Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů 15. - Limitér
Tento efekt můžeme přiřadit do rodiny těch krabic, které upravují průběh signálu vzhledem k jeho úrovni, hlasitosti, v podstatě i komprese jako takové. Nejjednodušeji lze tento efekt charakterizovat tak, že limitéry dokážou omezit námi nastavené dynamické špičky v předem určených frekvencích. Krátce: díky těmto krabicím nepřekročí signál nastavenou mez. Chrání se tak nejen zesilovač a reproduktory před přetížením, ale i ucho - když to, lidově řečeno, práskne, když v akordu zazní nepříjemně silně jedna frekvence, nezní to zrovna libozvučně. Samozřejmě i zde je nutné být v nastavování opatrnější - přílišná opatrnost signál výrazně zplošťuje. Limitér se často používá v kombinaci s kompresorem. Obecně mezi kytaristy není toto zařízení zvlášť rozšířené.
Základními ovládacími prvky jsou tedy:
1. Práh výstupní úrovně efektu, citlivost: Threshold (Boss LM-2 Limiter, Ibanez CP9 Compressor Limiter, Roger Mayer RM 58 Limiter), Sensitivity (MXR Limiter), Tres (Carl Martin Compressor/Limiter).
2. Prostupnost nastavených parametrů vzhledem k původnímu signálu: Release (Boss LM-2 Limiter, MXR Limiter, Roger Mayer RM 58 Limiter).
3. Celková úroveň efektu: Level (Boss LM-2 Limiter, Behringer CL-9 Compressor Limiter, Ibanez CP9 Compressor Limiter).
4. Úroveň výstupního signálu: Output (MXR Limiter, Roger Mayer RM 58 Limiter), Gain (Carl Martin Compressor/Limiter).
5. Barva tónu: Tone (Boss LM-2 Limiter).
6. Případná komprese zvuku:
- vlastní komprese: Sustain (Behringer CL-9 Compressor Limiter), Comp (Carl Martin Compressor/Limiter)
- nástup účinnosti efektu: Attack Time (Behringer CL-9 Compressor Limiter, Ibanez CP9 Compressor Limiter), Attack (MXR Limiter, Roger Mayer RM 58 Limiter), Resp (Carl Martin Compressor/Limiter).