů si to pochvalovali. Chtěl jsem, aby zkusili udělat korpus z tvrdého tenkého plechu. Připravili pak několik nasazovacích korpusů, z kterých jsem vybíral. Najednou se z jednoho korpusu ozval tón, jaký jsem si představoval. Možná to je tou tvrdostí a nebo složením toho plechu.To přesně nevím.

 

Pojďme se nyní podívat na jednotlivé části nástroje. Začněme "odzadu", tedy korpusem. Určoval jsi jeho velikost a tvar?

To ano. Nechtěl jsem, aby korpus byl nějak výrazně větší. Nemám rád, když trumpeta zní křídlovkově, takže ta velikost je takový standard.

Na roztrub vyrobili nový trn. Chtěl jsem, aby to nebylo moc do úzka, ale aby se to před korpusem trochu víc rozšiřovalo. Má to tak širší tón, ale ne příliš kulatý. Vybíral jsem z mnoha korpusů. Dnes mám dva. Rozdíl je v tvrdosti a mně vyhovuje ten tvrdší.

Laco Deczi hraje na amátku - muzirozhovor
Laco Deczi hraje na amátku - muzirozhovor

Pojďme nyní zpět po nástroji. Přeskočme zatím písty a zastavme se u kolínka. Jaký má tvar?

Kolínko je kulaté. Je to lepší pro průchod vzduchu. Dříve se to tak dělalo u všech trumpet. Dělal to i Bach, který pak přišel s hranatým tvarem. Nevím proč. Dnes už se ale také vracejí ke kulatému tvaru.

 

Co montroura (eso)? S tím laboruje hodně trumpetistů a nechávají si ji dodatečně i na špičkových nástrojích vyměnit.

Montroura má velký vliv na tón a ozev. U této trumpety je zesílená. Vybíral jsem zase z několika možností a nakonec rozhodl tón, který se mi nejvíc líbil.

 

Vraťme se nyní k mechanice. S písty byl dříve u Amátek velký problém. Jak je to nyní?

Dnes mají v Kraslicích moderní mašinu na zabrušování pístů a je po problémech. Mechanika nyní dosahuje špičkové úrovně a obstojí ve srovnání s jakýmkoli nástrojem světově proslulých firem. Navíc jsou dole na mašinách standardně použity masivní zátky. Jsou to vyloženě těžké šrouby. Taková závaží. Má to vliv na lepší ozev. Nevím, do jaké míry je to důležité. Možná spíše psychicky. Já to tam mám a cítím se s tím dobře. Jiné firmy to prodávají zvlášť jako nadstandard.

 

A co váha nástroje?

I když jsou tam některé prvky masivnější, tak to není tak hrozné. Třeba díky těm šroubům na pístech je to trochu těžší, ale zase je to dobře vyvážené a nástroj se dobře drží.

 

Nedílnou součástí žesťových nástrojů je nátrubek. Jaký model používáš ty?

Kdysi jsem si nechal podle svého návrhu v Americe vyrobit nátrubek od firmy, která již zanikla, a tak mi v Kraslicích udělali kopii. Bylo to výborné, i když mám pocit, že se ten kopírovací stroj malinko spletl. Spletl se ale k dobrému, a tak vznikl nátrubek, který má označení Amati Kraslice 13 W.

 

Mohl bys trochu blíže popsat jeho tvar?

Šlo mi o to, aby se na něj hrálo dobře ve všech polohách a aby tón zněl vyrovnaně dole i nahoře. Kotlík tedy není moc hluboký, ale ani není příliš mělký, aby se při hraní neucpával. Velikost přesně nevím, jelikož to beru spíš pudově a dopracoval jsem se k ní podle toho, jak mi to sedělo při hraní. Hodně lidí si ten nátrubek koupilo a dost si pochvalují, že se tón lehce ozývá.

 

S trubkou a nátrubkem Amati jsi zjevně spokojen. Mohl bys tedy shrnout její přednosti?

Pro mě je hlavní předností velký tón, výborné ladění a pak: "Nežere to mízu." Tahle trubka neunavuje. Můžu hrát i velmi dlouho a únava je, ve srovnání s jinými nástroji, minimální. Je to až nepochopitelné, že se i po delším hraní pořád dá hrát ve všech rejstřících. Tóny jsou pěkně oddělené a ozev je hodně konkrétní, zejména v rychlých, technických pasážích.

Je to opravdu mistrovský nástroj, jímž je firma Amati Kraslice schopna konkurovat i věhlasným světovým výrobcům.

Psáno pro časopis Muzikus