Jak žije Blues Alive - pohled druhý
Ve dnech 16.–18. listopadu 2006 proběhne v Šumperku už jedenáctý ročník mezinárodního bluesového festivalu Blues Alive. V minulém čísle Muzikusu jsme zevrubně nahlédli do programu této prestižní přehlídky a zjistili, co že nás na letošním ročníku čeká. Dnešní pohled na festival je pro změnu pohledem z poněkud jiného úhlu. Zajímalo nás, jak se tenhle festival připravuje, co vše je s jeho přípravami spjato, co je nezbytné pro jeho průběh. O pohled do zákulisí Blues Alive jsme tedy požádali osobu nejpovolanější, ředitele pořádajícího DK Šumperk Mgr. Vladimíra Rybičku, který zodpověděl naše dotazy.
Úvodem se pojďme vrátit do historie Blues Alive, na samý začátek. Co předcházelo prvnímu ročníku a jak vlastně vznikla myšlenka pořádat v Šumperku mezinárodní bluesový festival?
S myšlenkou uspořádat v Šumperku bluesový festival přišla tehdejší produkční Domu kultury, dvacetiletá Petra Matysová. Moc důvěry jsem v počátcích v tento projekt neměl, ale hned první ročník nás přesvědčil, že blues má své divácké zázemí a posluchače, kteří jsou ochotni za touto muzikou přijet i z jiných míst.
Byl hned první ročník Blues Alive zamýšlen jako počátek každoroční pravidelné přehlídky, nebo šlo napoprvé o jednorázovou akci?
První ročník byl pokus, který nám měl ukázat, zda je Šumperk a podmínky Domu kultury pro bluesový festival vhodný.
Co podstatného se během jedenácti let existence festivalu změnilo?
Změnilo se mnoho. Z jednodenního festivalu na jedné scéně je dnes dvou až třídenní festival s množstvím doprovodných programů. Přibylo tematické sobotní odpoledne, jam sessions se odehrávají na třech místech Šumperku, festival natáčí Česká televize, Český rozhlas, vydáváme každoročně CD, které slouží k propagaci festivalu a jako bonus ke vstupence v následujícím roce, festival je dokumentován našimi špičkovými fotografy Martinem Siebertem, Ivanem Prokopem a Tomášem Turkem a z jejich fotografií pořádáme výstavy. Obraz z hlavního sálu je v průběhu festivalu přenášen do všech dalších prostor, každoročně zajišťujeme ubytování pro více než pět set lidí z celé České republiky i ze zahraničí. Festival má svoje webové stránky, www.bluesalive.cz v češtině a angličtině, jejichž návštěvnost se nyní blíží ke stu tisíců vstupů. Součástí Blues Alive jsou další dva festivaly – březnové Echo Blues Alive, které se ohlíží za předchozími ročníky, a Blues Aperitiv, soutěžní festival pro méně známe kapely z ČR, Polska a Slovenska, jenž umožňuje jejich prezentaci před odbornou porotou a následně těm nejlepším garantuje postup na Blues Alive. Podstatná je také dramaturgie, která usiluje o každoroční nový pohled na žánr, zařazuje i ne úplně ortodoxní bluesové kapely a nebrání se nejrůznějším fúzím a výletům do jiných žánrů.
Můžete popsat, kdy a jak začínají přípravy nového ročníku festivalu, konkrétně třeba ročníku letošního?
O podobě následujícího ročníku začínáme pravidelně diskutovat už v průběhu festivalu. Příprav je mnoho, a jsou z oblasti dramaturgické, produkční, propagační. Důležité je finanční zajištění celého projektu, žádosti o granty a podobně.
Můžete přiblížit jak vypadá tým, který se na přípravách podílí?
Organizační tým je opravdu malý – dramaturgem je Ondřej Bezr, se zajišťováním zahraničních kapel nám pomáhá Štěpán Suchochleb, ale všechny ostatní činnosti si zajišťujeme sami – tedy já a moje kolegyně z Domu kultury v Šumperku.
Jakým způsobem mohou muzikanti a kapely projevit zájem o eventuální účinkování na festivalu Blues Alive?
Jedinou cestou k účinkování na Blues Alive je přihlásit se do výběrového Blues Aperitiv. Jiná cesta je náš výběr v případě tematického zaměření – jako letos Jarda Traband Svoboda nebo zařazení českých bluesových veličin – Prokop, Mišík, Andršt...
Co je na přípravách festivalu nejtěžšího a nejnáročnějšího?
Vlastní organizace festivalu v jeho průběhu je radost, protože se sjíždějí lidé s obrovskou energií, zájmem a chutí prožít a zažít. Nejtěžší je určitě pokrytí rozpočtu festivalu.
Jak vypadá technické zabezpečení festivalu, konkrétně třeba letošního ročníku?
V posledních několika letech spolupracujeme ke spokojenosti nás i muzikantů s týmem zvukařů kolem Radka Jandíka, které jsme si na festivalech tak trochu vychovali a jsou našimi dvorními zvukaři i při jiných akcích v průběhu roku, takže se dobře známe a víme co od sebe vzájemně čekat. Pánové míchají samostatně zvuk pro sál a pro jeviště, dodávají zvuk televizi i rozhlasu, zajišťují zvučení jam sessionů, pomáhají se zajištěním atypických nástrojů a reprosoustav požadovaných hlavně zahraničními umělci.
Co všechno čítá servis pro návštěvníky festivalu?
Snažíme se našim hostům nabídnout kompletní servis. To znamená, že dostanou propagační materiály v tiskové podobě nebo mailem, prostřednictvím internetu si mohou objednat vstupenky i ubytování podle vlastního výběru, na festivalové recepci dostanou všechny potřebné informace. Od letošního roku zavádíme i mini internetový obchod, jehož prostřednictvím si každý může objednat tričko své velikosti a barvy, kterou si zvolí.
Co ještě chybí festivalu Blues Alive k naprosté a úplné spokojenosti pořadatelů?
Není podstatné, co chybí pořadatelům. Důležité je, aby byli spokojeni návštěvníci. Svoje názory mohou napsat na webové stránky festivalu do kolonky ohlasy, ale snažíme se získat zpětnou vazbu i dotazníky.