Analogový vs. digitální Djing - rekapitulace
Rok se s rokem sešel a vychází další díl našeho seriálu zaměřeného na hledání odpovědi v otázce analogový versus digitální DJing. Já moc doufám, že jste si užili naplno svátky vánoční a samozřejmě i pořádnou silvestrovskou party.
Pojďme se nyní zaměřit na námi diskutované téma a zkusme výše uvedenou otázku tímto článkem uzavřít. K tomu, abychom se rozhodli pro správnou odpověď, si úhly pohledu v tomto seriálu zrekapitulujeme.
V prvním vydání článku jsme se zaměřili na otázku, co je vlastně DJing a komu co tato aktivita přináší. Řekli jsme si, že se na scéně objevují DJové, kteří chápu DJing jako nástroj pro své zviditelnění, popřípadě na balení holek :-). Jsou i tací, kteří se snaží pomocí DJingu pouze vydělat a to je jejich jediná priorita. Dalším druhem DJů jsou ti, kteří DJing chápou jako poslání. Přinést lidem něco nového, umět v DJské technice co nejvíce triků, realizovat personifikované, vlastním know-how prošpikované umělecké vystoupení namísto pouhé sterilní, neoriginální a všudypřítomné reprodukce.
Bavili jsme se též i o tom, jak to celé v tuzemských klubech funguje. Málokterý klub je dnes skutečně klubem, kde se odehrávají alternativní umělecká vystoupení. O tento druh zábavy totiž přestává být zájem. Pod vlivem globalizace a konzumní společnosti se stává z alternativy skutečný underground. Do klubů na tematicky zaměřené akce chodí jen hrstka nadšenců, a proto zejména ti DJové, kteří vyhledávají pouze jakýsi druh povyražení, si logicky nebudou komplikovat život poslechem či studiem náročnější muziky a hodinami tvrdé dřiny při trénování nových technik míchání čí dalších zručností.
Nemůžu jim mít za zlé ani to, že sáhnou po low-end technologiích, protože se rozhodli vydat po specifické cestě se specifickým cílem. Znám spoustu těchto DJů a jsou to fajn lidi, takže bych byl nerad, aby tento článek působil proti jedné či druhé skupině. Jde prostě o styl života a o originální osobnost každého z nás.
Na druhé straně, pokud se bavíme o titulu DJ, jsem přesvědčen o tom, že by se tímto titulem měl ohánět pouze ten, kdo zná alespoň základy DJingu a DJingem se zabývá více do hloubky. Já ještě pamatuji přehrávky, kdy musel žadatel složit zkoušky před komisí, aby dostal licenci, na základě které mohl pracovat jako disc jockey. Někdo by to mohl vnímat jako jistý druh šikany, ale fungovalo to jako síto, skrze které se dostal oficiálně pouze ten, kdo o DJské řemeslo skutečně stál.
Zpátky ale k našemu tématu. Doba je dnes výrazně nakloněna digitálním technologiím, a proto není složité predikovat zářnou budoucnost právě digitálu. Digitál totiž nabízí stále více a více možností a technologický progres. Naproti tomu analogový DJing představuje sice kvalitu, ale za cenu těžké práce a péče nejen o techniku, ale i o média. A to nemluvím o finanční stránce, která je pro analogový DJing velmi zatěžující. I přes to věřím, že se analogový DJing bude stále, zejména na klubové scéně, objevovat. Nicméně to bude v pořád menší a menší míře. Rád bych se pletl, protože jsem většinu své kariéry prožil ve světě analogového DJingu. Musím říct, že byl pro mě DJing skutečným DJingem právě v dobách analogu, a je mi líto, že mnozí DJové tuhle skvělou a neskutečně zábavnou práci nikdy nejspíš nepoznají. Závěrem tohoto článku bych vám rád poděkoval za pozornost a tak trochu doufám, že jsem aspoň několik DJů přiměl vydat se trnitou, ale zato krásnou, cestou analogu. Ať už jste se rozhodli jakkoliv, tak doufám, že vám a vašemu okolí bude DJing přinášet jen radost a potěšení.