Základy mixu v domácím nahrávacím studiu - Komprese

Kompresor nám pomáhá sjednotit dynamickou úroveň stop a dodávat jim energii a údernost.
Kompresor nám pomáhá sjednotit dynamickou úroveň stop a dodávat jim energii a údernost.

Kompresor je základní stavební prvek moderního mixu. Je ale třeba jeho funkci chápat správně. Pro jeho použití máme dva důvody a ty si vysvětlíme v článku.

 

Srovnání dynamiky

Velká část hudebních signálů má velké dynamické rozpětí. Dynamika je nedílná součást hudebního výrazu, ale z pohledu zvukaře ji musíme upravovat. Příliš dynamický track, např. zpěv, by v kontextu mixu buď zanikal, nebo by z mixu příliš vystupoval. Takový track je rušivý a v mixu nefunkční.

Kompresor má primárně za úkol zmenšovat dynamické rozdíly mezi nejhlasitějším a nejtišším místem tracku. Takovou úpravu chceme proto, aby rozdíly hlasitosti byly menší a daný track se dal lépe včlenit do celého mixu.

Ale...

Je třeba se zamyslet, jak kompresor vlastně funguje. Má pět základních ovládacích prvků.

Treshold - práh, odkud začne kompresor na zvuk působit.

Ratio - kompresní poměr. Ten určuje, o kolik se zvuk omezí, pokud překročí práh treshold. Máme-li např. nastavení 2 : 1 a zvuk překročí práh o 10 dB, na výstupu kompresoru bude jen 5 dB.

Kompresor pracuje v čase - na to máme další dva parametry Attack a Release

Attack - říká za jakou dobu začne kompresor zvuk upravovat.

Release - určuje, jak dlouho bude efekt zvuk upravovat. Tyto dva parametry nám umožňují dostat do zvuku údernost a energii.

Attack nám umožní tvarovat počáteční, transientní část zvuku. Dlouhý attack nechá transient projít bez komprese a tahle část zvuku zůstane bez omezení. Je to důležitá část zvuku, kterou ucho zachycuje a zvuk tak identifikuje.

Stejně tak release - ten nám pomůže zvýraznit sustain neboli dozvuk dané stopy.

Takže pokud si představíme situaci, kdy dlouhý attack nechá projít transient bez povšimnutí a delší release naopak pracuje i s tišší doznívající částí signálu, jak se to projeví na získání energie? Odpověď je v poslední ovládacím prvku make up gain, tedy zesílení hlasitost z kompresoru.

Tento ovladač je poslední v celém zapojení. Je logické, že odebráním dynamických špiček přicházíme o hlasitost. Abychom tuto ztrátu kompenzovali je součástí kompresoru make up gain.

Signál se zesiluje po předešlých úpravách. Tím zesílíme nejen transient, ale i tišší části zvuku, protože signálové špičky snížíme k těmto průměrným hodnotám. To nám přinese do zvuku více detailu a údernosti.

Např. nastavením dlouhého attacku dodáme údernost bubnům nebo zpěvu. Dlouhým časem release prodloužíme sustain - doznívání stop, jako je basa. Naopak virbl s příliš velkou ambiencí můžeme „vysušit” krátkým časem release. Stejně tak můžeme zakulatit příliš perkusivní zvuky krátkým časem attacku.

Kompresor vnímáme jako korektivní nástroj pro kontrolu dynamického rozsahu stop. Zároveň i jako efekt, kterým můžeme efektivně změnit energii tracku.

Psáno pro časopis Muzikus