Doprovodná kytara 20. díl - kytarový workshop
Doprovodná kytara XX
O kvintakordech pošesté
Obraty kvintakordů v praxi
Zdravím vás. Ještě i tento díl bych rád věnoval procvičování jednotlivých obratů kvintakordů. Toto téma byste měli určitě, dřív než se pustíme do dalšího studia akordů, dobře ovládat. Pro dnešek jsem vybral útržky známých doprovodných partů, kde právě obraty kvintakordů hrají důležitou roli. Na nich si ukážeme zlomek použití v praxi a některé tvary trochu procvičíme. Takže pojďme na to.
Eric Clapton - Tears in Heaven
Tuhle písničku, myslím, nemusím nijak představovat. Pro mě osobně je to jedna s nejlepších věcí, které kdy Clapton nahrál. Do not jsem napsal úvodní čtyři takty, které jsou v podstatě pro tuto skladbu stěžejní. Nejvíc si tedy pro dnešek budeme všímat hlavně dvou obratů kvintakordů od tercie, které zde dotvářejí tolik typickou basovou linku. První je akord E/G#, tedy obrat akordu E dur od tercie. Clapton ho zde hraje v hodně oblíbené široké harmonizaci (viz minulé díly). Hrát ho můžeme v podstatě dvěma způsoby. Buď použijeme klasický tvar obratu akordu E od tercie, tak jak jsme si ho již ukazovali, a jen přidáme nahoru na struně b základní tón o oktávu výš, a nebo si jej můžeme malinko zjednodušit. Dáme pryč prostřední základní tón a necháme jen tercii, kvintu a nad tím základní tón. Zbytek strun zatlumíme (viz noty). Stejným způsobem je zde hraný i akord D/F#. Zvuk obou obratů je pro tuto píseň velmi důležitý. Schválně si zkuste, co se stane, když místo akordu E/G# zahrajete normální E dur od základního tónu. Třetí lomený akord, který zde ještě vidíme, je F#m/E. To se však jedná už o septakord, který má v basu právě onu septimu, ale to nás čeká až později.
AC/DC - Highway to Hell
Kde by byl svět bez tohohle riffu! :-) Zde máme úplně stejný případ jako u Tears in Heaven. Tady je to hezký půltónový posun basu z akordu D/F# do G (viz noty). Stejně jako u Claptona, obrat dělá důležitou barvu v celkovém souzvuku. Rád bych zde ještě zmínil, že ono F# v basu akordu D můžeme držet jak klasickým způsobem, tedy prvním prstem, nebo použít palec levé ruky (viz noty). Čísla u intervalů znamenají jednotlivé prsty, T znamená thumb, tj. palec.
Pat Metheny - Follow Me
Jako další ukázka, která mne momentálně napadla, je krásná skladba Follow Me z Methenyho alba Imaginary Day. Zde máme hezkou ukázku toho, jak doprovod složený pouze z jednoduchých kvintakordů může díky obratům znít skvěle. Napsal jsem zde dvě možnosti, jak by se dal tento krátký úryvek zahrát. Nejprve používám na všechny obraty pouze širokou harmonizaci. V druhém kolečku pak kombinuji širokou a úzkou dohromady. Hezky zní postup akordů G a A, kdy je nejprve hrajeme v obratech od tercie a pak ty samé od základního tónu. Díky obratům to vše působí bohatě, jako byste místo dvou akordů použili čtyři.
Sting - Shape of My Heart
V této známé písničce Dominic Miller bravurně využívá barvy obratů mollových kvintakordů. Začínáme akordem F#m od základního tónu a za ním pomocí obratů akordů C#m a Bm od tercie klesáme dolů až k akordu C#m sus4 a C#m. Druhé kolečko začínáme obratem durového akordu D a pak opět C#m a Bm od tercie. Všimněte si, jak krásně jsme pomocí posunutí jednoho tónu změnili akord F#m na akord D dur. Tahle skladba určitě stojí za povšimnutí.
Dire Straits - Sultans of Swing
Pro dnešek se rozloučíme krátkou, ale hezkou ukázkou použití obratů kvintakordů využitých kytaristou Markem Knopflerem. Zahrajeme si část doprovodu hitovky Sultans of Swing, kterou určitě všichni znáte. Zde máme příklad úzké harmonizace na struně D a sledu akordů Dm, C a B♭ (viz noty).
Užijte si všechny tyto příklady a nechte se jimi inspirovat. Třeba si zkuste pomocí obratů obdobně vymyslet svůj vlastní doprovod. Hledejte zajímavé spoje a bavte se tím. Výsledek stojí určitě za to. Přeji hezké dny.