EarthQuaker Devices - Návštěva u výrobce efektů v Ohiu
Od té doby, co Jamie Stillman odstartoval od nuly výrobu zařízení EarthQuaker v roce 2005, tato společnost enormně vyrostla. V současné době pilně, a hlavně ručně, vyrábí více než padesát zaměstnanců jedny z nejvíce inovativních a originálních efektových pedálů na trhu.
Během návštěvy v jejich dílnách se mnou Jamie, který je mimochodem samouk a hlavní produktový designer, a jeho žena Julie Robbins, která ve firmě zastává funkci výkonné ředitelky, sdíleli některé z fascinujících vhledů do jejich celoživotní vášně.
Zrození historie EQD
Jamie vlastně vůbec neuvažoval začít svoji kariéru konstruktéra elektronických zařízeních, do té doby, než otevřel první rozbitý pedál (DOD 250 Overdrive). Ale potom ho to chytlo. Postavil pedály pro sebe a své přátelé a naučil se, jak tyto pedály stavět. Jeho nově nalezená vášeň se stala podnikáním ještě dříve, než si to uvědomil, takže v roce 2009 mu už pomáhalo devět zaměstnanců pájet obvody ve sklepě jeho domu. Brzy se přestěhovali na nové místo v rodném Juliině městě, začali umisťovat reklamní inzeráty a najali více lidí. Jejich podnik se rozvíjel svojí vlastní dynamikou a prodej efektových pedálů na trhu jen kvetl. Také probíhala druhá vlna vylepšování technologií a nových zvuků.
Mezitím se znovu přestěhovali, nyní do větších výrobních prostor jen pár bloků od předchozí lokality, které poté přestavěli na nahrávací studio. Každý týden jejich tým ručně vyrábí tisíc dvě stě pedálů, které jsou distribuovány do celého světa. Od designu a přípravy prototypů za pomoci počítaščem řízených obráběcích strojů a tisku pedálových panelů až po osazování a pájení obvodových desek v montážní lince se snaží dělat vše co možná nejvíce „doma“, aby zajistili co nejvyšší standardy kvality, které jsou zásadní pro filozofii společnosti. Stejně tak usilují o vytváření pracovních příležitostí pro lidi a mají snahu pomoci jim pokročit v jejich kariéře. Na oplátku každý ze zaměstnanců vnáší do výroby svoji invenci a nadšení.
Výsledkem je schopnost EQD garantovat svým zákazníkům doživotní záruku na funkčnost svých produktů. Vytvořili také unikátní styl vzhledu svých pedálů a svého marketingu. Například Matt Horak, který předtím pracoval pro Marvel Comics, vytváří veškerou grafiku, a díky ní EQD pedály na první pohled vystupují z řady. Dokonce vytvořil svoji vlastní komiksovou sérii Octo Skull (lebka chobotnice), která se odehrává ve světě efektů. Další věcí, kterou EQD dělá trošku jinak, jsou videa. Vedle těch „obyčejných” existují také ne tolik běžné formáty, jako třeba Ukažte nám svůj vercajk, ve kterých muzikanti a zvukaři hovoří o vybavení, která používají. A i výrobky jiných značek jsou zde naprosto vítány. Běžně se děje, že hvězdou těchto videí se stávají vzácné vintage efekty, aparáty či nástroje s příhodami o jejich používání v praxi. Tato videa jsou fascinující. Není třeba zmiňovat, že Jamie je tím posedlý a že je horlivý sběratel všeho možného hudebního vybavení. A ne zřídka právě zde získává inspiraci, kterou pak přetaví v něco originálního...
Dirt pedals - špinavé pedály
Pedály Hoof Hybrid Fuzz, které jsou stále k dostání, byly prvním Jamiem navrženým efektem. Inspiroval se pedálem Green Russian Muff Muff - π od firmy Electro Harmonix, osadil ho lepšími součástkami, provedl technická i zvuková vylepšení. K ohromujícímu úspěchu se dopracoval, až když efekt začala používat kapela The Black Keys z Akronu. Mnoho dalších overdrivů, distortionů a fuzzů se objevilo hned poté, ale „dirt“ zvuk je nadále jednou z specialit EQD. Například jednoknoflíkový overdrive Speaker Cranker, basový kamarád fuzz grinderu Cloven Hoof, nebo nedávno na světlo vypuštěný efektový pedál „Translucent Drive Manipulator Westwood“ (více v testu uvnitř čísla, co taková krabička umí), abychom vyjmenovali pár kousků. Firma EarthQuaker Devices byla často mezi prvními, kteří používali inovativní, uživatelsky přátelské vychytávky a finesy, které se brzy staly oblíbenými i u ostatních „pedálových“ výrobců. Jen pomyslete na jacky umístěné na přední straně pedálu a šetřící tak místo v pedalboardu, standardizované napájení nebo soft-touch relé, která umožňují zapínání efektu opravdu tiše a rychle.
Weird pedals - divné pedály
Dalším „povahovým rysem“ EarthQuaker Devices je jejich inklinace k experimentálnímu zvuku. Tohle jste mohli pocítit již u analogového delaye Disaster Transport, který byl druhým úletem, která vyšel z Jamieho laboratoře. Bláznivě modulované echo bylo ve své době docela úchvatné, ale zdá se být odvarem ve srovnání s vynálezy, které následovaly. Nikoho nikdy nenapadlo, že by potřebovali Rainbow Machine, dokud EQD nepostavili tento Polyphonic Pitch Modulator, plný jiskřivého, samooscilujícího a syntetického šumu. Stejně tak pozoruhodný je nejprodávanější stereofonní reverb Avalanche Run a zpoždění s regulací tap tempo. Byl to první pedál, který využil nově vyvinutou platformu digitálního zpracování signálu (DSP) a získal několik ocenění. Nakonec, ale ne jako poslední, byl loni vypuštěn do světa celoanalogový Data Corruptor. Pro vývoj tohoto modulovaného monofonického harmonizéru PLL (phase-locked loop, česky fázový závěs) Jamie přemýšlel nad starými knihami o elektronice a strávil spoustu času přemýšlením, jak přetvořit syntézu či modulaci frekvencí na zvukové signály. V podstatě jakoby byl obvod „zcvrknut“ z velikosti mikrovlnné trouby do středně velkého pedálu, jehož zvuk je dobře vykreslený a poskytuje krutě dlouhý sustain.
Nekonečné provozní scénáře
Je třeba mít na paměti, že toto jsou jen krátká pohlédnutí na pár ze současných čtyřiceti jedna efektových pedálů (a navíc čtrnáct se již nevyrábí). Jak na ně hrát nejlépe, můžete slyšet u hudebníky různých stylů. Mezi dobře známými hráči „stylu“ Stoner Metal and Heavy Psych Bands, jako jsou Elder nebo Uncle Acid & The Deadbeats, stejně tak jako Jeff Tweedy z Wilco nebo popoví muzikanti jako George Pajon Jr. z kapely Black Eyed Peas, Tim Stewart od Lady Gaga nebo Jesse Tobias z Morrissey.
Jinak nejsou v zásadě žádná omezení v tom, jak a na co používat tyto pedály. Kromě kytar, basových kytar nebo kláves je mnoho muzikantů, kteří je používají k harfám, flétnám, saxofonům, počítačům, bicím a dalším zvukovým zdrojům. Jeden eklektický příklad, který stojí za poslech je multiinstrumentalistka Lisa Bella Donna, která je dlouholetou přítelkyní Jenny a Jamieho. Ti z vás, kteří se zajímají o tytp pedály více, nechť se podívají na kanál Pedals and Effects na YouTube od pedálových „nerdů“ Juana Alderete a Nicka Reinharda. Skvělá reference. Koneckonců všechny pedály, skvělé komiksy a video záznamy naleznete na stránkách EarthQuaker Devices.