ZOOM MRS-1044 - digitální multitracker

ZOOM MRS-1044 - digitální multitracker
ZOOM MRS-1044 - digitální multitracker

V poslední době se na trhu objevuje řada nových nahrávacích zařízení pro digitální vícestopý záznam od nejrůznějších výrobců. Společná je pro ně vtipná koncepce, malé rozměry, impozantní výkon a relativně nízká cena. Firma Zoom je známá především díky dlouhé tradici multiefektových procesorů. MRS-1044 (Multitrack Recording Studio) tuhle zkušenost velmi přesvědčivě zúročuje.

Rekordér má rozměry 430 x 260 x 77 mm, desktop provedení ve stříbřitém "metalizovaném" plastiku.

Uprostřed horního panelu je multifunkční podsvícený LCD displej s nastavitelným kontrastem, pod ním jedenáct tahových potenciometrů pro mix (6 stop mono, 2 stopy stereo, Drum, Bass, Master).

Drum a Bass jsou virtuální stopy pro ovládání integrovaného rytmického sekvenceru. Slouží mu sedmnáct tlačítek vlevo od faderů, osm z nich představuje sadu padů s úhozovou citlivostí.

Nad polem pro sekvencer je dvanáct tlačítek efektové sekce a nad nimi ještě tři otočné potenciometry s peak signalizací pro regulaci úrovně obou audio vstupů a pro úroveň záznamu.

V levé části panelu je série pěti tlačítek pro editaci parametrů mixu, čtyři kursorová a čtyři systémová (Rdit, Undo/Redo, Enter, Exit) tlačítka a multifunkční alfa-kolečko.

Zbývá ovládání transportních funkcí (Stop, Play, Record, FF, REW a Zero Return) doplněné o systém markerů a funkce Repeat a Auto Punch In/Out.

 

Na zadním panelu je vlevo vstup pro síťový napáječ (standardní vybavení) s hlavním vypínačem a spínačem phantomového napětí. Následují konektory MIDI In/Out a dva jacky pro pedály (spínač a kontinuální kontrolér, např. pro Start/Stop nebo Punch In/Out v reálném čase). Výstupní část obsahuje optický digitální výstup S/P DIF (20 bitů), jack pro sluchátka se samostatnou regulací úrovně a stereo výstup mixu (2x cinch). Vstupy 1 a 2 jsou osazeny symetrickými konektory XLR (s phantomovým výstupem) a asymetrickými jacky pro linkovou úroveň, vstup 1 obsahuje i jack pro přímé připojení el. kytary nebo basy.

 

Na pravém boku přístroje je i slot pro přídavnou kartu SCSI nebo USB, umožňující transfer dat do připojeného počítače a zpět, ve spojení se softwarem na CD ROM lze z počítače také přímo editovat soubory na vnitřním harddisku MRS-1044.

Testovaný přístroj byl vybaven USB kartou UIB-01. Spojení s počítačem jsem bohužel vyzkoušet nemohl, protože ZOOM dodává ovladač pouze pro PC, verze pro Macintosh se ani nevyrábí.

Vestavěný harddisk E-IDE má kapacitu 15 GB, formátován je specificky pro MRS-1044.

 

Architektura

Vstupní i výstupní A/D převodníky jsou 24bitové, stejná kvantizace je použita pro celou cestu signálu uvnitř systému. Formát PCM záznamu je lineární 16-bitový bez komprese.

Prvních šest stop na mixu je v režimu mono s možností uspořádání do tří stereo dvojic. Dvě stopy jsou fixně definovány jako stereo (stopa 7/8 a 9/10). Stopy Drum a Bass představují virtuální audio (přímo a v reálném čase vstupuje do mixu ze sekvenceru, na harddisk se nemusí ukládat jako audio).

Systém pracuje podobně jako magnetofonový pásek a celková záznamová kapacita je omezena pouze velikostí harddisku.

Přístroj tedy dovede současně přehrávat až 10 mono stop a navíc i tři virtuální "stopy" rytmického sekvenceru (stereo bicí a mono basa).

Nahrávat lze maximálně dvě stopy najednou, samozřejmě se současným playbackem ostatních.

Každá z audio stop je však navíc vybavena systémem 10 alternativních záběrů (takes), které se dají postupně nahrát, ale pro playback je pak třeba zvolit jeden z nich. Dohromady je to tedy až 100 virtuálních stop pro jednotlivý projekt.

Čas je na displeji zobrazován buď ve formátu hodiny-minuty-vteřiny-milisekundy (nikoliv SMPTE, tato forma synchronizace tu není implementována) nebo jako takt-doba-puls v rozlišení 48 pulsů na 1/4 notu (MRS-1044 může fungovat jako MIDI Clock master).

Časových značek (Marker) může být až 99 na jeden projekt.

Ovládací kolečko lze využít i pro audio scrubbing (vyhledání přesného místa v nahrávce s poslechem v manuálně ovládané rychlosti). Není to však zrovna moc dobře optimalizovaná funkce. Nepodobá se efektu popojíždění páskem: místo toho přehrává max. 200 ms zvoleného úseku, sluchová orientace je přitom dost obtížná.

 

Parametry mixu

Nad každým z tahových potenciometrů pro jednotlivé kanály mixu je pouze jedno prosvětlené tlačítko, sdružující funkce Mute (zhasnuto nebo zelená barva) a Arm (připraveno k záznamu - červená barva).

Ostatní parametry příslušného audio kanálu jsou k nalezení ve skupině tlačítek Track Parameter. Lze je volit přímo (EQ High, EQ Low, Chorus/Delay Send, Reverb Send, Pan), nebo procházet vertikálním kursorem, zatímco horizontální kursor střídá kanály.

Ekvalizér je dvoupásmový parametrický (LOW: 40 Hz - 1,6 kHz, HIGH: 500 Hz - 18 kHz), +/- 12 dB pro obě pásma (ale další 3-pásmový EQ je pravidelně k dispozici jako insert efekt!). Sekce globálních efektů Send/Return obsahuje Chorus/Delay a Reverb, oba efekty jsou k dispozici zároveň, každý z kanálů má nastavitelnou individuální hodnotu Send. Mezi parametry stopy je také monitoring polohy faderu (0 - 127) a stereo Link pro dvě sousedící mono stopy (On/Off).

K přiřazení audio vstupů pro záznam slouží dvě tlačítka Input 1/2 On/Off. Je-li k záznamu zvolena mono stopa, směrují se na ni automaticky oba vstupy, pokud jsou zapnuty. V případě dvou stop a jednoho vstupu je signál zase automaticky poslán na obě stopy. Není-li žádná stopa připravená pro záznam, vstupní signál prochází rovnou do master sekce. To umožňuje při současném playbacku všech nahraných stop přidat k mixu v reálném čase "živě" ještě další externí audio (např. zpěv, kytaru nebo klávesové sólo). I v tomto případě jsou na vstupu k dispozici parametry Chorus/Delay a Reverb Send, Pan a Volume (hlasitost volí otočné potenciometry vstupního zisku), ale také insert efekt.

Každý kanál mixu obsahuje i insert DSP modul s pozoruhodnou architekturou VAMS (Variable Architecture Modeling System), jejíž zkratka ne náhodou připomíná kurzweilovskou VAST. Insert je totiž tvořen soustavou čtyř multiefektových algoritmů, označených Guitar/Bass, Mic, Line a Mastering. První tři slouží především pro procesování vstupu během záznamu, čtvrtý pak pro potřeby master mixu (mohou se ovšem používat v libovolném režimu).

Každý algoritmus má čtyři efektové bloky: Compressor, Pre Amp Drive, Equalizer a Modulation Delay, mnohdy s výběrem z řady efektů.

Algoritmus je možno zapojit i pro živý audio vstup, multiefektová sekce je zkrátka použitelná ve všech režimech mixu. Její architektura je mimořádně komplexní a sofistikovaná, popíšeme ji samostatně, tady jen mohu konstatovat, že se jedná o nejvýkonnější součást celého systému, která z MRS-1044 dělá velmi unikátní zařízení.

Insert algoritmus je kompletně editovatelný na úrovni vybraných klíčových parametrů.

Hodnoty všech parametrů mixu je možno uložit na disk jako "scénu" (Scene). Až 100 uložených scén se pak dá libovolně přiřazovat k časové ose nahrávky a při playbacku jsou pak postupně vyvolávány. Tím je umožněna značná automatizace celého mixu.

Insert se dá vyřadit tlačítkem Bypass, které také vede ke zvolení ladičky (Tuner). V režimu Tuner se na displeji zobrazí výška zahraného tónu z audio vstupu a symboly < nebo > signalizují rozdíl proti volitelnému referenčnímu kmitočtu (standardně A: 440 Hz). Tak je možno kdykoliv doladit připojenou kytaru nebo basu.

 

DSP sekce

Vždy jsou přístupné dva globální efekty na aux sběrnici.

Reverb má dva základní typy Hall a Room s pěti parametry: pre delay, reverb time, EQ high, EQ low, early reflections mix, out level. Továrních programů je deset, dalších deset je možno po editaci uložit.

Druhým efektem je jeden z následujících: Chorus s parametry LFO type, depth, rate, pre delay a level // Delay: time (max. 1 vteřina), feedback, damping, level, reverb send // Doubler: time (max. 100 ms), tone (EQ) a level. I tady je na výběr celkem 10 předvoleb a dalších 10 lze uložit.

Jak už jsem uvedl, nejrozsáhlejší je nabídka insert efektů.

 

Guitar/Bass Algoritmus

Tady je firemní nabídka největší. Padesát multiefektů je určeno pro elektrickou kytaru, deset pro basu, čtyři pro elektro-akustickou kytaru, tři simulace akustického zvuku a tři simulace basy (na bázi pitch shift), dvacet dalších editací je možno uložit.

Kombinace kompresoru, emulovaných předzesilovačů a reprosoustav nejrůznějších typů, 3-pásmového ekvalizéru a modulačního bloku (phaser, flanger, chorus, delay atd.) přinášejí doslova neuvěřitelné množství efektů všeho druhu. Je tu všechno od brilantního čistého zvuku přes bluesový overdrive a crunch až po ostře řezaný metal. Najdete tu zvuky s emulovanými zpětnými vazbami, harmonickými špičkami, wah efektem, oktávovým děličem, kruhovou modulací v obrovské šíři od analogového lampového zvuku až po digitální deteriorace. V tomhle smyslu je MRS-1044 skutečným plnohodnotným kytarovým multiefektem a pro kytaristy představuje učiněný ráj, asi těžko srovnatelný s čímkoliv podobným.

 

Mic algoritmus

Patnáct kombinací je určeno pro vokály s optimalizací pro rozdílnou dynamiku, kondenzátorové a dynamické mikrofony, najdete tu ale třeba i digitalizovaný "robotický" hlas a různě agresivní zkreslování. Sedm algoritmů pro snímání a playback akustické kytary (dynamika, excitery apod.), tři algoritmy pro dechové nástroje a akustický klavír (ekvalizace, exciter, dynamika).

25 volných míst pro uložení editů.

 

Line algoritmus

Patnáct presetů s určením především pro klávesové nástroje (chorus, resonance, leslie, clavinet flanger, honky-tonk simulace), pět sad pro rytmické sekce (basový exciter, transformace bicích, phasing). Tři presety jsou určeny pro komplexní audiosignál (bass boost, stereo enhancer, simulace AM rádia), 35 volných míst.

 

Mastering algoritmus

Dvanáct presetů s velmi pozoruhodnou nabídkou různých nastavení pro mastering s ohledem na hudební styl a výraz. Ačkoliv se jedná o prefabrikáty, mohou velmi významně přispět k definici výsledného zvuku celé nahrávky. Jsou tak dobře dimenzovány, že při studiu jednotlivých kombinací poslouží i jako výmluvná edukativní pomůcka pro ty muzikanty, kteří s masteringem nemají mnoho zkušeností.

 

Rytmická sekce

Inteligentní rytmický sekvencer obsahuje velkou nabídku presetových patternů ve čtyřech skupinách: Basic (191 patternů), Rock (223), HipHop/Techno (167) a Jazz/Latin (168). Umožňuje i definici a nahrávku uživatelských patternů (v každé skupině až do počtu 255).

Patterny mají různý počet taktů, obsahují stereo bicí sadu (30 drumkitů, perkusních ansámblů a kombinací) a basovou linku (výběr z 16 zvuků: akustické, elektrické, fretless, syntetické).

Tempo je volitelné v rozsahu 40 - 250 BPM.

Jednotlivé patterny je možno libovolně řadit do Songu a přiřazovat k nim harmonické funkce. Základní tónina je vždy E moll, při zvolení jiného akordu začne pracovat inteligence, která basové tóny příslušným způsobem upraví a transponuje.

Zvuky všech nástrojů jsou obecně velmi dobré, systém vůbec nepůsobí jako ošizený a s přihlédnutím k insert efektové sekci je nabídka rytmického sekvenceru velmi impozantní.

 

Editace a managing záznamu

MRS-1044 samozřejmě umožňuje veškeré očekávané editační operace: označené úseky na jednotlivých stopách lze libovolně přemísťovat v čase i mezi stopami, kopírovat, mazat apod.

Editace probíhá off-line, je rychlá a intuitivní. K dispozici je samozřejmě i bouncing - díky systému virtuálních záběrů je možný také bouncing při kompletním obsazení všech stop mixu.

Je tu i funkce Undo/Redo pro návrat na předchozí provedenou operaci.

Všechno, co jsem doposud popisoval, tvoří projekt (Project). Na disku může být uloženo až 1000 projektů, lze vytvořit i kopii projektu (záloha). Vestavěný harddisk je z pozice uživatele černá skříňka, přístroj s ním pracuje v skrytu a podle "svých" pravidel.

Při použití SCSI nebo USB karty se otevře z počítače přístup na interní harddisk až po úroveň jednotlivých souborů (užitečné i riskantní zároveň).

Spojení s počítačem kromě toho umožní také externí ukládání a zálohování projektů v harddisku počítače, export a import záběrů včetně konverze mezi specifickým formátem MRS-1044 a wave.

 

MIDI

Implementace není příliš rozsáhlá, omezuje se na vysílání MIDI Clock a Song Position Pointer pro synchronizaci externího sekvenceru (MRS pouze jako master), umožňuje i přehrávání vestavěných bicích a basových zvuků z externího MIDI zdroje a také ovládání hlasitosti jednotlivých kanálů mixu. Škoda, že tu není možnost přístupu na ostatní parametry mixu, taková automatizace by MRS-1044 povýšila o několik řádů.

 

Shrnuto

K nezaplacení pro kytaristy, ale zároveň široce využitelný systém pro každého muzikanta. MRS-1044 vlastně integruje tři zařízení: 13-stopý audio rekordér s masteringovou kapacitou a poloautomatizací mixu, vynikající efektový multiprocesor využitelný i samostatně a inteligentní rytmický automat s velmi kvalitním zvukem.

Nutno zdůraznit i velmi dobrý český překlad manuálu.

Moc se mi to všechno zamlouvá. Nemohu než doporučit vaší pozornosti.

 

Info:

-Zoom MRS-1044 je digitální multitracker (10 audio stop + 3 MIDI stopy) se systémem 100 virtuálních stop, multiefektovou sekcí a patternově orientovaným rytmickým sekvencerem. Cena je 28 990 Kč.

Plus:

-24-bitové převodníky i procesování

virtuální stopy (záběry)

unikátní multiefekt

inteligentní rytmická sekce

phantom zdroj pro kondenzátorové mikrofony

Mínus:

-pouze symbolický audio scrubbing

velmi (!) úsporná MIDI implementace

chybí možnost slave synchronizace

pouze MIDI clock a SPP pro externí synchronizaci

Psáno pro časopis Muzikus