Sám doma 55 - Referenční nahrávky a EQ matching

Sám doma 55 - Referenční nahrávky a EQ matching
Sám doma 55 - Referenční nahrávky a EQ matching

Asi už jste to slyšeli mnohokrát: Když mícháme nahrávku, je snadné ztratit nadhled a kontext. Tím myslím to, že možná máte pocit, že váš mix zní skvěle, ale pouze do té doby, než si hned po něm pustíte nějaký jiný, nebo si jej poslechnete na jiných reproduktorech. Najednou se divíte, jak jste mohli být tak spokojení s něčím, co zní tak hrozně. Prostě jste si na ten zvuk zvykli a ztratili jste povědomí o zmíněném kontextu. Tomu se dá předcházet několika způsoby. Prvním z nich je výběr studiových monitorů, které mají co možná nejblíže k ploché, neutrální frekvenční odezvě.

 

Zcela neutrální reproduktory ale jednoduše neexistují, takže je i tak důležité neustále mix kontrolovat i na jiné reprosoustavě. Vůbec není špatný nápad si jej občas pustit na laciných počítačových repráčcích. Co si budeme povídat, mnozí budou hudbu poslouchat právě na takových bedýnkách. Stejně důležité jsou ale tzv. referenční nahrávky - většinou si zvolíme nějaké svoje oblíbené album či skladbu, kde je nástrojové složení co možná nejpodobnější hudbě, kterou právě mícháme. Často se bude jednat o nedostižný ideál, ale to nevadí - taková nahrávka nám zkrátka může ukázat cestu. Pozor, nejde o to pokusit se zcela zkopírovat její zvuk, což stejně není možné! Pouze se jí můžeme (ale nemusíme) v některých ohledech inspirovat, protože máme pocit, že zkrátka funguje. Díky ní lze např. poznat, že náš mix je překomprimovaný, přebasovaný, příliš jsme v něm utopili zpěv apod. Pokazit se toho dá při mixáži mnoho a referenční nahrávka nám to často pomůže odhalit.

 

V posledních letech navíc roste obliba plug-inů, které nám mohou pomoci přiblížit se referenčnímu mixu. Říkáme jim matching EQ, tedy ekvalizéry, které zanalyzují frekvenční složení referenční nahrávky a ve vámi zvolené míře váš mix přiblíží právě jí. Jedná se sice o mocný nástroj, ale jeho užívání má mnoho úskalí. Frekvenční odezva, která funguje u jedné nahrávky, nebude znít nejlépe u jiné. Stejně tedy musíte především používat své uši a upřímně se sami sebe zeptat, jestli taková úprava vaší hudbě v daném případě prospívá.

 

Pamatujte, jde o to, přiblížit se referenčnímu mixu, ne jej zkopírovat. U zmíněného typu plug-inů můžete většinou v procentech nastavit, do jaké míry má výsledná frekvenční křivka kopírovat tu referenční. Sto procent nezní dobře snad nikdy, ale i padesát procent je většinou příliš. Stejně jako všechny ostatní, i tento nástroj je dobrý sluha, ale zlý pán. Pokud však zvolíte referenční nahrávku dobře (to je nejdůležitější) a nastavení nepřeženete, matching EQ může dodat vašemu mixu (či masteru) přesně to málo, co mu chybělo.

Psáno pro časopis Muzikus