Sám doma 55 - Záloha a sdílení projektů
A je to tu - jubilejní epizoda. Když je vám šedesát, vše se tak nějak zpomalí a uklidní, říkali mí starší kamarádi. Nejsem si jist, že je to tak jednoduché. Mně třeba k šedesáté epizodě Sám doma osud nadělil nečekaný kolaps počítače, ve kterém jsem měl poměrně mnoho nezazálohovaných rozpracovaných nahrávek. Následovala reklamace, ale data bohužel nezachránili. Nechci vás urážet tím, že vám budu mluvit do duše, že máte zálohovat. Stejně to nebudete dělat. Ale pokud náhodou ano, nedopadnete jako já a nebudete muset s nahráváním začínat na zelené louce. Fakt to stojí za to. Kdybyste náhodou dostali záchvat pečlivosti a přeci jen si záložní kopie vytvářeli, možná bych vám měl dát několik „začátečnických“ rad.
Záloha má v případě hudebních projektů svá specifika. Ne vždy totiž další kopii vytváříme pouze z bezpečnostních důvodů. V poslední době se rozmohla hudební spolupráce na dálku, kdy předáváme svá data někomu jinému, aby k nim buď nahrál svůj part, nebo aby např. nahrávku smíchal. Zde je potřeba brát v úvahu několik základních faktorů. Tím prvním je velikost projektu, ve smyslu kolik „giga“ zabírá. Pokud projekt zálohujeme bez úprav, může mít oněch gigabytů opravdu mnoho, obzvláště nahráváme-li na vysokou vzorkovací frekvenci nebo velkou bitovou hloubku. Často můžeme ušetřit mnoho místa tím, že projekt takzvaně minimalizujeme. Co to znamená? Při záloze sdělíme programu, že má do nové kopie ukládat jen ty zvukové soubory, se kterými se skutečně pracuje. Často nám totiž v tzv. poolu zůstane mnoho dat, která vznikla odstraněním nějakých pasáží apod. V základním nastavení si software pro DAW taková data uchovává, např. pokud bychom si to rozmysleli a chtěli je opět použít. Zamyslete se nad tím, jestli je budete opravdu ještě potřebovat. Pokud ne, minimalizujte. Obzvláště pokud někomu projekt posíláte přes internet, oba jistě oceníte jeho menší velikost. Posíláte-li projekt tak, jak leží a běží, může dojít k problémům, pokud váš kolega nedisponuje nějakými plug-iny, které jsou přitom pro danou nahrávku zásadní. Je potřeba na to myslet a zjistit si, zda mezi vámi v tomto existuje kompatibilita. Pokud je nějaký plug-in opravdu důležitý, někdy je bezpečnější jej natvrdo zapsat do stopy. Zejména pokud používáte efektů hodně, je docela otrava si zjišťovat, jestli náš spolupracovník všechny má. V různých softwarech pro DAW se to řeší různě, ale v podstatě každý z nich umožňuje export jednotlivých stop se všemi plug-iny „přepsanými“ do samotných zvukových souborů. Výsledkem je série wavů, které lze importovat třeba i do úplně jiného DAW.
A stejně to nevydržím a k tomu apelu na závěr dojde: Zálohujte, zálohujte, zálohujte! I pokud projekty nikomu nepředáváte. Přece byste nechtěli dopadnout jako já. Zelená louka zní sice romanticky, ale začínat na ní není vždy příjemné.