Limetal - rozhovor s bývalými členy Citronu
Situací kolem vzniku kapely Limetal se už zabývalo hodně médií. Avšak jedna z posledních zpráv o snaze autora textů zákázat autorům hudebních vkladů hrát společně vytvořené hity zní téměř neuvěřitelně i na český absurdistán. Na souvislosti s právě vydaným speciálním nosičem a na další informace ohledně nové kapely, došlo v rozhovoru s bývalými členy Citronu - Jardou Bartoněm, Jurou Šperlem, Fanym Michalíkem a Vaškem Vlasákem.
Ahoj, asi vám už leze krkem neustálé propírání vztahu s vaším, dnes už bývalým spoluhráčem z Citronu, ale před sebou máme úplně čerstvé dvojCD, které s tím do velké míry souvisí. Má tam být deset starých pecek s novými texty. Je to tak?
Fany: Ano, je to tak, kromě dvou úplně nových písní.
Fakt je to tak jednoduché, zakázat vám v podstatě hrát vaše písně? Měl jsem za to, že prostřednictvím OSA jsou tyto vztahy nějak právně nastaveny.
Fany: No, stalo se to tak, že v našem poměrně zvláštním právním prostředí někdo asi poprvé takto postupoval.
Jura: Uvedené písně byly údajně autorem textů vyňaty ze zastupování OSA, s tím, že si ochranu použití svých textů prostřednictvím právníků vyřeší sám. Zákazem jejich, a to pouze živého, interpretování. Navíc zákazem interpretování jmenovitě těmi čtyřmi lidmi, kteří by je buď jako jednotlivci nebo jako celá kapela mohli naživo veřejně hrát.
Jarda: My jsme to samozřejmě řešili zase s našimi právníky, a ti nám radili, ať ty písně dál klidně hrajem’. Ale my jsme to chtěli uzavřít jednou provždy bez dalších právních tahanic. A tak Jura nově otextoval naše známé písně. Natočili jsme je proto, že naši fanoušci všechny skladby znají a na koncertech si je chtějí zazpívat. Toto je cesta, jak k nim nové texty dostat.
Nebyla to pro vás výzva, ty osvědčené věci natočit nově a jinak? Současnější texty, nový bubeník...?
Fany: Na jednu stranu rozhodně. Za ty roky, co jsem nahradil Standu Hranického, to myslím můžu posoudit. Na rovinu říkám, že s jiným bubeníkem je to najednou úplně jiná kapela. Všechno je jinak, diametrální rozdíl.
A je Lukáš Pavlík při svých aktivitách definitivním členem Limetalu?
Fany: Po posledním rozhovoru, který jsme s ním na toto téma měli, měl, myslím, velkou radost z toho, jak nám to společně funguje. Ty starší věci jsme nahrávali naživo, v původních aranžích, a on jediný tam vytvářel nový part bicích. Svůj part, svou představu. A byl překvapený, stejně jako my, jak dobře ty nahrávky starých věcí dopadly, jak se to spojilo. Vyprofiloval svou představu bicích během naší společné práce i do nových písní, myslím, že má nahrané už všechny na nové CD. A jeho výraz, cítění je tam znát. Hraje, jako kdyby byl náš.
Jarda: Myslím, že on se cítí být členem.
Jura: Navíc... je to Moravák. Je z Prostějova.
Vraťme se ještě k nově natočeným starým písním s novými texty. Fany, ty jsi tyto věci nenazpíval s Citronem, neměl jsi chuť s novými texty na nové zpěvové linky, bohatší sbory apod.?
Fany: Ne, vůbec ne. Rozhodující bylo, že lidi ty melodie už léta znají, nechtěl jsem vytvářet nové. Šlo především o nové texty.
Jarda: My to chceme hrát tak, jak to naživo jsme schopni zahrát a zazpívat, takže žádné přehnané aranže, všechno rovnou a syrově.
Jura: My jsme to i tak nahrávali. Najednou, včetně sól, žádné střihy, žádné dohrávání a tak.
Fany: Určitě tam někteří, co budou chtít hledat chyby, něco najdou, ale taková určitá špína je tam pro nás, a doufám i pro lidi, sympatická.
Jura: Točili jsme vždy jen dvě verze a vybírali pak tu lepší. A mám dokonce pocit, že některé lepší byly ty natočené napoprvé. Ještě jsem chtěl dodat k textům: Kromě zachování zpěvových linek jsem se v textech snažil dodržet to původní, už k těm písním přirozeně přirostlé, frázování dlouhých a krátkých slabik, co už lidi mají zažité. (V některých případech evidentně ku prospěchu - např. v písni Dej si s tím pohov původně Dej mi s tím pokoj byl nahrazen nepřirozeně znějící „Karlšteeeejn“ odpovídající dlouhou slabikou - pozn. autora.)
Dobře, bubeníka a texty jste vyřešili, ale vy jste přišli i o manažersko-produkční jistotu, třeba zrovna v podobě vztahů s Pragokoncertem, s některými rockovými médii...
Fany: S tím jsme byli srozuměni, věděli jsme, že budeme nová kapela s počátečními těžkostmi. Ačkoliv, jak je zřejmé, v některém směru je to pro nás ještě složitější.
Jura: Ano, je to trošku nerovný boj, naše možnosti jsou nesrovnatelné a osobně si myslím, že ten start máme těžší, než kdybychom začali úplně od píky. Je to trochu svazující, pro novináře jsou atraktivnější právní bitvy než samotná muzika.
... nebo i o významné kvalitní pracovní prostředí studia Citron.
Jarda: To v dnešní době už není až tak rozhodující. Důležitější je nadšení a pohoda.
Ale kvalita vašich nových nahrávek je skvělá, kde jste našli nové zázemí?
Fany: Je to natočeno u mého kamaráda v Hranicích na Moravě, ve Lhotce, je to podle mě zapomenutý génius. Tam jsme natočili naše první snímky a máme tam roztočenou celou desku.
Jarda: Tam jsou natočené i dvě nové věci na jedné placce z toho dvojCD, co máš před sebou. Ale těch deset starších věci na druhé placce jsme točili naživo u Vaška Vlasáka v divadle, které tvoří naše současné zázemí.
Nahrávali jste digitálně, nebo postaru „do pásu“ analogově?
Jarek: Digitálně, jen pro mastering byl použit analogový přepis do pásu.
Pojďme trochu k aparátům a kytarám. V kapelách s kytarovým tandemem bývá běžné, že mají oba téměř shodné vybavení. Jak je to u vás?
Jarda: No u nás to až tak neplatí, snad jen zesilovače máme Marshall. Já na živé hraní používám kombo 215 C, booster BSM v kombinaci s klonem KTR a na sóla delay Strymon TimeLine. Mám rád takové ostřejší, otevřenější kytary s širším zvukem, zatímco Jura má takové zemitější, hutnější.
Jura: Já používám Marshall JCM 800 s bednou 4x 12” a efekty...
A kytary?
Jura: Hraju na Explorer a Flying V...
U Jardy je už hodně let k vidění taková červená kytara s javorovým krkem. Co je to za nástroj?
Jarda: Je to kytara složená z dílů ESP, které se kdysi takto prodávaly, když se na začátku osmdesátých let japonská firma drala na evropský trh. Vybral jsem si je osobně v Hamburku v roce 1980, kde mi ji taky vyrobili. Dnes už to asi nejde. Je to rarita. Pak mám ještě několik dalších, jako Kaiser, Macho, a taky jeden skvost, Fender Stratocaster z roku 1968.
Vašek zase má dlouhodobě baskytaru G & L...
Vašek: Kytaru jsem si kupoval společně s Jardou v Hamburku. Doma mám Jazz Bass, ročník 1962.
A na pódiu používáš?
Vašek: Orange. Je to malý, snadno přenosný a přesto výkonný aparát. V současné době jsme už všichni vybaveni in-ear monitory, takže není potřeba mít na podiu až tak silný zvuk. Klasické odposlechy už nepoužíváme.
Fany, máš svůj oblíbený mikrofon?
Fany: Ano, věnovali jsme testování různých typů zpěvových mikrofonů velkou pozornost. Ke každému hlasu se hodí jiný typ, mně se osvědčil Audix D5. Anebo D6...?
Jak jste daleko s týmem zajišťujícím vaše vystoupení? Máte svého zvukaře, osvětlovače, případně kytarové techniky, dopravce atd.?
Jarda: Máme svého stabilního zvukaře, je jím Radek Ježek. Vynikající nejen jako zvukový mistr, ale taky výborný muzikant a sluchař. Taky máme kolem sebe tým stejně nadšených lidí, kamarádů, kteří zajišťují světla, pódium, a vůbec profesionální průběh našich koncertních vystoupení. Prostě skvělá parta.
Kdo má na starosti management?
Vašek: Jirka Šrámek, který dělal i Citron.
Vaše nejbližší plány do budoucna?
Vašek: Vydat vzpomínkový singl k výročí nedožitých 65. narozenin Standy Hranického. A na podzim nové CD Limetalu.
Jarda: Hrát, hrát, hrát, rozdávat radost...