Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Nejjednodušší definice tohoto velmi osobitého efektu je zvýšení či snížení hraného tónu o předem nastavený či přímo pedálem ovládaný interval. Takže se jedná o něco jiného, než jsou oktávery (což bývá občas chybně spojováno do jedné kategorie).
Už z tohoto vymezení vyplývají dva základní typy těchto efektových zařízení. Prvním z nich jsou krabičky, na kterých si kytarista přednastaví sám či v určených modech intervaly, o které se má jeho tón změnit. Sem bychom mohli zařadit Boss Digital Pitch Shifter/Delay, řadu PS-2, PS-3 a další.
Novější generace těchto efektů pak kombinují své funkce s dalšími možnostmi, a to buď přímo s harmonizéry (těm se budeme také věnovat) nebo s dalšími modulacemi (chorus) či pro osobitější a jemnější ovládání s možností připojit expression pedály. Do této kategorie pak jistě patří DigiTech Harmony Man či Boss PS-5 Super Shifter, který umí i nasimulovat některé pohyby páky (Flutter, T-Arm), ovšem ne tak široce, jako je tomu u whammy pedálu.
Ten pak představuje druhý typ těchto zařízení, ve své podstatě ten přirozenější (aspoň z hlediska hry samé). Jednoznačnou vlajkovou lodí je zde whammy pedál od DigiTech. Ve svém pedalboardu mám WH-2, jednoznačnou klasikou je pak WH-1, ona proslulá červená krabice. Oba pedály disponují možnostmi plynule ovládat výšku tónu, a to v rozsahu až dvou, dokonce i tří oktáv. V přednastavených modech je také možné přecházet mezi intervaly a mít tak plnou kontrolu nad harmonizací dvojhlasů. Je to vynikající při hře bottleneckem, osobně jsem WH-2 využíval i jako simulaci páky na svém Gibsonu (než jsem si pořídil i Fendera).
Základními ovládacími prvky jsou tedy:
1. Samotný efekt změny hraného tónu: Pitch (Boss PS-2, PS-3, PS-5, Behringer US600).
2. Poměr mezi původním a efektovaným tónem: Balance (Boss PS-2, PS-3, PS-5, Behringer US600).
3. Přednastavené možnosti efektu (často kombinované s dalšími efekty): Mode (Boss PS-2, PS-3, PS-5, Behringer US600).