Historie firmy Orange: Oranžová je dobrá!
Orange je britskou značkou, která se zabývá výrobou kytarových a basových aparatur. V počátcích v nabídce figurovaly také PA systémy, mixážní konzole, mikrofony, kytary a další vybavení. V dobovém katalogu najdeme dokonce bicí sadu (ty byly vyráběny ve Francii)! Dnes firma produkuje pouze nástrojové aparatury, ačkoli na Musikmesse 2007 byla na stánku v rukou Adriana Emsley vidět elektrická kytara Orange. Poznávacím znamením Orange je oranžový tolex. Výroba probíhá v Londýně (v Bexleyheath), kromě série Crush, která se vyrábí v Koreji. V USA, kde má značka silné zastoupení, se vyrábí pro americký trh reproboxy. Asi nejznámějším modelem je OR120, někdy také "graphic" 120. Jako správný britský výrobce používá ve výkonových stupních téměř výhradně EL34.
Dějepis
V létě roku 1968 v Londýně otevřel Cliff Cooper nahrávací studio a následně obchod s hudebninami. Zatímco v těchto pionýrských dobách prý ve svém krámku i spával, o čtyřicet let později, v roce 2006, převzal v Buckinghamském paláci od samotné královny cenu za úspěch své společnosti v zahraničním obchodu. Cliff, sám muzikant (hrál ve skupině Millionaires), se chtěl původně věnovat producentské a vydavatelské práci, v soudobém katalogu to potvrzují odkazy na Orange Publishing, Orange Agency, Orange Records, Orange Music and Orange Recording Studios. Ale člověk míní, osud mění. Studio nevydělávalo, Cliff neměl na nájemné, a tak ze zoufalství vystavil část vybavení své kapely za výlohu. Zboží bylo během jediného dne prodáno, a to změnilo další Cliffovo směřování. Uvolněná nálada 60. let ale nepanovala v byznysu, a tak to měl mladý Cliff s velkými značkami, které chtěl prodávat, těžké. Nouze naučila Dalibora housti - velcí výrobci s Cliffordem nechtěli jednat nebo byla jednání velmi obtížná, až se Clifford naštval a rozhodl se jít svou cestou. Jako studovaný elektrotechnik měl dostatečné předpoklady proto, aby se do vývoje vlastních aparátů a dalšího hudebního vybavení mohl pustit.
Na úplném začátku Cliff úzce spolupracoval se značkou Matamp. Ta pro něj vyrobila v roce 1968 první model. Spolupráce ale netrvala příliš dlouho, protože množství objednávek brzy přesáhlo výrobní kapacity továrny v Huddersfieldu a zároveň i zajistilo potřebný kapitál pro vývoj vlastní značky Orange.
Jedněmi z prvních hvězd, díky kterým vylétla hvězda Orange strmě vzhůru, byli Fleetwood Mac v Anglii a Stevie Wonder v Americe. Sedmdesátá léta byla ve znamení velkých šňůr, hvězdy vyprodávaly haly a stadiony, jezdily na světové turné. V Anglii ale nebyl nikdo, kdo by byl schopen tak velké akce ozvučit. Orange amps tehdy přišli s obřími PA systémy, a tak se zanedlouho Anglie doslova hemžila oranžovými dodávkami a oranžovými mužíky, kteří stavěli oranžová PAčka.
Zajímavý je jistě fakt, že za oranžovou barvou a piktogramy místo nápisů stojí tak trochu Les Paul. Ten totiž vždycky říkával, že lidé poslouchají očima. Clifford Cooper dodnes zůstává ve firmě, aktuálně se na pozici CEO nadále věnuje chodu firmy.
Aparáty
Aparáty z pozdních 60. a raných 70. let se označují jako "graphic" modely, místo textů byly nad ovládacími prvky pouze obrázky. Tyto první aparáty neměly master volume, byly velmi silné a produkovaly velmi čistý zvuk i při vysokých hlasitostech. Zástupci jsou například GRO 100, ORS 100, OR 80, OR 120, OR 100, OR 200, z nové generace pak GR 80, GR 120. Neměly stand by switch a byly vybaveny speciálním, dnes bychom řekli "contour", ovladačem FAC (Frequency Analyzing Control - někdy chybně označován jako Frequency Attenuation Control). Ten měl typicky šest poloh a fungoval jako voicing, ovlivňoval jak basy, tak středy i výšky. Zcela vlevo byl zvuk nejtlustší, napravo méně basů, více jiskřivých výšek. V preampu byly 2 x ECC83, v power ampu dvě nebo čtyři EL34. Ovládací prvky: basy, výšky, FAC, HF drive (presence) a gain (hlasitost). Vstup: normal, bright. Výstupy: pro repro s volitelnou impedancí a slave out. Efektová smyčka byla na předním panelu.
V roce 1976 byly představeny Overdrive Amps. Byly vybaveny master volumem. První byly ještě s obrázky. Byly opět osazeny stejným počtem elektronek, občas bývá chybně uváděno, že měly další stupně v preampu, ale ve skutečnosti byly stejné jako předchozí modely. Ve schématu byly kolem roku 1974 a pak někdy v roce 1976 byly provedeny nějaké změny (např. jinak zadrátovaný fázový invertor a některé další) a někteří znalci je považují za změny k horšímu a doporučují je předrátovat podle staršího zapojení. Dokonce sám Mike Soldano, údajně velký fanda Orange aparátů, kdysi tuto úpravu nabízel.
Osmdesátá léta znamenala velký propad. Tak jak se zpomalila ekonomika, změnilo se mnohé. Stále se zlepšující tranzistorová technologie umožňovala stavět levná komba, záliba v rackových kytarových aparátech postupně vytlačovala celolampové hlavy a komba. Orange nechtěl snižovat standardy, takže se výroba snížila na pár kusů pro fajnšmekry a na čas firma v podstatě ukončila produkci.
Na začátku devadesátých let se naštěstí situace obrátila. Synťáky přestaly bavit, objevil se grunge a lidi zase toužili slyšet nažhavené flašky. V polovině devadesátých let Cliff prodal firmě Gibson v Americe Orange trademark licenci, a tak vznikly reissue modely. Modely "graphic" byly nově vybaveny stand by switchem. V roce 1997 byla představena patentovaná OTR technologie, která se objevila v reissue modelu Overdrive. Značku přivedl zpět na výslunní také fakt, že na Orange začal hrál Noel Gallagher z Oasis.
V druhé polovině devadesátých let, už opět v rukou Cliffa, značka oslavila své 30. výročí existence představením class A aparátů série AD. Ty se objevily v listopadu 1998. Zajímavé je, že tato komba nebyla z pohledu třídy výkonového zesilovače čistě class A, , neboť konce byly push pull (tedy class AB). Až na jaře 2000 bylo představeno AD5, které je pravděpodobně prvním opravdu class A kombem. 2001 přišly na svět dvoukanálové AD30TC kombo a AD140TC hlava. Lahůdkou pak bylo uvedení ručně pájeného AD140 Lead. V témže roce uvedli na trh sérii Crush. Tím vstoupila do té doby prestižní, drahá a luxusní značka do segmentu low end. Crush jsou tranzistorová komba určená spíše na cvičení. V roce 2004 byla představena série Rockerverb. Na jaře 2006 Orange pustil do světa 200 W zabijáka Thunderverb. Tento aparát je stejně dobrý pro kytaru i basu, specialitkou je technologie ETR (extended tone range), tedy rozšířený tónový rozsah - tenhle mazlík chodí už od 30 Hz bez zkreslení (!). Poslední novinkou je pak malý vzteklík Tiny Terror. Tato patnácti (nebo sedmi) wattová hlava se dvěma EL84 prý umí pěkně kousat a vejde se vám do tašky.
Jedna paní povídala...
Původní modely neměly reverb a byly nejčastěji jednokanálové. Ekvalizéry byly často jen dvoupásmové, zkrátka firma jasně razila teorii co nejjednoduššího designu. Charakterem jsou to aparáty, které jednoduše zesilují to, co hrajete. Je to zřejmě dáno poměrně malým počtem ovládacích prvků i jednoduchostí zesilovače samotného. Zejména o starších modelech, jako je Orange 100 Watt Head, se říká, že jsou to spíše koncové zesilovače, a pokud chcete zvuk nějak alterovat, je třeba zařadit před hlavu krabičky. Co se týče spolehlivosti, originály z šedesátých a sedmdesátých let byly pověstné svou nezničitelností, nad reissue vintage znalci ohrnují nos, ale stále platí, že aparáty Orange jsou velmi spolehlivé a konstrukcí robustní. Téměř shodně o nich všichni tvrdí, že jsou velmi hlasité a silné a neprodukují žádné rušivé šumy ani brumy. Ani při velkém vybuzení nemažou, noty v akordech zůstávají transparentní a čitelné.
Majitelé oceňují škálu nastavení, která je i při velmi málo ovládacích prvcích rozsáhlá, zároveň si cení, že při každém nastavení si aparát nechává svůj výjimečný charakter. Pro svou zvukovou tvrdost a nekompromisnost používají aparáty Orange i hráči tvrdých stylů, zejména model Thunderverb. Zejména ceněné jsou staré modely, někteří hráči dokonce používají takové modely, jako je PA120, což byl něco jako powermixer, vyráběný mezi lety 69-72. Cení si na něm právě dokonale čistý zvuk při jakékoliv hlasitosti.
Na závěr
Pokud jsem se dopustil nějaké nepřesnosti či omylu, omlouvám se. Zdroje se často rozcházejí. Připojuji pár zajímavých odkazů pro ty, kteří by se chtěli dozvědět více. Zároveň doplňuji, že nyní jsou aparáty Orange dostupné i v České a Slovenské republice.
Přehled současné produkce firmy Orange
Kytarové aparáty:
* Série Crush - tranzistorová (Crush3 Micro Amp, 10, 15, 15R, 30R, 35R)
* Série AD - dva zcela nezávislé kanály (nezávislé signálové cesty) s gain, bass, middle, treble a masterem (AD30R je výjimkou, má jen jeden kanál a jako jediné reverb, AD30TC, AD30HTC, 140HTC)
* Rockerverb - dvoukanálové, lampou buzená efektová smyčka i reverb. Zkreslený má tří-, čistý dvoukanálový ekvalizér (RK100H, RK50H, RK50C). Jsou osazeny 6l6GC/KT88/6550 nebo 6 V6.
* Rocker - dvoukanálové, společný ekvalizér (RK30C, RK30H). Konec osazen EL34
* Thunderverb TV200H - sériový zabiják: 200 Wattů v lampách, no fuj. Lampou je buzený reverb i efektová smyčka, výkon přepínatelný na 100 W. 4 x 12AX7, 2 x 12AT7, 4 x 6550
* Custom handmade shop - AD50 kombo a AD50 hlava a Retro 50 hlava. Přepínač class A/class AB, ovladače gain, bass, middle (jen retro), treble, presence, master. Přepínatelný sustain/ekvalizér off
Basové aparáty:
* Série AD: AD-200 (200 W). Preamp 1 x ECC83 a 1 x EC881, power amp 4 x 6550, gain, bass, middle, treble a master.
* Série Crush: 20B, 35B
Boxy:
* Kytarové: PPC112 (Celestion G12K-100), PPC212 (2 x Celestion Vintage 30), PPC412 (4 x Celestion Vintage 30), PPC412HP (4 x Celestion G12K-100)
* Basové: OBC115, OBC410
Vysvětlivky k názvům: číslo označuje výkon, písmena: C - combo, T - tube rectification, H - head, R - reverb, B - basové
pozn.: není v tom ale úplně pořádek. Například AD30R má také tube rectifier nebo Rockerverb nemá v označení R, má to rovnou v názvu... a tak podobně.
Kuriozita
Se značkou Orange je také spojen pravděpodobně největší kytarový reprobox, jaký byl kdy vůbec vyroben. Půltunový drobeček v sobě skrýval 24 (!) dvanáctipalcových reproduktorů. A to už je hnus přátelé...
Se značkou Orange je spjata také britská značka Matamp. V ranných šedesátých se zakladatel Matamp Mat Mathias seznámil s Cliffordem Cooperem a domluvili se na vzájemné spolupráci. Dodnes se na značku obrací majitelé Orange aparátů s prosbami o informace, popřípadě o servis.
Rozhovor se zakladatelem firmy Orange Cliffordem Cooperem
Jako bonbónek, třešničku navrch, vám milí čtenáři přináším rozhovor se samotným zakladatelem, dnes CEO, firmy Orange, Cliffem Cooperem. Po třech týdnech shánění a urgování se to nakonec podařilo! Tak si to užijte ;-)
Cliffe, v úplných začátcích vyráběla značka Orange také PA systémy, mikrofony, kytary a další vybavení. Zvažoval jste někdy obnovit jejich výrobu? Na Musikmesse ve Frankfurtu byla totiž k vidění v rukou Adriana Emsleyho oranžová kytara...
Uvažovali jsme o tom, ale jsme experti hlavně na zesilovače pro kytaristy a v současné době se na to chceme dále soustředit. Nicméně, opravdu vyrábíme levný Orange guitar pack, který zahrnuje Orange kytaru, kombíčko a příslušenství.
Jaké jsou další plány značky Orange? Kam směřujete?
Nedávno jsme představili zesilovač Tiny Terror, který je velmi úspěšný, a tak plánujeme uvést na trh Tiny Terror pro basu a dále řadu rozšířit. Co se dalšího směřování týče, jsme momentálně zavaleni objednávkami a rychle získáváme významnější podíl na trhu na úkor našich soupeřů. Zvyšování produkce a kontrola kvality jsou nyní mé hlavní zájmy.
Cliffe, zajímalo by mě, zda ještě hrajete na kytaru - vím, že jste hrával ve skupině Millionairs?
Ano, stále hraju a miluju to, ale s Millionaires jsem hrál na basu a zpíval doprovodné vokály.
Jaký máte názor na tvrzení některých lidí, že staré aparáty hrají daleko lépe než nové reissue z devadesátých let?
Zvuk je vždycky individuální záležitost. A ačkoli zbožňuji zvuk originálních aparátů, osobně považuji zvuk nových aparátů za plnější. Což je podle mého názoru dáno novým, patentovaným vinutím traf výkonového stupně. Tyto trafa používáme v Rockerverbech, Thunderverbech a Tiny Terror.
Co je, kromě barvy a obrázkových popisků, tak jiného na vašich aparátech? Čím se liší od konkurence?
Myslím, že hlavně výrobní kvalita a jedinečný zvuk, který je bohatý na harmonické.
Mohl byste nám říci více o vaší spolupráci s Mattem Mathiasem (značka Matamp) na konci sedmdesátých a začátku osmdesátých let?
Mat byl náš dodavatel. Vyráběl pro nás aparáty podle našich návrhů. Kvalita byla skvělá, ale výrobní kapacity brzo přestaly stačit rostoucí poptávce. Tuto výrobní kvalitu jsme se pak vždy snažili dodržet...
A jak to bylo s licenční výrobou Orange aparátů pod taktovkou Gibson?
Firmě Gibson jsem prodal licenci na jméno a oni využili výrobních kapacit továrny Matamp v Huddersfieldu, v Anglii. Nikdy to ale kloudně nerozjeli a já koupil jméno zpátky někdy kolem roku 1999.
Vybudoval jste legendu, jaké jsou vaše další plány, co vás láká dnes?
Velmi rád bych rozšířil působení firmy do dalších oblastí hudebního průmyslu a chtěl bych vyrábět to nejkvalitnější a nejspolehlivější vybavení na světě.
Cliffe, prozradíte nám vaše motto?
Můj otec mě vždycky učil, stejně jako jeho otec učil jeho, že "Pokud dokážeš udělat svět lepší, než byl když jsi do něj vstoupil, byl tvůj život smysluplný." ... a já se snažím ze všech sil tak žít.
reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/brand/Orange