Celestion

Celestion
Celestion

Je málo muzikantů, alespoň těch "elektrifikovaných", kterým by slovo Celestion nic neříkalo. Už za "totáče" byl frajer ten, kdo měl pod "podomácky" vyrobenou kopií Marsahllu bednu, jež se mohla pyšnit tím, že je osazena reproduktory Celestion (ať již byly sehnány třeba z druhé ruky). Zásluhu na tom měla pověstná kvalita jejich zvuku, pro níž jsou reproduktory ceněny dodnes. Ale Celestion nejsou jen kytarové reproduktory, tato značka zahrnuje spoustu produktů určených pro jeviště, kluby, divadla. Zároveň je to firma, která neustále pracuje na vývoji, přičemž vychází z dlouholeté tradice.

Celestion
Celestion

Prehistorie

Celestion se narodil roku 1924 ve vesničce Thameside, kde Cyril French vybudoval malý podnik pro výrobu reproduktorů. French navázal spolupráci s Ericem Mackintoshem, aby mu pomohl vylepšit konstrukci jednoho z prvních kuželových reproduktorů. French a jeho dva bratři pak odkoupili firmu pro pokovování v Hampton Wicku, aby založili Electrical Manufactoring and Plating Company.

Abychom přesně pochopili veškeré souvislosti této doby, je třeba uvést, že rozhlasové vysílání bylo v plenkách, ovšem jeho vývoj byl tehdejší populací ostře sledován. Společnost BBC (British Broadcasting Corporation) byla založena v srpnu roku 1922, registrována v prosinci, nicméně rozhlasové vysílání započalo již 14. listopadu, a po jeho úspěšném spuštění v Londýně přibyly další stanice v Birminghamu a Manchesteru.

Tehdejší rozhlasové přijímače byly oproti těm dnešním úplně jinou záležitostí. V podstatě existovaly dva typy přijímačů. Respekt sice vzbuzoval elektronkový přístroj, ale za rozvoj vysílání lze děkovat především přístrojům založených na krystalu (název krystalka se vžil i u nás). Jednalo se o jednoduché, snadno naladitelné a levné radiopřijímače, přičemž tisíce jich pocházelo z dílen domácích kutilů. Pro poslech se používala sluchátka, jež po konstrukční stránce nebyla ničím jiným než dvěma cívkami navinutými na magnetu ve tvaru podkovy.

A právě zde narážíme na to, jaký vliv vlastně mělo BBC na vývoj rádiových přijímačů. BBC totiž začala vysílat silnější signály navíc na několika kanálech. Později přibyly i jiné evropské stanice. Tím pádem se objevily i nové elektronkové přijímače, jež umožňovaly naladit konkrétní stanici. Zároveň s nimi skončila éra sluchátek. Ty byly nahrazeny volně stojícími kabinety - jednalo se reproboxy, tehdy ještě oddělené od radiopřijímačů. Jejich rozměry, použité dřevo a bohaté ozdobné vyřezávání z nich dělaly nejen elektrotechnickou součást, ale taky zajímavý kus nábytku.

Reproduktor Celestion byl uveden na trh zkraje roku 1925 za maloobchodní cenu šesti pencí a deseti šilinků s možností výběrů mezi mahagonovým, dubovým nebo ořechovým kabinetem. Dostalo se mu několika pochvalných recenzí v odborném tisku, kde byl hodnocen jako "velmi kvalitní přístroj, jak po stránce funkční, tak na straně porovedení". Samotný název "Celestion" vymyslel Ralph French - a vymyslel jej opravdu pěkně, neboť pokud se podíváte do slovníku, celestial = nebeský (z čehož se dá přijít na to, že zaběhlý český výraz "selejšn" není úplně v pořádku). Ralph figuroval ve firmě jako člověk zodpovědný za design a propagaci, zatímco bratr Cyril, řídil byznys, jenž byl v tom čase velmi lukrativní.

První produkt Celestionu následovala celá řada dalších modelů (A1-A5 , modely C). Reproduktor C10 byl označován jako "nejlepší reproduktor v dané ceně" a C12 byla označena přímo jako reproduktor, co předběhl dobu. Firemním krédem se stala fráze "The Very Soul of Music". Vznikly další firmy nesoucí název Celestion (Constable-Celestion, Celestion Radio Company a Celestion Limited). S rozvíjejícím se obchodem byl nezbytný přesun do většího komplexu budov, takže se Celestion Ltd. přestěhoval do Kingstonu nad Temží. Z nejasných důvodů později firmu opustili Ralph French i Mackintosh, i když existuje domněnka, že to bylo kvůli Cyrilovi, který platil za velmi tvrdého šéfa.

Na počátku třicátých let vyvíjel Celestion i gramofony a gramorádia, jejichž předností byly například tiché motory nebo třeba plynulé ovládání hlasitosti. Bylo vyvinuto mnoho konstrukcí reproduktorů, ale zásadním produktem se stal v roce 1932 reproduktor s permanentním magnetem. To přineslo výrazné zvýšení kvality zvuku.

Dalším krokem vpřed bylo uvedení boxu Reetone Dual. Tento box obsahoval dva reproduktory - středový a basový, vývojáři totiž přišli na to, že lépe bude znít reprobox, ve němž budou pracovat reproduktory, každý pro určité pásmo (basy, středy) zvlášť.

Pak zásáhla Celestion jako většinu továren světová recese, a tak pro tuto firmu náhle skončila éra velkého rozmachu, jenž do té doby zažívala. Cyril French rezignoval na svoji funkci ve vedení Celestion Ltd. a vrátil se do Hampton Wicku, aby podnikal jako výhradní distributor Celestion pro Británii. Ve firmě Celestion byl vedením pověřen Billy Page.

Celestion však nebyla jediná firma zabývající se výrobou reproduktorů. Podobné spektrum výrobků nabízela i British Rola Company sídlící v Kingstonu o pár kilometrů dále na sever. Byla to pobočka americké Rola Company of Cleveland. Firmy spolu soupeřily o tuzemské i zahraniční trhy a měly významný podíl na rozvoji rozhlasového vysílání.

Konstrukce rozhlasových přijímačů postupně směřovala k větší funkčnosti na úkor ozdobného designu. Přijímače byly vyráběny se síťovým napájením (předtím z baterie). Přestaly se ve velké míře dělat oddělené reproboxy a reproduktory se přestěhovaly přímo do přijímačů. Velikost reproduktorů se z tohoto důvodu zmenšila a jejich rozměry a konstrukce byla nyní přizpůsobena požadavkům výrobců rozhlasových přijímačů.

 

Válka

Vypukla druhá světová válka. Celestion i British Rola zredukovaly svoji produkci pouze na jeden typ reproduktoru. Rola, která nebyla zaměřena pouze na výrobu reprodukoru, zásobovala v době války svými výrobky i vojenské síly. U samotné Roly došlo k několika organizačním změnám, spojením s dalšími podniky, stěhováním výroby či koupením jiných firem. Jedna z nich, Astor Engines, je považována za první firmu kompletně osvětlenou pomocí elektrických svítidel.

Extrémně tuhá zima a následná palivová krize v Británii roku 1947 byla novinami komentována takto: "Ve snaze o opětovné rozjetí výroby nakoupil Celestion benzínové generátory, ale ještě včera žádal ministerstvo o souhlas s jejich použitím a o benzín do nich. Pokud bude úspěšný, je možné, že by jeho 240 zaměstnanců (z nichž většina jsou ženy) opět nastoupilo do práce, ovšem v tomto momentě je výroba úplně přerušena."

V dubnu 1947 došlo ke spojení obou továren. British Rola získala Celestion, vznikla Rola Celestion Limited, tím pokryla skoro celou tuzemskou poptávku po reproduktorech. Také výrazně expandovala do zahraničí. Celestion zastavil výrobu v Kingstonu a přestěhoval technologii i zaměstnance do Thames Ditonu, aby tak završil spojení obou fabrik. V poválečném období, kdy se situace na trhu stabilizovala, vznikly pro výrobce reproduktorů nové možnosti - začaly se objevovat televizní přijímače a Celestion věděl, že po nich vznikne poptávka jako předtím po rozhlasových přijímačích. Udála se ještě jedna změna, a to spojení Rola Celestion Limited s Truvox Limited. Truvox se do té doby soustředil na P. A. systémy - ozvučení kin, divadel a za světové války vyráběl také spoustu akustických zařízení pro armádu. Výroba P. A. systémů přešla pod Celestion a byla vyvíjena pro potřeby petrochemického průmyslu. Mimochodem, v té době se vyrábělo spousta jiných rozličných výrobků, kuriozitou jsou dokonce dětské kachničky, které se objevily na vánočních trzích! V nabídce bychom tehdy našli i mikrofony. Produkce reproduktorů se pohybovala kolem 30 000-35 000 kusů týdně.

V další éře hudebního průmyslu se můžeme setkat se stereem a dlouhohrajícími nahrávkami. Laboratoře Rola Celestion pracovaly naplno, vlastnosti reproduktorů se sále zlepšovaly. Vedle domácích i výkonových reproduktorů zde byla stále divize P. A., jež uskutečňovala státní zakázky určené pro potřeby armády, policie, hasičů a jiných státních institucí.

 

Rock'n'roll

Rozvíjející obchod s produkty pro zábavu se u elektrotechnických firem projevil především ve formě přístrojů pro zesílení hudby. Objevil se zde rock'n'roll a k uspokojení interpretů, kteří začali používat jiné hrací techniky a moderní nástroje, posloužil nový typ reproduktoru - Celestion Blue. Ten přitom vycházel z řady dvanáctipalcových reproduktorů, jež se vyráběly již od roku 1936 a původně nebyly konstruovány jako kytarové reproduktory. Celestion Blue (G12) se stal hitem muzikantů, protože v kombinaci s lampovými zesilovači docházelo k jemnému nakreslení zvuku a prodloužení sustainu. Proto si jej také oblíbili Beatles a jejich vrstevníci, později je používali kytaristé: Hendrix, Clapton, Rolling Stones, Van Halen..., ti je používali v aparátech Vox a Marshall. Se vzrůstajícím výkonem zesilovačů byly navrhovány i výkonnější reproduktory, experimentovalo se s jejich velikostí, s velikostí jejich magnetů, byly vyvíjeny různé kabinety pro tyto reproduktory. Dnes se můžeme setkat s mnoha typy včetně reproduktorů pro basové aparáty. "Celestion Loudspeakers inside" je poznámka, kterou výrobci kytarových aparátů rádi uvádějí, aby vyzdvihli kvalitu svých produktů.

 

Hi-fi

Úspěchu dosáhl Celestion i v oblasti hi-fi. Nosným reproduktorem se stal Ditton 10 (pojmenovaný podle Thames Dittonu - místa výroby). Do uvedení tohoto reproduktoru panovala u všech firem domněnka, že není možné, aby zvuk obsahoval dostatečné množství basů, pokud kabinet není dostatečně velký. Celestion tuto tezi vyvrátil a jeho nezvykle malé reproduktory se následně objevily v mnoha domácnostech. Tímto úspěchem ovšem snaha Celestionu po dokonalé reprodukci neskončila a jedním z dalších patentů byl systém ABR (Auxiliary Bass Radiator) - jednalo se o pasivní jednotku, která spolupracovala s basovým reproduktorem a zesilovala nižší frekvence. Nejprodávanějším reproduktorem se pak stal Ditton 15. Počet vyrobených kusů se za deset let zastavil na čísle 250 000.

 

Další růst

Objem výroby se stále zvyšoval a silniční i říční podmínky v Thames Dittonu přestaly vyhovovat, což mělo za následek další stěhování, tentokráte do Ipswiche (r. 1968). Rozjetí výroby se neobešlo bez problémů, protože v prvních dnech byla časně ráno vysílána vozidla z Ipswiche na téměř stopadesátikilometrovou cestu přes Londýn do Thames Dittonu, aby tam dovezla výrobky předešlého dne a obratem dopravila zpátky komponenty pro další výrobu (a to včetně kontrolora a účetních). Posléze se práce sofistikovala, provoz se automatizoval, vznikaly další linky, takže po třech letech dosáhla produkce maxima - to už se ovšem pracovalo na dvou místech v Ipswichi i v Thames Dittonu 907 zaměstnanců, kteří se střídali i na nočních směnách. Došlo k dalšímu přejmenování - tentokráte na Celestion International.

Celestion neslevil ze svých inovátorských ambic. Byla vymyšlena a zdokonalena technika známá jako Laser Doppler Interferometry, kdy je laserový paprsek použit ke skenování kónusu reproduktoru, přičemž je použito několika různých testovacích signálů, které vytvářejí obrazce na monitoru počítače, poskytující vizuální prezentaci vibrací kónusu. To dává firemním inženýrům šanci přizpůsobit design nebo matriály, dokud nejsou dosaženy perfektní výsledky pro každý reproduktor. Prvním z reproduktorů, u nichž byl tento systém využit, byl SL6. Ten obsahoval revoluční řešení, která spočívala v použití netradičních materiálů. Zatímco basový reproduktor měl kónus z PVC, výškový reproduktor měl kopuli z mědi. Následný systém SL600 se stal novým standardem na trhu s audiem a dostalo se mu mnoha světových ocenění.

V dalších letech přišel Celestion s dalšími patenty a designem reproduktorů, přičemž mnoha z nich se dostalo opět výborných recenzí a ocenění. Nyní najdeme Celestion pod hlavičkou KH Manufactoring Ltd. Jeho zaměstnanci se věnují stále stejné věci, jíž započal kdysi Cyril French - a to výzkumu, vývoji, marketingu a prodeji reproduktorů nejvyšší kvality.

Psáno pro časopis Muzikus