Come To Jam IV - workshop kytarové školy
Obohacené čtyřhlasé akordy
Obohacení spočívá ve vypuštění kvinty a oktávy v podstatě náhradou či alterací. Tercie a septima (harmonický základ akordu) zůstávají.
Kvintu lze alterovat:
a) snížit: 5b
b) zvýšit: 5+
Nebo nahradit sextou:
u mollových septakordů:
Xmi 7 - může být (nemusí a neznačí se)
Xmi maj7 - může být (nemusí a neznačí se)
u durových septakordů:
X 7 - vždy pokud není 5+ (neznačí se)
X maj - může být (nemusí a neznačí se)
Oktávu lze pouze nahradit a nahrazujeme vždy:
m. 9 = 9b (9-)
moll: obvykle se nehraje, pouze u 5b: Xmi 7/5b/9b
dur: lze s 5+ a 6: X 7/9b , X+ 7/9b
v. 9 = 9
lze hrát všude, tj. pokud nedáme 9b či 9#
9+
u moll nemá smysl (zní jako m. 3)
u dur obvykle X+ 7 9b
Vít Karen
Dominantní septakord
Dominantní septakord je v harmonii jedním z nejpoužívanějších. Pojďme si ukázat pár licků právě do tohoto akordu.
První takt je klasický bluesový běh, ve druhém se pak přes velkou sextu a velkou tercii dostaneme k citlivé malé septimě.
Zde už je tónový materiál zajímavější. První dva takty vycházejí z rozkladu akordu A7 za použití několika průchozích tónů. Následuje efektně znějící sextový postup a pár tónů opět v bluesové stupnici.
Chromatickými průchody můžeme obohatit i mixolydickou stupnici:
Začneme rozkladem C7, pak zmiňovaná C mixolydická a závěr kopírující několik akordických tónů.
Všechny licky cvičte v různých polohách, různými prstoklady, variujte je melodicky i rytmicky, prostě experimentujte. Heslo dne zní: "Co zní dobře, to se počítá!".
Richard Procházka
Vít Karen
Student Konzervatoře Jaroslava Ježka (prof. Bílek) a klavír dále studoval u prof. Hrdličkové. Jako lektor školy Come To Jam působí od roku 2002. Momentálně hraje v kapele Lenny Kravitz Revival a spolupracuje na dalších studiových projektech.
Richard Procházka
Narozen v roce 1974, absolvent konzervatoře Jaroslava Ježka, od roku 1995 je lektorem školy Come To Jam. V současné době hraje v kapelách F. K. Band a Doktor P. P. a účastní se několika příležitostných projektů.