Alan Pasqua - hráč na klávesové nástroje

Alan Pasqua - hráč na klávesové nástroje
Alan Pasqua - hráč na klávesové nástroje

Když z kapely Tonyho Williamse odcházeli John McLauglin a Larry Young, musel se tento nejuznávanější jazzový a fusionový bubeník poohlédnout po nové krvi do své průkopnické kapely Lifetime.

Nakonec si pro nahrávání dnes již legendárního alba Believe It! vybral dva tehdy ještě mladé a poměrně neznámé muzikanty. Byli to kytarista Allan Holdsworth a hráč na klávesové nástroje Alan Pasqua.

Alan Pasqua se tedy proslavil již jako talentovaný mladík, a dalších třicet let strávil jako vyhledávaný sideman slovutných jazzmanů, rockerů a dokonce i metalistů (jen pro orientaci, nahrával s Peterem Erskinem, Santanou, Bobem Dylanem a dokonce i s Whitesnake). Stal se také vyhledávaným skladatelem filmové hudby a jeho hru je možno slyšet i ve Spielbergově Barvě nachu. Koncert Allan Holdsworth/Alan Pasqua Group v rámci

AghaRTA Prague Jazz Festival byl tedy ideální příležitostí, jak si promluvit s mistrem svého nástroje.

 

Vidím, že používáte jenom dva druhy zvuku, a to hammondy a Fender Rhodes. Proč jste si tedy s sebou nepřivezl původní nástroje?

Myslíte pravé hammondy? To by se nám poněkud prodražila doprava. Navíc používám zatím nejlepší simulaci Korg CX. Jednu dobu jsem na hammondy hrával a musím říct, že zvuk je naprosto srovnatelný s původním nástrojem. Rozhodně nemám předsudky vůči digitálním nástrojům.

 

Neschází vám druhý manuál?

Ani ne, nejsem klasický hammondkář, a tak ten nástroj používám jenom na sóla anebo na doprovody. U hammondů bych to dělal podobně, i když originál má své kouzlo. Horší je to se simulací Fenderpiana od Yamahy. Zvuk S90 je dost autentický, ale pocit ze hry je přece jenom poněkud odlišný. Na tom zase tolik nezáleží.

 

Můžete popsat efekty, které na Yamaze používáte?

Ani moc efekty nepoužívám, je tam trochu echa, chorusu a občas to nepatrně přiostřím. Přirozený zvuk mi vyhovuje dostatečně. Od Line 6 tu mám Autowah Otto Filter a pak DL4 Delay Modeler od stejné firmy. Na chorus používám kytarovou krabičku od TC Electronic.

 

Vím, že vaším hlavním nástrojem je klavír, mohl byste mi přiblížit svůj hudební vývoj?

Ke klavíru mě vedli rodiče a začínal jsem opravdu odmalička. Nakonec jsem vystudoval konzervatoř. Na škole jsem hodně hrál klasiku i jazz, seznamoval se s ostatními muzikanty a začal hrát v kapelách. Když jsem doprovázel zpěváka Joea Williamse v Carnegie Hall, přišel se podívat Tony Williams a ten mě pozval na nahrávání. Pak už to šlo samo. Tehdejší Tonyho kapelu Lifetime totiž milovali jak rockeři tak i jazzmani.

 

Nedělá vám obtíže hrát jednou s Davem Hollandem a potom hned třeba s Whitesnake?

Alan Pasqua - hráč na klávesové nástroje
Alan Pasqua - hráč na klávesové nástroje

Ani ne, prostě se přizpůsobím. Když nahrávám rockovou hudbu, tak jen hraji v pozadí a jednodušeji. Naopak třeba při hraní s Peterem Erskinem je naprostá svoboda.

 

Jak se vám po takové době hraje s Allanem?

Je to perfektní! Allan je velmi kreativní muzikant. Od počátku sedmdesátých let docela často spolupracujeme, a tu spolupráci si užívám stejně jako když to bylo poprvé. Hrát s ním je výzva a vždycky mě dokáže pořádně motivovat. A to nemluvím o ostatních spoluhráčích. Všichni jsou vynikající!

 

Kromě aktivního hraní jste také vyhledávaným filmovým skladatelem. Jak takové skládání probíhá?

Musím přiznat, že v tomto oboru hodně pomáhá hudební software. Můžu si okamžitě pustit, co jsem zrovna napsal, a nemusím se tolik soustředit na hledání chyb. Jinak je to docela podobné tomu jazzu. Jde o vystihnutí nálady a občasné vypíchnutí melodie...

 

Od vás to tedy zní opravdu jednoduše. Kde při vší té práci berete ještě vůli učit?

Beru to jako splácení povinnosti. Měl jsem totiž za svůj život mnoho učitelů a někteří z nich, třeba Gunther Schuller anebo George Russel, mi dali opravdu hodně. Byl bych moc rád, kdybych mohl být svým žákům takovým přínosem, jako byli oni pro mě. Jsem také velmi rád, že mými žáky jsou opravdu skvělí a nadaní pianisté.

 

V čem může být podle vás učitel přínosem?

Přinejmenším je to osoba, která vám ukáže, co děláte špatně, upozorní vás na chyby a předvede, jak by se to asi mělo dělat. To je ovšem jen ten elementární rys. Mnohem důležitější je pak práce s různými interpretačními přístupy a vůbec předávání zkušeností.

 

Co byste jako pedagog doporučil čtenářům Muzikusu, aby zlepšili svoji techniku?

Jsem ze staré školy, takže vám doporučím klasická cvičení. Osobně ale preferuji věci, které mají i nějakou melodii a nejsou to jen prstová cvičení. Nejlepší na techniku je Chopin či Brahms.

 

Očekával bych od vás spíše Czerného.

Samozřejmě, Czernému se není možno vyhnout, ale jak už jsem říkal, i techniku je lepší cvičit na smysluplných věcech. U Czerného jsou to většinou jen prstová cvičení.

Děkuji mockrát za rozhovor a těším se na koncert.

Nástroje

Korg CX-3 (hammond simulation)

Yamaha S90

Efekty

Line 6 Otto Filter

Line 6 DL4 Delay Modeler

TC Electronic Chorus

Psáno pro časopis Muzikus