Doprovodná kytara XXII - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXII
O kvintakordech poosmé
Kvintakordy s přidanou devítkou v praxi
Zdravím. Tak jak jsem slíbil, ukážeme si dnes pár příkladů užití akordů Xadd9, se kterými jsme se minule seznámili. Při výběru ukázek jsem se snažil, aby vše bylo jednoduché, snadno srozumitelné, a taky, aby ukázky byly trochu známé. :-) Užití těchto akordů třeba v jazzu bych nechal na daleko pozdější dobu, kdy se budeme zabývat vyloženě jazzovými doprovody atd. Tak jdeme hrát!
Příklad 1: Police - Every Breath You Take
Úplně první píseň, která mě v souvislosti s tímto druhem akordů napadla, je Stingova skladba z období Police Every Breath You Take. Riff, který je pro tuhle píseň tolik typický, je na těchto akordech, nebo přesněji na jejich rozkladech, vyloženě postavený. Jako první můžete slyšet rozklad durového Aadd9 hraný v moc hezkém voicingu, který jsme si minule také ukazovali, a to 1-5-9-3. V druhém taktu máme téměř to samé, jen se jedná o mollový kvintakord s přidanou nónou, konkrétně tedy F#madd9. Tady je potřeba malinko roztáhnout prsty pravé ruky. V dalších taktech jsou tzv. „susy“, konkrétně Dsus2 a Esus2. V čem se tedy liší akordy Xadd9 a Xsus2(9)? Znějí docela podobně. Rozdíl je v tercii. Akord Xadd9 obsahuje primu, tercii (dur nebo moll), kvintu a pak přidanou nónu. Oproti tomu akord Xsus2(9) Obsahuje primu a kvintu a tercie je nahrazena sekundou (sekunda o oktávu výš je nóna). Tak si tuto ukázku pěkně užijte a vychutnejte si ten krásný zvuk.
Příklad 2: Red Hot Chili Peppers - The Zephyr Song
Zde smekám klobouk před Johnem Frusciantem. Hlavně díky tomu, co dokáže vytvořit z mnohdy opravdu jednoduché harmonie. Jeho práce je vždy velmi kreativní, zábavná a inspirativní, a tento druh muzikantů mě opravdu baví. Pro naše téma jsem vybral ukázku chorusu s písničky The Zephyr Song (cca 2:20). Začínáme mollovým Amadd9 asi v nejpoužívanějším voicingu (hlavně díky snadné hratelnosti) 1-3-5-9, hraným tak, že nejnižší tón hrajeme na struně D. Ve stejném duchu pokračujme i v druhém taktu akordem Gaad9. Následuje akord Em, kde John hezky využívá prázdných strun, které v kombinaci s šestnáctinovým rytmem krásně vytvářejí zvukovou plochu. Kolegové, nebojte se prázdných strun, akordy s nimi zní výborně. V této ukázce končíme akordem Faad9, hraném sice ve stejném voicingu jako dva předcházející, jen nejnižší tón hrajeme na struně A. Tento hmat zní pochopitelně stejně dobře, jen je potřeba ho trochu více nacvičit. Pro lepší barvu je zde přidána úplně nahoře ještě tercie, tedy tón a (viz noty).
Příklad 3: Jimi Hendrix - Fire
Mezi hráči, kteří tento typ akordů velmi rádi využívali, patří i Jimi Hendrix. Zapsal jsem zde malý kousek se skladby Fire. Principiálně jde o stejný voicing jako v ukázce u Johna Frustianteho. Tedy akordy poskládané v pořadí intervalů 1-3-5-9. Zde navíc přidáváme pomocí palce oktávu dolů k základnímu tónu (viz noty). Tohle je typický zvuk, který můžeme často u Hedrixe slyšet. Díky té oktávě v basu zní kvintakordy krásně plně a zajímavě. Vyzkoušejte si je, stojí to za to! Zde je také vidět hezkou kombinaci „normálního“ kvintakordu s akordem s přidanou nónou. Akord Caad9, který máme v druhém taktu, je opět onen velmi rozšířený tvar 1-3-5-9.
Příklad 4: Lynyrd Skynyrd - Sweet Home Alabama
Poslední příklad, který jsem pro dnešek vybral, je úvodní, tolik typický riff skladby Lynyrd Skynyrd Sweet Home Alabama. Na druhé době se nám objevuje akord Caad9 ve své snad opravdu nejpoužívanější podobě. Přechod z akordu je velmi jednoduchý. Třetí prst necháte na tónu d (struna h) a první a druhý prst přesunete na tóny C a E. Struna g a případně struna e1 zůstávají prázdné a dávají akordu hezkou šířku. Tento open akord můžete slyšet a vlastně i sami použít v kombinaci s dalšími open akordy. Využití je od trampské písničky po rockovou pecku.
Závěr
Užívejte si toho zvuku, nechte se tím inspirovat a zkoušejte, kde všude by se dal tento typ kvintakordů s přidanou devítkou použít. Určitě doporučuji hledat a zkoušet dál, aby se vám váš pomyslný akordový slovník postupně zvětšoval. Tak ať se daří.