Bass Café VIII - perkuse na base
Zdravím sokolíky a sokolice, bubny jsou pro nás, basisty a basistky, nejdůležitějším nástrojem v kapele.
Phil Collins dokonce tvrdí, že podle toho, jak dobrý je bubeník, je dobrá celá kapela. Mně osobně vždy bubny fascinovaly, a pokud bych nehrál na basu, tak jsem určitě bubeníkem. Při cvičení jsem se snažil napodobovat rytmické breaky a bubenické fóry. Při cvičení slapu jsem si představoval úder palcem jako velký buben a trhaný tón jako malý buben. Mohl jsem si tak na basu zahrát jakýkoli rytmický pattern. Poslechněte si práci Fieldyho z kapely Korn a zkuste poznat, co je kopák a co basa... Svojí perkusivní hrou podporuje jak bubny, tak i „zahušťuje“ kytarové riffy. Pokud chceme v basové figuře hodně zvýraznit rytmickou stránku, tak velice dobrým nástrojem jsou právě perkusivní tóny. Díky nim dostaneme do figury pulsující rytmus, aniž bychom ji utopili přemírou znělých tónů. Jako jeden z prvních začal hrát šestnáctinové perkusivní groovy Jaco Pastorius, který má mnoho skvělých následovníků – Bootsy Collinse, T. M. Stevense nebo Francise Rocco Prestiae z Tower of Power. Pokud chceme zahrát výrazný a čistý perkus na struně, musíme ji především dokonale utlumit, aby nám nepřeznívaly flažolety a jiné nežádoucí zvuky. Tlumíme pokud možno všemi prsty levé ruky anebo celou dlaní. V pravé ruce je důležité mít správný atak, tj. „přitlačit“ při hře prsty.
Cvičení, která jsem pro vás připravil, jsou sice v šestnáctinových notách, ale ze začátku je potřeba je hrát v opravdu velice pomalých tempech, abychom získali náležitou rytmickou jistotu. První čtyři cvičení jsou základními kombinacemi znělých a perkusivních tónů hraných pouze na prázdných strunách. Páté cvičení je jejich propojení do komplexnějších rytmických patternů. Samozřejmě, fantazii se meze nekladou, a tak můžete tyto rytmické modely aplikovat i na cvičení stupnic a zkoušet, co všechno vám vznikne pod rukama. Na závěr máte ukázku perkusivního groovu typického pro funky styl Jamese Browna. Na CD je zahraná nejdříve dvakrát v osminovém dělení a pak už v originálním tempu. Důležité je odlišit frázování znělých a perkusivních not a dostat do figury správný funkový feel. Make it funky, folks!n