Otevřete šuplíky, oprašte noty - Vaše nápady v záři reflektorů

Otevřete šuplíky, oprašte noty - Vaše nápady v záři reflektorů
Otevřete šuplíky, oprašte noty - Vaše nápady v záři reflektorů

Posledních pět let zažíváme nebývalý boom prodejních webů, kde můžete umístit svoji muziku a fanda si ji může za určitý poplatek, či dokonce zdarma, stáhnout. Stejný rozmach zažívají weby zaměřené na muziku určenou pro reklamu a film.

Rádiím, televizím či reklamním agenturám se tím výrazně zjednodušuje život. Nejenže mohou mít vybranou skladbu během minuty ve studiu, ale zaplatí také obvykle výrazně méně, než kdyby použili známou skladbu a věc řešili prostřednictvím kolektivních správců.

 

Když se podíváte na aktuální ceník OSA - Synchronizace, tak zjistíte, že za třicetivteřinový rozhlasový spot zaplatíte v ČR za rok 90 000 Kč bez DPH. Podobná skladba na prodejních webech však obvykle vyjde kolem 3000 Kč.

 

S OSA, nebo bez OSA? Toť otázka!

Pokud vás věc zaujala, bude toto téma asi první, co budete řešit. U zámořských prodejních webů vaše zastupování kolektivním správcem převážně řešit nebudou. Mají jen jednoho správce, a možná proto, výrazně jiné ceny. U evropských prodejních webů ale většinou narazíte. Zde je to celé postaveno právě na tom, že nejste zastupovaní, a cena, kterou kupující na webu zaplatí, je konečná. Autoři, kteří již jsou zastupováni OSA, by zřejmě mohli věc vyřešit tzv. synchronizační výjimkou.

 

Proč dělat muziku pro reklamu a film?

Myslím, že hlavním argumentem je seberealizace. Tisíce a možná milióny lidí mohou poslouchat vaše dílko. Také bude důležitý fakt, že jej dostanete zaplacené. V situaci, kdy díky naprostému přetlaku kapely dávají svou muziku zdarma ke stažení, hrají zdarma, nebo dokonce rozdávají zdarma CD, je to jistě příjemným zpestřením.

 

Dalším pro je novelizovaný a v tomto bodě sjednocený autorský zákon, který říká, že autor má nárok na odměnu ještě sedmdesát roků po smrti. Znamená to, že pokud se vám bude dařit, můžete být ekonomicky prospěšní nejen svým dětem, ale i dětem jejich dětí. Jsem si jistý, že pokud tento fakt doma náležitě zdůrazníte, dostaví se nebývalá podpora. :-)

Prodejní web z Floridy stockmusicsite.com je asi největším svého druhu. Dostat se mezi autory zde není vůbec jednoduché.
Prodejní web z Floridy stockmusicsite.com je asi největším svého druhu. Dostat se mezi autory zde není vůbec jednoduché.

Jakou muziku?

Muzika pro reklamu má svoje určitá specifika. Pokud už děláte hudbu třeba pro rádio, je to trochu jednodušší. Dostanete obvykle jasné zadání, stopáž... Když budete dělat muziku pro prodejní web, je to komplikovanější. Nevíte totiž, „kdo stojí na druhé straně“ a jaké jsou jeho potřeby. Osobně jsem to vyřešil tak, že jsem na web umístil všechny kvalitní nápady.

 

Délka skladeb pro reklamu se bude pohybovat od 15 do 45 sekund. Nejobvyklejšími formáty jsou potom časy 20 a 30 sekund.

 

Výhradní, či nevýhradní?

Pokud někomu udělíte výhradní licenci na nějakou muziku, znamená to obvykle, že tuto skladbu si už nikdo jiný nemůže „koupit“. U prodejních webů jsem se setkal pouze s nevýhradními licencemi. Znamená to, že se skladba může „prodávat“ opakovaně. Myslím si, že tento fakt je pro autora silně motivujícím.

 

Na co se připravit?

Předně se připravte na to, že jako autor u většiny webů musíte projít procesem schvalování. Založíte si účet, pošlete skladby k posouzení a čekáte. Pokud má prodejní web na titulní straně pro autory informaci, že hledá hlavně hudbu z oblasti indického rocku a jihoafrické etno, budete mít zřejmě smůlu.

 

Další obvyklou procedurou, se kterou je třeba počítat, je schvalování každé umístěné skladby. Pro mě osobně je velikým překvapením, že na většině webů si nemůžete nastavit prodejní cenu nebo že správce webu má právo vaši cenu změnit.

 

Pozor na smlouvy!

Slyšíme to všude: „Dej si pozor na smlouvu.“ Zde to platí dvojnásob. Opravdu se vyplatí si tato mnohastránková licenční ujednání přečíst. A to i přesto, že jsou obvykle v „jazyce cizího kmene“. Pokud smlouvu v rychlosti odkliknete, může se vám stát, že se zbavíte výrazné části svých práv ve prospěch prodejního webu. Setkal jsem se třeba s tím, že jakmile jednou skladbu nahrajete na web, už ji nikdy nemůžete z webu stáhnout, nebo že si prodejní web vytvořil jakési vlastní rádio, které mohou provozovatelé pouštět třeba v restauracích, a vám z tohoto neplyne žádný finanční prospěch. Opravdu doporučuji pečlivé zvážení!

Ceník OSA
Ceník OSA

Závěrem

Možnost prodávat reklamní muziku na prodejních webech je velmi lákavá. Jakýkoliv tvůrce reklamních spotů z jakéhokoliv místa na světě může vaši muziku relativně rychle vyhledat, poslechnout si ji a koupit. Pokud patříte k lidem, kteří mají „šuplíky“ plné nápadů, technické vybavení a také praxi s nahráváním, určitě to zkuste. Jakmile totiž svoje skladby na prodejní web umístíte, začínají si žít vlastním životem a mají jednou nohou nakročeno „do záře reflektorů“.

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy