Yllas
Milý strýčku Yllasi, rád bych se tě zeptal na tvůj názor na vokální procesory. Myslím tím efekty buď do racku nebo na podlahu, které jsou vhodné pro sólový zpěv v kapele. Máš nějaké doporučení, co by měl procesor umět a jak se má správně používat? Rád bych měl svůj zvuk k dispozici nezávisle na zvukařích, protože když někde hrajeme, každý zvučí jinak a je problém dostat správné efekty, například echo nebo reverb, podle mých představ. Díky a měj se, synovec Vladimír
Drahý Vláďo, problém s nazvučením zpěvu jistě nemáš sám a správně jsi poznamenal, že nejlepší je nosit svůj zvuk s sebou na vystoupení v podobě nějakého efektového procesoru. Pokud ti opravdu na tvém zpěvu záleží, měl bys mít samozřejmě i vlastní mikrofon. Nejen že si můžeš vybrat typ, který tvému hlasu vyhovuje nejlépe, ale nehrozí ti zdravotní potíže, způsobené přenosem baktérií z neudržovaného mikrofonu, na který před tebou zpívalo dvacet jiných zpěváků. Další věcí je zmíněný procesor. Ten by měl obsahovat dobrý mikrofonní předzesilovač (pre-amp), protože pokud bys použil rackový efekt pro kytaru, narazil bys na problém se vstupní úrovní. Většina mikrofonů potřebuje předzesilovač, protože mikrofon nemůžeš připojit na linkové vstupy efektu jen tak. Vzhledem k nízkému výstupnímu napětí a rozdílné impedanci by byla kvalita signálu nedostatečná. I při zapojení do mikrofonního vstupu mixážního pultu, který má odpovídající zisk (cca 50 dB), ti dobrý pre-amp může udělat skvělou službu. Každý předzesilovač hraje trochu jinak, i když jsou udávané parametry u různých typů stejné.
Zvlášť kritický je útlum vyšších frekvencí při vysokých hodnotách zisku (gain). Zde taky narůstá šum vstupní části. Takže když si vybereš ten správný typ, který s tvým mikrofonem hraje nejlépe, máš vyřešený jeden problém. Ale abychom se vrátili k vokálním procesorům. Zapojují se mezi mikrofon a vstup mixu a v zásadě je můžeme rozdělit na dvě skupiny. První slouží k celkové úpravě signálu pomocí základních procesů (ekvalizace, dynamika, dozvukové efekty jako delay, echo nebo reverb). Jejich cena bývá srovnatelná s dobrým multiefektem pro kytaru. Ve druhé skupině najdeme procesory, které zasahují i do hudebního obsahu, tedy ovlivňují kvalitu intonace nebo k sólovému vokálu přidávají další hlasy. Můžeš si pořídit drahý rackový přístroj ve studiové kvalitě nebo specializovaný procesor, který bude hlídat ladění a intonaci tvého zpěvu jako nenápadná krabička na pódiu. Samozřejmostí by měla být možnost efekt v pauzách mezi písničkami vypnout, aby se trik neprozradil a nerušil při mluveném slově. Já sám jsem velmi spokojen s malým procesorem Boss VE-20 a větším Digitech Vocalist Live 4. Ten druhý navíc analyzuje harmonii, kterou hraje připojený doprovodný nástroj (kytara), a podle toho vytváří vícehlasy. Oba mají mikrofonní vstup s konektorem XLR a stereo výstup do mixážního stolu.
Výrobků na trhu je bezpočet a další neustále přibývají. Vyzkoušej a kup si to, co se ti nejvíc líbí, a nenech se příliš ovlivnit. Zvukař, který neví, co je echo, ti pak už nepokazí zvuk do sálu a ty si můžeš do procesoru nastavit zvuky, které do jednotlivých písniček potřebuješ.
Hodně štěstí při výběru přeje Yllas!