Zildjian K Sweet - činely ze slitiny B20
Ve světě činelů snad není větší legenda než Káčka od Zildjianu. Řada navržená ve spolupráci s Tonym Williamsem a Elvinem Jonesem je na trhu již od roku 1975 a za dobu její existence na ni hrál nespočet světových bubeníků rozličných stylů a mnohonásobek poloprofesionálů a amatérů. Nyní Zildjian rozšiřuje záběr této modelové řady i do klidnějších, jazzovějších krajin.
Historie řady K Sweet začíná u činelů ride. Mezi nejpopulárnější modely Zildjianu dlouhá léta patřily ride A Sweet, které v sobě velmi vyváženě snoubily čistotu a průraznost ataku a ideální míru propojujícího sustainu. Výsledkem byly univerzální činely, jejichž jedinou nevýhodou pro uši některých hráčů bylo poměrně vysoké ladění, a tedy pro některé aplikace poněkud tenký, nepřesvědčivý zvuk. Zildjian proto vyslyšel dlouholeté
volání po temnějších činelech Sweet a výsledkem jsou právě činely K Sweet. A protože v Zildjianu nejsou žádní troškaři, přidali ke dvěma modelům ride i pět crashů a dvě hi-hatky. Já osobně jakožto dlouholetý uživatel klasických Káček jsem měl od těchto nových modelů velká očekávání a tušil jsem, že některé z nich budou muset obohatit mou sbírku, protože doplní mezery, které jsem někdy u Káček cítil. Jak to dopadlo?
21” a 23” ride
Začněme srdcem celé řady, tedy činely ride. V souladu s původními modely A Sweet se jedná o průměry 21 a 23 palců. Jakmile jsem je postavil na stojany vedle svého klasického Káčka, bylo jasné, že něco je jinak. Oba činely Sweet mají výrazně víc přeznění, standardní Káčko vedle nich zní jako metalová kovadlina. To přirozeně situuje činely spíše do atmosféričtějších a klidnějších stylů na škále od jazzu přes pop po lehčí rockovou muziku. V hlasitějším prostředí už by se mohl úder paličky ztrácet v přeznění, ale do jakéhokoliv klidnějšího prostředí je poměr úderu a přeznění skvěle vyvážený. Vyvážení a barvu zvuku můžeme dále výrazně ovlivnit změnou místa úderu. Činely jsou totiž standardně široké uprostřed a znatelně ztenčené u krajů, což má za následek právě velkou variabilitu tónu oproti modelům s rovnoměrnější tloušťkou. Nejenže jsou tedy tyto činely již z výroby velmi univerzální, ale jejich použití je o to širší, že velmi dobře reagují na změny ve způsobu hry. Příjemné také je, že oba činely jdou bez problémů crashovat.
16”, 17”, 18” a 19” crashe
Tady je rozdíl oproti klasickým K mnohem menší. V podstatě se jedná o modely na půl cesty mezi temnějšími Káčky a otevřenějšími Áčky, což je přesně to prázdné místo, na jehož zaplnění jsem já a mnoho dalších čekal. Ze čtyř vyzkoušených činelů se mi jako nejuniverzálnější kombinace jeví 17” a 18”. To jsou skutečně produkty, na kterých by se mohlo vyučovat, co je to činel crash. Mají v sobě zvukovou hmotu Káčka, která vyplní prostor, a zároveň jiskřivé alikvoty Áček, díky kterým jsou slyšet. Skutečně znějí, jako kdyby se slilo to dobré z ostatních modelových řad, a podle mého názoru se jedná v podstatě o dokonalý výrobek. Tato perfektní vyváženost má za následek to, že činely trochu hůře reagují na okrajích hlasitostního spektra (při velmi tichém úderu se ještě úplně zvukově neotevřou, a naopak při velmi hlasitém už nemají kam), ale úplně univerzální nástroj existovat nemůže, a jestli se mu něco blíží, pak je to tato dvojice. Šestnáctipalcový kousek už je na mě dost ukřičený a bez těla, jako by už udělal čtvrt kroku ke splashi, ale určitě najde využití. Devatenáctka je znatelně temnější a sušší, nejlépe bych si ji dokázal představit u jazzové soupravy jako crash-ride.
15” hi-hat
Hi-hat je pro mě nástroj, od kterého se odvíjí vše ostatní, který buď vše propojí, anebo zvukovou stavbu soupravy zbourá. Pokud bychom tuto hi-hatu hodnotili samostatně bez kontextu ostatních činelů, můžeme říci, že má při své velikosti a tenkém vrchním činelu celkem ostrý zvuk sešlapu, dále čistý zvuk bez zbytečných výšek při hře na zavřenou hi-hatku a široký, objímající proud zvuku při otevření činelů. Její hlavní síla ale spočívá v kombinaci s ostatními činely. Sešlap se perfektně doplňuje s tónem obou činelů ride, otevřená hi-hata zase přirozeně splývá s crashi a temný zvuk zavřené „hajtky“ krásně propojuje v rockovém groovu kopák s činelem. Jedná se o jeden z těch činelů, které se vám mohou líbit nebo nelíbit samy o sobě, ale jsou zcela perfektní v rámci soupravy.
Verdikt
Tyto nástroje v podstatě beze zbytku vyplnily očekávání, která jsem měl. Jedná se o spojení toho nejlepšího, co Zildjian dosud vytvořil, a podle mého názoru s touto řadou vzniká nová klasika, která najde velmi široké uplatnění.
Info:
Zildjian K Sweet jsou činely ze slitiny B20, zvukově na pomezí klasických modelových řad Ziljian K a Zildjian A. Velmi univerzální řada určená pro hudbu od velmi jemné po středně hlasitou.
Plus:
velmi univerzální a přitom nikoliv průměrné
variabilita ride činelů
Mínus:
špatně použitelné ve velmi hlasitých situacích
Cena
16” crash | 7 500 Kč |
17” crash | 8 500 Kč |
18” crash | 8 990 Kč |
19” crash | 9 700 Kč |
20” crash | 10 300 Kč |
21” ride | 11 300 Kč |
21” ride | 12 960 Kč |
15” hi-hat | 13 800 Kč |
16” hi-hat | 15 400 Kč |