Yllas

Yllas
Yllas

Milý strýčku Yllasi, rád bych se tě zeptal na tvůj názor na vokální procesory. Myslím tím efekty buď do racku nebo na podlahu, které jsou vhodné pro sólový zpěv v kapele. Máš nějaké doporučení, co by měl procesor umět a jak se má správně používat? Rád bych měl svůj zvuk k dispozici nezávisle na zvukařích, protože když někde hrajeme, každý zvučí jinak a je problém dostat správné efekty, například echo nebo reverb, podle mých představ. Díky a měj se, synovec Vladimír

Drahý Vláďo, problém s nazvučením zpěvu jistě nemáš sám a správně jsi poznamenal, že nejlepší je nosit svůj zvuk s sebou na vystoupení v podobě nějakého efektového procesoru. Pokud ti opravdu na tvém zpěvu záleží, měl bys mít samozřejmě i vlastní mikrofon. Nejen že si můžeš vybrat typ, který tvému hlasu vyhovuje nejlépe, ale nehrozí ti zdravotní potíže, způsobené přenosem baktérií z neudržovaného mikrofonu, na který před tebou zpívalo dvacet jiných zpěváků. Další věcí je zmíněný procesor. Ten by měl obsahovat dobrý mikrofonní předzesilovač (pre-amp), protože pokud bys použil rackový efekt pro kytaru, narazil bys na problém se vstupní úrovní. Většina mikrofonů potřebuje předzesilovač, protože mikrofon nemůžeš připojit na linkové vstupy efektu jen tak. Vzhledem k nízkému výstupnímu napětí a rozdílné impedanci by byla kvalita signálu nedostatečná. I při zapojení do mikrofonního vstupu mixážního pultu, který má odpovídající zisk (cca 50 dB), ti dobrý pre-amp může udělat skvělou službu. Každý předzesilovač hraje trochu jinak, i když jsou udávané parametry u různých typů stejné.

 

Zvlášť kritický je útlum vyšších frekvencí při vysokých hodnotách zisku (gain). Zde taky narůstá šum vstupní části. Takže když si vybereš ten správný typ, který s tvým mikrofonem hraje nejlépe, máš vyřešený jeden problém. Ale abychom se vrátili k vokálním procesorům. Zapojují se mezi mikrofon a vstup mixu a v zásadě je můžeme rozdělit na dvě skupiny. První slouží k celkové úpravě signálu pomocí základních procesů (ekvalizace, dynamika, dozvukové efekty jako delay, echo nebo reverb). Jejich cena bývá srovnatelná s dobrým multiefektem pro kytaru. Ve druhé skupině najdeme procesory, které zasahují i do hudebního obsahu, tedy ovlivňují kvalitu intonace nebo k sólovému vokálu přidávají další hlasy. Můžeš si pořídit drahý rackový přístroj ve studiové kvalitě nebo specializovaný procesor, který bude hlídat ladění a intonaci tvého zpěvu jako nenápadná krabička na pódiu. Samozřejmostí by měla být možnost efekt v pauzách mezi písničkami vypnout, aby se trik neprozradil a nerušil při mluveném slově. Já sám jsem velmi spokojen s malým procesorem Boss VE-20 a větším Digitech Vocalist Live 4. Ten druhý navíc analyzuje harmonii, kterou hraje připojený doprovodný nástroj (kytara), a podle toho vytváří vícehlasy. Oba mají mikrofonní vstup s konektorem XLR a stereo výstup do mixážního stolu.

 

Výrobků na trhu je bezpočet a další neustále přibývají. Vyzkoušej a kup si to, co se ti nejvíc líbí, a nenech se příliš ovlivnit. Zvukař, který neví, co je echo, ti pak už nepokazí zvuk do sálu a ty si můžeš do procesoru nastavit zvuky, které do jednotlivých písniček potřebuješ.

 

Hodně štěstí při výběru přeje Yllas!

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy