Groove v sukni: Vivi Rama

Groove v sukni: Vivi Rama
Groove v sukni: Vivi Rama

Její heslo je "Keep on the groove" (drž se na groovu, ať to groovuje). Jela světové turné s Will.I.Amem, v červenci a srpnu koncertovala s Macy Gray v Evropě. Natočila několik desek a začíná se slibně prosazovat v hudebním byznysu. To je Vivi Rama, argentinská basová naděje. A jela americké turné s českou kapelou November 2nd.

Argentina

Vivi Rama se narodila v argentinském hlavním městě Buenos Aires. Již od raného dětství se učila hrát na různé hudební nástroje, v čemž ji podporovali chápající rodiče. Hrála na klavír, kytaru a později i na flétnu. Dostalo se jí klasického vzdělání na konzervatoři.

Jak už to obvykle bývá, jednoho dne se jí dostala do ruky baskytara a Vivi se do ní totálně zbláznila a rozhodla se svou budoucnost sepnout s ní. Několik let studovala baskytaru na jazzové hudební škole a začala hrát po kšeftech.

Nejdříve se začala prosazovat v rodné Argentině, hrála s tamními hvězdami Celeste Carballo, Fabiano Cantilo a největšího úspěchu dosáhla s dívčí kapelou Carmelas, se kterou měly celonárodní úspěch.

 

Kariéra

Vivi později prošla několika městy, jako například Paříž, Madrid, New York, Burlington (Vermont), až se nakonec usadila v Los Angeles, kde žije dosud. V LA se prosazuje a začíná být vyhledávanou basistkou jak pro živá vystoupení, tak pro práci ve studiu.

Největšího úspěchu dosáhla zatím s Will.I.Amem (producent a raper z Black Eyed Peas), se kterým vystupovala na koncertním turné v USA, Japonsku a Evropě, stejně jako v mnohých předních amerických televizních show (David Letterman Show, Jay Leno The Tonight Show, Jimmy Kimmel Show, The Ellen Show, Dick Clark New Year’s Special) a na předávání cen American Awards a European MTV Awards. S Will.I.Amem též absolvovala několik VIP vystoupení v USA a Londýně.

Will.I.Am ovšem není její jediná zásadní spolupráce. V červenci a srpnu jela evropské turné s Macy Gray. Vystupovala také s Dawn Robinson (ex En Vogue), Nikki Flores, Klymaxx, Orianthi a Nicole Scherzinger (Pussycat Dolls), se kterou natáčela její poslední singl Baby Love.

November 2nd

Pro nás je důležitá její spolupráce s českou kapelou November 2nd. V téhle skupině hraje na basu česká rocková legenda Vladimír "Guma" Kulhánek. Na americkém turné ovšem onemocněl a kapela potřebovala záskok. Shodou okolností se seznámili s Vivi, která neměla problém okamžitě nastoupit a odjet zbytek turné. Díky vzájemným sympatiím bude spolupráce pokračovat. Vivi se bude podílet na natáčení nové desky November 2nd. A kdoví, třeba se dočkáme toho, že si Vivi s kapelou zahraje nějaké vystoupení v Čechách.

 

Co je to groove

Co napsat ke stylu a zvuku. Vivi má přezdívku V-funk, což hovoří samo za sebe. Její styl je velmi úsporný. Nepřehání to s tóny, ale snaží se spíš postihnout groove a pohybuje se na tepu skladby. Má nesmírný cit pro to, co a kolik toho zahrát, aby byla linka zajímavá, ale aby nerušila, nebo spíše vhodně doplnila skladbu. Rozhodně musím doporučit podívat se na nějaké video na YouTube. Nejpatrnější je její styl slyšet na videích s Will.I.Amem, ale i na dalších záznamech lze rozeznat její styl, jsou to nějaké jam sessiony apod. Vivi dokazuje, že je schopná střílet groovy od boku s naprostou pohodou a přesvědčivostí. Z jejího aparátu jakoby vycházel obrovský tlak, který vás nutí roztancovat se do rytmu.

Nebudu nijak přehánět, když napíšu, že kolegové z branže jsou její hrou nadšeni. Tak jsem se vlastně i k psaní o Vivi dostal. Roman Helcl (kytarista November 2nd) věděl, že píšu tento seriál, a zavolal mi, protože si myslel, že bych o Vivi rozhodně měl napsat, a já musím uznat, že měl naprostou pravdu.

 

Vybavení

Vivi hraje na basy Music Man a nemůže si je vynachválit (konečně to si přečtete i v následujícím rozhovoru). Nechala si od Music Man postavit i jeden kus na zakázku. Je to pětistrunný Sting Ray. Dále používá ještě jeden pětistrunný a jeden čtyřstrunný Sting Ray. Aparát používá Aguilar DB 750 s kabinety GS 212 a GS 112. Efekty snad ani nebudu vyjmenovávat. Jsou uvedeny u vybavení a myslím, že Vivi je dokáže beze zbytku a s vkusem využít. Struny používá DR Black Beauty.

 

Rozhovor s Vivi

Ahoj, Vivi, díky, že jsi souhlasila s rozhovorem. První, na co se chci zeptat, je česká kapela November 2nd. Hrála jsi s nimi na jejich americkém turné. Můžeš mi říci něco o spolupráci s nimi? Líbí se ti jejich hudba? A bylo obtížné naučit se basovou linku do jejich hudby?

November 2nd! Ti lidé jsou skvělí. Potkali jsme se v Los Angeles díky Janet Robin a já se byla podívat na jednu z jejich show. Líbí se mi to, jak skládají a jaké má jejich hudba groovující vibrace. Nemohli jsme si nic nacvičit, protože měli opravdu nabitý koncertní program po západním pobřeží. Takže jsme si prošli písničky na zvukové zkoušce a šli jsme prostě na to, měla jsem pocit, jako bychom spolu hráli vždycky. Naučila jsem se písničky z jejich alba a jejich hudba mě opravdu zaujala. Stejně tak mě zaujal basista, který desku nahrával (Vladimír "Guma" Kulhánek), jeho feeling a basové linky v písničkách byly opravdu skvělé. Proto jsem se rozhodla naučit se jeho linky, místo abych zkoušela něco nového. Těším se na další spolupráci s nimi, plánujeme nějaké společné nahrávání v blízké budoucnosti.

 

Nenašel jsem nic o tvých studiích hudby. Jak ses dostala k hudbě a jak jsi začala hrát na basu?

Dělám hudbu už od ranného dětství, moji rodiče mě v tom velmi podporovali, takže jsem se učila hrát na klavír, později na kytaru a posléze i na flétnu. Klasické vzdělání jsem absolvovala na konzervatoři Manuela di Falla v Buenos Aires v Argentině a po několika letech jsem se rozhodla přejít na elektrickou baskytaru. Od chvíle, kdy se mi dostala do ruky, jsem se do ní zamilovala. Chodila jsem na jazzovou hudební školu několik let a vbrzku jsem začala koncertovat.

 

Co je pro tebe nejzajímavější na takovém hudebním nástroji, jako je baskytara?

Miluji ten hluboký tón a jeho feeling . Myslím si, že basa je tím největším spojovacím článkem, který dává dohromady groove.

 

Jak často cvičíš a jaký druh cvičení? A co doporučuješ cvičit nejvíc?

Hraji každý den na basu, učím se písničky, cvičím na koncerty a mám opravdu nabitý program šňůrami a koncerty, takže se mi občas stane, že nemám čas na cvičení. Ale kdykoli mám trochu volného času nebo pár dní volna, hraji cvičení z těchto několika knih:

Patterns for Jazz (Jerry Coker - Jimmy Casale, Gary Campbell - Jerry Greene), The Improvisor’s Bass Method (Chuck Sher), The Evolving Bass Player (Rufus Reid), několik učebnic od Carole Kaye, Slap It! (Tony Oppenheim), The Great James Brown Rhythm Sections (Allan Slutsky - Chuck Silverman), Standing in the Shadows of Motown - Life and Music of James Jamerson (Dr. Licks).

 

Jakým způsobem vytváříš své basové linky?

Myslím si, že přístup je rozdílný podle toho, zda jdu nahrávat, nebo zda budu hrát na koncertě.

Na albu je lepší hrát jednoduše a čistě a vyvarovat se přetáčení. Na koncertě občas chceš trochu linky přikrášlit, přidat něco navíc, abys trochu nakopl energii muziky. Ale v jakémkoli případě je nejdůležitější poslouchat písničku a snažit se dostat feelingu, který ta písnička potřebuje. Pak je samozřejmě důležitá spolupráce s bubny (pokud tam nějaké jsou), tohle je klíčem ke groovu. Někdy se stane, že umělec už má nějakou ideu, tak se snažím pracovat s ní a přidávám k ní něco ze svého pocitu.

 

Jakým způsobem pracuješ ve studiu? Jak raději nahráváš basu, mikrofonem, linkou nebo kombinací obojího?

To záleží na tom, co chce producent nebo umělec. Pokud jdu přímo do mixu, používám Radial Bassbone DIBox.

Pokud se rozhodnu použít aparát, jdu přes Aguilar DB750 s kabinetem GS 212. Potom smícháme zvuk z kabinetu se zvukem z DIBoxu.

 

Používáš stejné vybavení ve studiu i na koncertech? Nebo se nějakým způsobem liší?

Ve studiu i na koncertech používám aparát Aguilar, ale na živo používám kompresor (RNC 1773) (ve studiu používáme většinou kompresor, který mají k dispozici) a na některých koncertech hraji basu na klávesy, tam používám svůj Radial Bassbone DIBox, takže i moje basa i klávesy mohou jít skrz můj aparát.

 

K tvému vybavení. Používáš zesilovače a kabinety Aguilar a hraješ na baskytary Music Man. Co tě přimělo je používat?

Přes Aguilar hraji až poslední dobou, je to kvůli zvuku. Miluji ho! Dává mi opravdu velmi hluboký basový tón bez ztráty konkrétnosti a má velmi čistý výstup, což přispívá ke štěstí všech zvukařů.

První Music Man jsem si pořídila v roce 1994. Miluji ten jeho drtivý zvuk a způsob, jakým zní z mixu. Je to velmi všestranná baskytara, takže z ní dostanu jakýkoli tón, který potřebuji. V současné době mám tři kusy.

 

Jaké používáš efekty?

EBS Wah-one, EBS MultiDrive, EBS OctaBass, EBS UniChorus, EBS DynaVerb, EBS IQ, Moog Moogerfooger Low Pass Filter.

Co máš raději, koncerty nebo studiovou práci? Proč?

To je těžká otázka. Je to obojí velmi odlišné a já mám ráda oba způsoby.

Když moc koncertuji, začne se mi stýskat po studiu, a když jsem příliš dlouho ve studiu, stýská se mi po koncertech. Je to prostě úplně jiná energie. Studio je spíše o stavbě skladby a nalézání toho pravého groovu, takže můžeš zkoušet různé odlišné nápady, dokud nebudou všichni spokojení. Hraní na živo je zase o té konkrétní chvíli, nemáš druhou šanci to tam pustit!

 

Pracuješ s Will.I.Amem. Můžeš nám říct něco o vaší spolupráci? Říká ti, jak máš hrát v jeho skladbách, nebo je to na tobě, abys vymyslela basové linky?

Když jsem s ním poprvé hrála, bylo to na jeho promo turné k albu Songs About Girls (Interscope), takže jsem se musela naučit písničky z alba. Pracovali jsme s Ericem Smithem, coby hudebním ředitelem, a on po mě chtěl, abych některé linky oproti albu změnila, tak jsme na tom pracovali. Eric je neskutečný basista, takže pro mne bylo úžasné pracovat s ním. Když jsme s Will.I.Am začali koncertovat, dal mi více prostoru, kde jsem mohla začít uplatňovat svoje nápady.

 

Jakou posloucháš hudbu? Jací jsou tví basoví a hudební hrdinové?

Poslouchám spoustu rozdílné muziky. Hlavně R&B a funk. Poslední dobou poslouchám Gnarls Barkley a všechno od Meshell Ndegeocello. Je to úžasná baskytaristka a je pro mě velkou inspirací. Další basisti, které obdivuji, jsou Rhonda Smith, Pino Palladino, Larry Graham a Bootsy Collins.

 

Co bys doporučila někomu, kdo právě začíná hrát na basu?

Hrát dohromady s nahrávkami, hrát s kapelou a hlavně se držet groovu!!!

 

Díky za rozhovor.

 

Vybavení

Baskytary:

Music Man Sting Ray 5 string 20th Anniversary Custom

Music Man Sting Ray 5 string

Music Man Sting Ray 4 string

Roland Juno-2 (keyboard bass)

 

Aparát:

zesilovač Aguilar DB750

kabinety Aguilar GS 212 a GS 112

 

Efekty:

Radial Tonebone Bassbone (DIBox)

RNC 1773 (kompresor)

EBS Wah-one

EBS MultiDrive

EBS OctaBass

EBS UniChorus

EBS DynaVerb

EBS IQ

Moog Moogerfooger Low Pass Filter

 

Struny:

DR Black Beauty

 

Rozhovor o Vivi se Sašou Langošovou

(zpěvačka a kytaristka November 2nd)

 

S Vivi jste absolvovali část amerického turné. Jak se vám s ní hrálo?

Vivi je úžasná muzikantka. Když jsme s ní hráli koncert v Los Angeles, přijela na něj rovnou z japonského turné s Will.I.Amem, takže jsme neměli vůbec čas na zkoušku. Naše písničky se naučila z cédéček a vystřihla je skvěle, navíc zpaměti. Nejenže má neuvěřitelný groove, ale navíc má výborný zvuk baskytary a na pódiu u hraní strašně dobře vypadá. Kdykoli se na ni během koncertu podíváš, okamžitě tě to nakopne.

 

Mohla bys nějak charakterizovat styl její hry?

I když je její srdcovou záležitostí R&B, umí zahrát jakýkoli styl. Viděla jsem ji hrát třeba rock nebo jazz, a byla to bomba. Nejvíc však zaujme její groove, který dokáže dostat do jakékoli basové linky. Ať už hraje jednodušší nebo zapeklitě složitý part, parádně jí to šlape. Toho si zřejmě všimli i redaktoři prestižního měsíčníku Bass Player. Zrovna když jsme s Vivi byli v Los Angeles, přijeli s ní dělat rozhovor.

 

Vivi se zmiňovala, že spolu budete dále spolupracovat, konkrétně psala něco o tom, že spolu budete nahrávat. O co se bude jednat?

To je pravda. Právě nahráváme naše třetí album a v jedné z písniček, která se jmenuje Eloise in the Devil’s Claws, hraje na basu právě Vivi. Jsme velmi rádi, že ji tam budeme mít. Je to pro nás čest mít na desce dva tak dobré hráče na basu - Gumu a Vivi.

 

Diskografie

Rara Avis - Beneath the Radar (2003)

Jacqueline Fuentes - Amo la Vida (2004)

Mathew Black Orchestra - That’s All

There Is (2006)

Dan Mackenzie - The Universe is a Big

Great Place (2007)

Zera Vaughan - Back to the Roots (2007)

Beauty Supply - First Application (2007)

iNdiGo - Dark Horse Lullaby (2008)

Journey Back - Journey Back (2008)

Psáno pro časopis Muzikus