Baskytary Yamaha TRB a John Patitucci - příběh fenoménu mezi šestistrunnými baskytarami
Baskytara mě provází už přes dvacet let mého života. Její zvuk mě uchvátil už jako teenagera a postupem času, jak jsem více a více pronikal do technik hraní a různých herních stylů, začal jsem řešit i konstrukci, zvuk a hratelnost nástroje.
Moje první baskytara byla Jolana Jantar Bass, zakoupená v obchodním domě Kotva, v posledním patře komunistického luxusu, ve velmi skromně vybavených hudebninách. Poté jsem přešel na Ibanez Soundgear, kdy moje požadavky na nový nástroj byly pořád omezené pouze na výběr barvy laku (akceptoval jsem všechny barevné varianty, pokud byly černé). S nástrojem od opravdového kytaráře jsem se setkal u své první monstrózní šestistrunky od Lojzy Krajíčka. No a pak už jsem propadl naplno světu baskytary, sbíral jsem katalogy, obcházel hudebniny a každý rok na jaře netrpělivě vyhlížel svátek všech podobně postižených hudebníků - veletrh Musikmesse ve Frankfurtu. Fascinovalo mě množství různých značek, snímačů, druhů dřev, tvarů a možností, které zdánlivě jednoduchý koncept baskytary jako nástroje poskytoval. Obcházel jsem v bázlivé úctě všechny stánky s nadšeným pohledem dítěte, které poprvé zahlédne dárky pod stromečkem.
Dovolte mi se s vámi podělit o pár příběhů nástrojů, které mě celý život fascinovaly a o kterých bych vám chtěl říci i něco víc, než jenom z čeho se skládají. Dnes se podíváme na příběh fenoménu mezi šestistrunnými baskytarami.
Yamaha TRB, model John Patitucci
John Patitucci je stálicí a hvězdou jazzového světa. Jeho basové linky a dechberoucí sóla můžete slyšet na albech umělců jako Wayne Shorter, Chick Corea, Herbie Hancock, B. B. King, Natalie Cole, Freddie Hubbard, McCoy Tyner, Stan Getz, Bonnie Raitt, Sting a Bono a mnoha dalších. Moje osobní zkušenost s hudbou Johna Patitucciho sahá až do devadesátých let, kdy jsem jako aspirující baskytarista miloval jeho sólová alba. Hltal jsem každou notu, každou vyhrávku, a pouštěl si jeho slapové doprovody a sóla do nekonečné smyčky. Co mě fascinovalo nejvíce, byl jeho tón. Johnova basa doslova zpívala a už od prvních taktů jsem věděl, že je to on. Zásadním způsobem se na tom podílel i jeho slavný signature nástroj Yamaha TRBJP. A my si dneska představíme příběh TRB a Johna Patitucciho.
Historie
V roce 1985 se John Patitucci stal členem jazz-fusion supertělesa Elektric Band, klávesisty a pianisty Chicka Corey. Ve stejný moment také usoudil, že je čas na přechod ze čtyř- na šestistrunnou baskytaru po vzoru Anthonhoy Jacksona. Nový experimentální styl hudby, který hráli s Elektric Bandem, potřeboval spodní strunu H, pořádné spodní frekvence, které by dokázaly nahradit basové pásmo tolik oblíbených syntezátorů. Dalším faktorem byla potřeba být flexibilnější v improvizaci, takže vyšší struna C poskytovala rozsah podobný tenorsaxofonu. John se tedy vydal do dílny Kena Smithe v New Yorku, zahrál si na jeho šestistrunné modely baskytar, a nakonec si jeden kousek objednal. Na šestistrunku Kena Smithe poté nahrál tři alba s Elektric Bandem a také svá první dvě sólová alba, John Patitucci a On the Corner.
A co na to Yamaha?
Patitucciho mistrovské kousky s novým šestistrunným nástrojem brzy upoutaly pozornost legendárního Takashiho Hagiwary z Yamahy, který měl na starosti komunikaci s firemními hráči. Takashi kontaktoval Kena Daprona, kytaristu a zároveň produktového manažera Yamahy, a řekl mu, ať osloví Pattucciho, zda by s nimi nechtěl spolupracovat. Netrvalo dlouho a Ken zašel na koncert Johna Patitucciho v New Yorku, kde se seznámili a hned si padli do noty.
Dapron řekl Patituccimu o vývoji nové baskytary TRB6 a pozval ho na návštěvu do dílny v Buena Parku v Kalifornii, aby se přišel přesvědčit na vlastní oči. Yamaha a novinka na Johna tak zapůsobily, takže se rozhodl, že je čas na intenzivnější spolupráci. Mistři kytaráři v Yamaze bedlivě naslouchali Johnovým přáním a požadavkům, a tak měl brzy k dispozici celou škálu nových nástrojů pro svou studiovou práci i pro turné.
Vývoj
Základem prvních prototypů byly sériové modely baskytar Yamaha TRB, kde John pracoval zejména na nové elektronice. V době kolem roku 1992 měl John od Yamahy tři šestistrunné baskytary, včetně modelu s tremolem, a také pětistrunnou baskytaru s extra výkrojem těla pro snadnější „vytrhávání“ strun při slapové technice.
Všechny tyto prototypy nakonec vedly k prvnímu signature nástroji John Patitucci - TRBJP, který byl uveden na trh v roce 1994. Zatímco Yamaha preferovala pro své první šestistrunné modely TRB průchozí krky, John dával přednost šroubovaným krkům. Jeho uvažování bylo v duchu tradice modelů Jazz Bass a Precision, klasického zvuku nástrojů se šroubovanými krky. Chtěl mít tento našemu uchu tolik známý charakter přítomný i ve svém signature modelu. Johnovi nápady a připomínky byly zásadní při vývoji nového TRBéčka. Vznikly tak první modely TRBJP se šroubovaným krkem s menzurou 34” a rozsahem dvou oktáv s 24 pražci.
Dalším klíčovým bodem byla intenzivní spolupráce na vývoji nové elektroniky. Yamaha vyvinula nový digitální parametrický ekvalizér a John společně s Kenem Dapronem ve studiu dlouhé hodiny experimentoval a hledal ten pravý zvuk. Tento detailní, soustředěný přístup vedl ke zrození nového třípásmového předzesilovače, který byl zabudovaný v Johnově druhém signature modelu - TRBJP2.
Další specifikace modelu TRBJP2 byly sendvičová kombinace olše, jasanu a javoru pro tělo nástroje, mohutný výkroj spodního rohu pro hraní v nejvyšších polohách 35” menzura krku s 26 pražci, výše zmíněný „vytuněný“ pre-amp s třípásmovým ekvalizérem, dvojice humbuckerů AlNiCo V a masivní mosazná kobylka pro zvonivý a jasný tón.
Jazzové monstrum
Tahle baskytara je opravdu „jazzové monstrum“. Její impozantní rozměry a dvoucentimetrové rozteče mezi jednotlivými strunami budete jako hráč fyzicky cítit. Odměnou vám ale bude neskutečný zážitek z hraní, unikátní zpěvný tón a pro milovníky supernízkého dohmatu ohromné možnosti nastavení krku pomocí dvou výztuh. Slyšel jsem již od několika kytarářů, že krk u TRBJP2 patří k uměleckým dílům mezi šestistrunnými baskytarami. Můžete si ho nastavit, doslova jak chcete, a ani při nejnižším možném dohmatu vám struny nebudou drnčet o pražce a nástroj bude pořád krásně vrnět bez ztráty délky tónu, což se u extra nízkého nastavení dohmatu může přihodit. Je to opravdový Rolls Royce ve své třídě.
Hlavní práce na novém TRBJP2 byla odvedena mistry nástrojaři v Yamaha Custom Shopu. Zejména Leo Knapp a John Gaudesi mají lví podíl na signature řadě TRB John Patitucci. Pat Campolattano zase zaslouží ohromné ocenění za své ztvárnění nejnovějšího semiakustického modelu šestistrunné baskytary, na který John hraje posledních pět let. Patitucci hrál v minulých letech na několik semiakustických baskytar, kdy zároveň obdivoval archtop akustické nástroje jazzových kytaristů. I když byl John maximálně spokojený se svým modelem TRBJP2, na který již dvacet let hrál a který se stal zejména ve verzi Translucent Dark Red ikonickým nástrojem ve světě baskytar, tak ho přece jenom lákala představa něčeho nového.
Proč tedy nevyzkoušet šestistrunnou semiakustickou baskytaru, že?
Společně s Kenem Dapronem navrhli tři verze nástroje, dvě s tvarem těla TRB a jeden s opravdovým jazzovým tělem single cut. Byl to skok do neznáma a také měli obavy z častého neduhu semiakustických nástrojů, totiž náchylnosti ke zpětné vazbě. Nakonec ale vše dopadlo na výbornou a John Patitucci popisuje novou single-cut baskytaru jako „neuvěřitelnou“ s „nejtlustším, nejmohutnějším zvukem, jaký kdy u baskytary slyšel“. Poprvé nástroj použil na svém sólovém albu Brooklyn z roku 2015.
Yamaha ale neplánuje masově produkovat semiakustický model baskytary John Patitucci. Vysoké nároky na konstrukci a exkluzivní materiály na výrobu tomuto nástroji předurčují výjimečné postavení v rámci produktového katalogu. Nicméně určitě se můžeme těšit na další inovace v oblasti baskytarového oddělení Yamahy, protože John Patitucci má v tomto směru rozhodně ještě pár nápadů.