Yllas
Milý strýčku,
tak jsme se s kapelou rozhodli, že konečně natočíme CD. Hrajeme už dlouho a vyrazili jsme do studia, že uděláme radost fanouškům, ale především sobě. Ale zvuk ze studia nás dost rozčaroval. Je to čisté, jasné, ale nějak to není ono. V čem může být problém?
Tvůj synovec Ondra
Milý synovče Ondro,
napodobit proces nahrávání ze studia je věcí první, jak víte z minula. Druhá věc se samozřejmě jmenuje zvukař. Jsem neskutečně nadšen, když vidím, jak na živém vystoupení přijde machr, nezbytný žváro v koutku huby, natáhne šavle a odejde a celej večer to jede tak, jak to pan mistr nastavil. A takoví jsou i ve studiích. Zvukař (a podívej se na velké a slavné kapely) je prostě jeden z muzikantů. Můžeš hrát, jak chceš dynamicky, pokud tě zvukař nepodrží, vyjde koule. Dynamický i efektový průběh skladby je elementárním předpokladem úspěchu. Někde jede nádherně kytara, jinde basa, na jiném místě má dokonalé finesy klávesák. Jakmile je všechno v kouli, nic nevynikne. Mistři muzikanti tvrdí, že cesta k dokonalosti je cesta zjednodušování. Od složitého k jednoduchému. Takže se někdy vůbec nic nestane, když necháš vyznít jen jeden nástroj, někdy jeden tón. Muzikanti jsou přesvědčeni, že když do toho neřežou jak hluchej do vrat, není to ono. Možná na techno party ano, ale mluvíme-li o hudbě, která si má pohrávat s naším podvědomím, pocity a tak, pak musí působit právě na pocity a podvědomí. Taky nejde dát kyselou okurku na šlehačkový dort. A pokud ano, už tam nepatří hořčice. Prostě rozdílnost chutí je i v hudbě. A jedna chuť přebíjí jinou. Nechat vyniknout krásu zvukového nápadu je největší umění. Ničím ho nepřebít a použít přesnou vyváženost. Ale to vyžaduje zvukaře a těch dobrých je jak šafránu. Studií najdeš na každém rohu tucet, ale dobrého zvukaře zřídka. A to může být druhý důvod tvého rozčarování. Takže, milý Ondro, odpověď je jednoduchá. První vyhrání z kapsy vyhání. Zkuste příště buď jiné studio, nebo si předem natočte demáč tak, jak jsem tady již psal, po stopách, a zkuste se s tím trochu pomazlit, abyste věděli, na co máte být připraveni a co by pan zvukař určitě neměl přehlédnout.
A nakonec: Nepochybujte o sobě! To je v nahrávce vždycky slyšet, a máte-li nápady, nezabijte je množstvím tonů.
Tvůj strýc Yllas