Hudební veletrh očima zvukaře, světlušky a DJ
Stánku firmy Audiopolis vévodil mixpult zvící panovnické postele - Soundcraft MH-3. V regálech bokem mu sekundovaly nové kousky z řady E firmy Spirit, k tomu nahrávadlo Tascam 428 i s kontrolérem kompletně kamarádícím s IMACem, vedle kondenzátorové mikrofony Audiotechnica, FETový AT 3035 a "flaškový" AT 3060. Digidesign vyrukoval nedávno s verzí Digi 002 do racku bez faderů rovnou k počítači, byla tu i verze s fadery. Skromně vzadu pak čekala vypalovačka od HHB CDR 830 na ocenění znalců.
Stánek Audiopro byl sice bokem od hlavní dvorany, nicméně patřil letos k těm rozlehlejším. Na výstavní plochu se podařilo umístit i kompletní malé studio osazené digitálním mixpultem Behringer DDX 3216 s digitální konverzí 24 bitů a výstupním routingem až do šesti prostorových kanálů, tedy matice 5+1 subwoofer. Velice zajímavě vypadalo už jenom grafické digitální řešení panoramatického směrování do těch pěti nadzemních kanálů. Výstupní routing obsluhoval osmikanálový AD/DA převodník Behringer UltraGain Pro 8 ADA8000. Pro digitál má optický vstup i výstup ve formátu ADAT, což digitální mixpult umí taky a tam se to náramně hodilo. Mikrofonní analogové vstupy mají i standardní phantomové napájení. Efekty dělané do 5+1 umí Lexicon 960L. Ku poslechu sloužily aktivní monitory Dynaudioacoustics s digitálními vstupy i řízením, odposlechová sada AIR6. Ovšem nejen studio měli u Audiopro. Zajímavou technickou věcičkou byl podvodní mikrofon, čili Hydrophone 8011 firmy DPA, který byl funkčně předveden v elegantním akváriu.
Firma Behringer se po studiové zvukotechnice, kytarových aparátech pustila i do osvětlovacích pultů s protokolem DMX. Ale nejen zastupováním značky Behringer živi jsou Audiopro. Německou mikrofonní tradici, konkurenčním vývojem kovanou, představuje škála firmy Beyerdynamic. Jejich řada Opus má nové bezdráty, takže v rámci řad 300, 500 a neodymiové 800 mají nové typy NE 300S s alfynumerickým displayem a NE 500S s grafickým displayem na přijímači. Nemohu opomenout nový digitální ekvalizér od firmy Klark Teknik. Master modul se jmenuje DN 9340, řízený slave modul nese číslo DN 9344. Je to digitální, grafický, parametrický i dynamický ekvalizér v konverzi 24bitů a 96 kHz ovládaný dotykovým displayem.
Malého, ale tvrdého diblíka měla na palubě firma Dancefloor. Byl jím 1 HU vysoký zesilovač D2002 italské firmy Powersoft pracující v čisté třídě D, který lze napájet čímkoliv elektrickým od 95 do 265 voltů. Výkon má 2 x 3,5 kW do 2 ohmů s výkonovou účinností 95%. Do sítě lze spojit až 100 zesilovačů a kočírovat je PCčkem. Poprali se i se známými bolestmi Dčkových zesilovačů - vf rušením a poruchovostí. Vzhledem k tomu, že je 9,5 kg vážící drobek samotestovací, na dálku lze při poruše do 15 minut zjistit, kde a co ho bolí a podle toho konat. Výstupní filtry na nosnou pulzní šířkové modulace okolo 80 kHz mají prý "sqělé" a patentované. Na 2. terminálu mnichovského letiště, kde už jsou, si spočítali, že při nepřetržitém provozu se investice zaplatí za 3 roky jenom úsporou přes účty za elektriku. Je k němu i DSP. Skromně spekuluji, kdy už někoho napadne udělat Dčkový zesilovač přímo s digitálním vstupem bez intermezza v analogu?
Firma Dexon patří k firmám, které se nechlubí nakoupeným peřím, nýbrž vlastní výrobou. Do ní patří i řada výkonových zesilovačů DAP 500 a DAP 700, bedny série TS a BS. U Dexonů dělají a slušně prý prodávají sérii dynamických a kondenzátorových mikrofonů, sestavených i do sady pro bicí a jednoho studiového typu MC 1000. Ve vitrínkách se potěšil okem širokou škálou konstrukčního materiálu (jak pro domácí, živé ozvučení, tak pro ladný zvuk do auta) nejeden samostrůjce.
U firmy Disk bylo rušno a průchodno. Letos firma preferovala firmu M-Audio, a to včetně přítomnosti člověka přímo od nich. Repertoár M-Audio obsahuje analogovou i digitální zvukovou techniku. DMP-3 je studiový dvoukanáový předzesilovač, FW 410 je osmikanálový převodník k počítačovému DAW, komunikující s ním přes Firewire. Stejnou sériovou sběrnici využívá i převodník MOTU 828 MkII. S vestavnou výškou 1U se taky velice hodí pro malá zvuková studia. A Firewire do třetice, tentokrát od firmy TC Electronic. Zařízení se jmenuje Powercore, je to DSP, tedy digitální signálový procesor a přes Firewire komunikuje s jakýmkoliv DAW, ať už je to Logic, Cubase, Nuendo nebo Performer a jde o hardware se softwarem dohromady.
Brněnská firma Elma Art patřila mezi to málo vystavujících výrobců. Novinkou sortimentu byl mlhostroj Nebula-DMX - nebulí se z ní, ale označení prý vzniklo jinak. Prezentovali soupravu Sting-800, což jest sestava subwooferu 400 W, dvou dvoupásmových satelitů 2 x 250 W osazené reproduktory 12" a 1". Obchodní stránku firemních aktivit prezentovalo chytré velké svítítko moving head AT 1200 čím dál slavnější valašské firmy ROBE, jež tak bylo poprvé ukázáno v Česku.
Letošní nováček veletrhu, pražská firma Fun Audio, předvedla na malém prostoru výrobní repertoár u nás dosud nezastupované americké značky Studio Projectcs. Zaujaly mě jejich velké kondenzátorové mikrofony - monofonní i stereofonní a vypiplané jakostní analogové předzesilovače, kompresory a parametrické ekvalizéry osazené lampami i FETy.
Stranou usazený stánek pardubické firmy Harmony Music byl orientován spíše na kytaristy, ale vévodil mu velký mixpult Carvin S/L 40 koncipovaný jak pro živáky, tak pro studia.
Stánek Inton prezentoval už tradičně značky JBL a Alesis. Od JBL tam byl reprodukční E-Systems 15,což je ozvučovací komplet sestavený z komponentů více firem - mixpultu Soundcraft, mikrofonů AKG a aktivních reprobeden EON firmy JBL. Od Alesis ukázali harddiskové mnohastopé nahrávadlo HD-24 XR fungující v konverzi 24 bitů, 96 kHz pro 12 stop, v nižší konverzi až pro 24 stop. Ulítlé DJské ošahávací filtříky řady Performance FX se rozrostly do řady efektových škatulek i pro kytaru. Skoku vpřed doznaly i procesory Alesis, myslím multiefektový procesor Akira a hlavně digitální ekvalizéry řady DEQ. Vedle nich o jen málo starší parametrický ekvalizér PEQ450 a kompresor CLX440 - oba jsou 4kanálové (2x stereo), digitální, běhající s 24 bity a vzorkováním na 48 kHz. Kompresor je tudíž rychlý jako blesk a EQ nemrší fázi. Ovládají se však k nerozeznání od analogu. Analogovým u Alesis zůstává už jen kompresor 3630.
Králem u pobočky Gong firmy K-Audio bylo digitální 24stopé, 24bitové a 96kHz profesionální nahrávadlo Roland VS-2480 i se zabudovanou palírnou na CD a VGA výstupem na počítačový monitor. Hudební či zvukový software byl od firem Emagic a Spectrasonic. Prográmek od té druhé Trilogy je VST plug-in obsahující kompletní basový zvukový modul. Firma umí i hudební PC i Mac sestavy. Interesantní jsou produkty firmy Edirol, ježto divizí Roland, nabízí škálu USB/MIDI převodníků pro PC i Mac, keyboardů, zvukových modulů, digitálních audio i video mix. pultů - novinkou jest Edirol V4 s efekty a synchronizací audia s videem. Moc hezký je nový digitální desetikanálový linkový mixpult v racku 1 HU, tedy se 4 stereofonními digitálními vstupy a jedním stereo analogovým - Roland M 1000. Výstup je digitální, koaxiální i optický, analogový a odposlechový na sluchátka. Míchat se dá přímo na škatuli nebo přes USB na PCčku. Konverzi má aktuálních 24 bitů a 96 kHz a interní procesy probíhají s 56bitovou šířkou vzorku. Škatule kamarádí i s Word Clock a sama konvertuje i jiný digitální modus. Na stánku bylo k vidění i několik pěkných monitorů, dokonce od několika firem - aktivní i pasivní "near-field" Roland DS-50A, RM90A, taky nové aktivní EGO-Sys near05 - prý za ne moc peněz. Rušno bylo taky okolo dalších aktivních monitorů Edirol MA-10A, MA-10D a úplně nového MA-20D, určených pro nenáročný home recording nebo běžný kontrolní poslech ve video střižnách - za málo peněz takové muziky.
Firma Mediaport už tradičně kope za manšaft digitálního zpracování zvuku. Kromě Macintoshe G5 byl u nich na stánku k vidění firewirový osmikanálový převodník MOTU 828 MKII, pak Digidesign Digi002 v rackovém i faderovém provedení a software Cubase SX 2.0, Studio Case a Nuendo 2.0 firmy Steinberg.
Stánek firmy Mediatech patřil tradičně k těm největším v hale. Jejich expozice pochopitelně korespondovala se spektrem jejich obchodních zastoupení, čili podle údajů firmy: AKG, D. I. S., iZ Technologies, KRK, Lab. Gruppen, Lydkraft, Otari, Proel, RCF, Renkus-Heinz, Sonifex, profi od Sony, Soundscape, T. C. Electronic, studiové věci Yamaha a Zenitel. Ve vitríně věnované AKG nově prezentoval jejich bezdrátový systém WMS 4000 UHF s vysílačem jak do ruky tak za opasek a s širokým příslušenstvím. Nechyběly procesory značky PreSonus, v jejíž výrobním programu jsou také rozhraní k počítačovým DAW, která komunikují přes FireWire, dynamické procesory a mikrofonní předzesilovače. Jedné ze stran stánku kralovaly dvě velké mixážní konzole Yamaha M3000A-40C a M2500-40C. Dobré jméno (už dávno nesoucí) firmy TC Electronic bylo nově prezentováno dvojitým procesorem M300 a vokálními procesory T. C. Helicon Quintet a VoiceWorks. Kromě novinek předvedli takřka celý výrobní program této firmy.
Stánek firmy MusicData byl pojat jako happening: australský velký světelný pult LSC Maxim, na něj pověšený inteligentní reflektor Varyscan 7 firmy JB Lighting - ten svítil a zahříval (určitě neméně inteligentní, leč krásnou a živou) slečnu na plážovém lehátku s plavacím kolem vedle, s květinami okolo krku a, bohužel, i v plavkách. U takto vybaveného stánku rozdávali ostatní živí už ve stoje příjemné občerstvení, dobrou náladu a informace i s prospekty jimi prodávaných výrobků, kterými by jinak bez problémů naplnili určitě půlku hlavní dvorany.
Stánku firmy Osvětlovací technika Vít Pavlů vévodil velký světelný pult MA Lighting ověnčený novou verzí softwaru 4.36. Okolo zářila sada inteligentních světel Clay Paky Miniscan 300HPE a vlídné tváře vystavujících.
Pražská firma Panter tradičně zastupuje mikrofonní značky Sennheiser a Neumann. Letos slavně jubilující značka Neumann byla připomenuta poměrně skromně na boku, byť vpředu. Největší prostor byl dopřán novým kouskům řady Evolution firmy Sennheiser. K řadě 900 přibyly modely e945 a e935, hrály i na venkovním pódiu, e903 je určen pro malý buben, čili virbl, přibyl i nástrojový, přímo kytarově aparátový e606. Levnější řada Evolution 800 byla prezentována modely e815 S, e816 S a e817 dodávanými včetně kabelu. Avivážně měkoučká jsou sluchátka Sennheiser. Letošní novinky HD202 a HD 212 jsou určeny pro DJe. Mimo tento horizont ovšem taky na stánku firmy Panter ležela malá, samostatná a cenově přátelská audio vypalovačka firmy Marantz, CDR 300, která mnohde už dobrých služeb nadělala.
Hlavním hitem v soustánčí firmy Praha Music Center byla přítomnost samotného Jima Marshalla, jenž ovšem nerozdával zesilovače, nýbrž "toliko" podepisoval plakáty. I tak měl narváno. Ozvučovací části vévodila galerie reprobeden Martin Audio a Yorkville, nová a finančně kamarádská řada mixpultů PA a další dva velké od firmy Allen & Heath. Nejnovější reprobedna Line Array W8LC Martin Audio byla ukázaná i zevnitř, stejně tak jako její menší sestra W8LM. Taky osmikanálový zesilovač Crown CTs 8200 z jejich nové instalační série byl pod plexisklem. V regálech a stojanech okolo byly samozřejmě procesory DBX, mikrofony Shure - z nich hlavně nová pódiová řada PG, čili performance gear a především konferenční a diskusní ozvučení Shure Conference One!. Na boku tohoto prostoru bylo malé nahrávací pracoviště korunované snovým týmem monitorů Tannoy včetně strakatých Reveal a šišaté Ellipse 8, k tomu dole monitor Fostex s členěnou membránou a tři rackové stohy lahůdkových studiových procesorů Summit Audio a Eventide.
Od stropu na hliníkovém lešení visel u stánku firmy ProDance zavěšen na mostovém jeřábu řetěz špičkových reprobeden Line Array KF760 výrobce Eastern Acoustic Works, čili EAW. Vlastní stánek byl i přes komplexní firemní zaměření věnován spíše komponentům - rozebrané kabely Tasker, naopak celistvé a výhradně nové modely reproduktorů Fane, B&C Speakers, D.A.S. Audio a Selenium, letos navíc nově RCF Precision a Eminence. Ovšem nechyběly ani dva nové a rozebrané modely reproboxů MegaTon, k zevrubnému prohlédnutí i zevnitř. Vedle nich několik "oddeklovaných" zesilovačů Hafler, Mackie a QSC z cenově vstřícnější řady RMX, pak i ty klasické - PL, PL2 a PLX - zkrátka maso pro průmyslové špiony. Zadní vitrínce kralovaly studiové monitory Hafler a Mackie, nějaké to disco-nářadí, ovšem z těch slušnějších - belgické Rodec, americké Rane a nejen to. Reprobox Mackie Control a kompaktní DAW ovládání Mackie Baby HUI. Několik nových beden typů úzká Line Array EAW KF 730 se subwooferem SB 730 hned vedle pultu s prospekty určitě nebylo jen dekorací, neboť na jaře ve Frankfurtu byla zatím jen jejich beta verze. Prospektům zase vévodil nebývale obézní 90stránkový firemní ceník, ještě teplý z tiskárny, rozdávaný proti úsměvu. K osahání v 19coulových rámech byly stohy signálových procesorů od speaker-managerů XTA, lapače zpětné vazby Sabine, různé další od Rane a Behringer, co návštěvníkovo oko ráčilo.
Tak nějak vypadal můj pohled na Hudební veletrh 2003. Na sítku toho ještě zbylo tak na jedno delší romaneto. Štěbetalo se třeba, že rovnou na výstavě byla k mání jedna zavedená obchodní firma k prodeji "nastojato", za cenu, jež by asi nestačila ani na slušnou pražskou předměstskou garsonku. Ostatní drby snad jindy.