Bass café II - Ika tika chromatika
Zdravím sokolíky, dnešním tématem bude chromatická (půltónová) stupnice, která je ideálním tónovým materiálem pro rozehřátí a procvičení techniky hry levé ruky. Moderní nástroje nám díky svým pohodlným a rychlým krkům dovolují používat všechny čtyři prsty (v prstokladu napsaném nad notami ukazovák = 1, prostředník = 2, prsteník = 3, malíček = 4). V některých starších basových školách a přístupech se používalo spojení prsteníku a malíčku v první poloze, tj. do třetího pražce, aby se tím docílilo snadnější hry a větší síly k mačkání strun. Podle mého názoru toho není zapotřebí a je nejlepší používat co nejvíc prstů ve všech polohách. V ideálním případě by nám mělo být jedno, jakým prstem zrovna hrajeme a v jaké se nacházíme poloze. Chromatická stupnice je vlastně řada půltónů za sebou, a vlastně ani tak stupnicí není, je to pouze sled půltónů od určitého vybraného tónu k jeho oktávě. V našem případě hrajeme od tónu A na každé struně čtyři půltóny. Díky tomu máme ideální prstoklad 1-2-3-4, a procvičíme tak všechny prsty stejnou měrou. Cvičení můžeme převést na celý hmatník pouze tím, že budeme tento prstoklad posouvat po půltónech nahoru (můžeme i po tónech a třeba i po různých intervalech, dle libosti). Ze začátku je samozřejmě potřeba začínat v pomalém tempu, dávat pozor na to, jak nám hrané půltóny znějí (hlavně aby nedrnčely pražce a abychom měli dobrou artikulaci každého tónu), ale především je potřeba hrát dlouhé, svázané tóny. Tím dostane levačka pořádně zabrat! Doporučuji také cvičit v jednom tempu různé rytmické hodnoty (viz zvuková ukázka na CD). Jako bonus si pak můžete zahrát kousek ze slavné skladby Let čmeláka od Korsakova. Tahle klasika se ujala především mezi kytaristy, kteří ji hrajou v závratných rychlostech, ale i pro nás basisty se v ní skrývá určitá výzva. Takže tempo nechávám na vás0¦ a opatrně se šlachami!