Warwick BC 20 - baskytarové kombo z řady BC
Warwick BC 20
Překvápko z Markneukirchenu
Německý výrobce dunění, rozuměj firma zaměřená na produkty pro baskytaristy, umí dostat důstojný zvuk i z dvacetiwattového komba.
V řadě baskytarových komb, která Warwick označuje písmeny BC, zaujímá kombo BC 20 druhou pozici odspodu při srovnání výkonu. Jeho sourozenci jsou BC 10, BC 40, BC 80 a BC 150. A bývá v této řadě označováno jako největší zjevení, které vás vzhledem k malým rozměrům a malé wattáži překvapí velikými schopnostmi. Netestoval jsem bohužel silněšjí komba BC, ale po zkušenostech s BC 10 musím uznat, že na té tezi něco je.
Desítka byla pro mne obrovským překapením (jak jste si mohli přečíst v testu v jednom z předchozích letošních čísel). Pouhých deset wattů v rozměrech malé snadno přenosné krychličky (přesněji kvádříku s nejdelší hranou třicet dva centimetrů), bylo schopných naplnit místnost plnohodnotným duněním, vyrobit baskytarový zvuk bez kompromisů. Dvacítka o mnoho nenarostla, a přitom udělala několik kroků nahoru, co se týká technického vybavení.
BC 20 je kombíčko o něco větší (31 x 39 x 37 cm) a o málo tětší (váží devět kilo, desítka měla šest a půl). Má už onen warwickovský z přední strany oválně zkosený tvar. Jeho výhodou je, že je kombo vůči hráči mírně zakloněné dozadu, aby reproduktor mířil trochu nahoru (nepatrně) a aby knoflíky na čelní stěně byly dostupnější. Pohodlně se s kombem hraje, když sedíte a máte jej na zemi před sebou. Na vše dosáhnete a přitom se dobře slyšíte (desítku jsem si dával na židli).
Nejenže BC 20 tlačí dvakrát tolika watty, ale kromě osmipalcového reproduktoru, který měla desítka taky, má dokonce dvoupalcový tweeter. Takže, pokud jsem psal, že desítka uměla průrazné výšky, nevím, co bych napsal tady.
Čím to budeme ovládat
Ovládací panel nám nabízí dva vstupy, rozdělené na aktivní a pasivní. Nejen že do nich můžeme zapojit dva různé nástroje, ale můžeme oba vstupy používat najednou, což opravdu funguje. Jak výrobce doporučuje, je to skvělé například pro hru učitele s žákem nebo pro jamování dvou kolegů basáků (zapojit se přitom dá i jiný nástroj než basa).
Analogový zesilovač třídy A ovládáme pouhými čtyřmi knoflíky: Bass, Middle, Treble a Volume. Každý z knoflíků třícestného ekvalizéru umožňuje od bodu v neutrální pozici (na dvanátce) ubírat nebo naopak přidávat vždy nula až dvanáct decibelů.
Hraj si
Přejděme tedy k tomu, jak ta věc hraje. Nahlas. BC 20 navzdory svým rozměrům, kterým by se otřískaní basáci mohli vysmívat, naplní místnost duněním, které se od podlahy táhne a stoupá nahoru podobně jako kouřový efekt na koncertě. Warwick ve svých produktových videích zdůrazňuje, že box je postavený tak, aby byl při svých rozměrech co nejhlubší, a právě to umožňuje onu dunivou odezvu.
Těmi knoflíky není potřeba nikam daleko kroutit, aby to hrálo. Už když je nastavíme na nulu, ozve se kombo plnotučným zvukem. No fajn. A přitom lze přidáním basů místnost ještě více rozdunět a přidáním výšek krystalicky rozřezat. A příjemné změny zvuku se odehrají, i když z nuly oba parametry ubíráme - všude se objevuje použitelný zvuk. Výrazně účinný je pak hlavně ovladač středů, který mění proporce ekvalizační křivky ve tvaru obráceného písmene V. Můžeme véčko roztahovat nebo zužovat.
Mimochodem ta modrá kontrolka je tak silná, že se s ní dá v místnosti svítit. Osvětluje hmatník jako reflektor, když si sednete proti kombu a zhasnete. Tak třeba ušetříte za elektřinu.
Vezmi to na zkoušku
Při hře v místnosti nebylo třeba nastavovat hlasitost výš než na devět hodin a kombo mi nabídlo vydatnou zábavu. Co je tady oproti desítce podstatné, je fakt, že tenhle přístroj už docela obstojí před bicími. Takže si s ním v případně potřeby na zkoušce v umírněnější kapele taky zahrajete. Uslyšíte se taky díky onomu výškovému reproduktoru, ale neznamená to, že kombo nedá kapele potřebné spodní frekvence.
Tady se výborně osvědčí to, čemu u Warwicků říkají Dynamic Distortion Limiter. Funkce, která zamezuje tomu, aby při maximální hlasitosti hrálo kombo zkresleně. Nevím, jak to dělají, ale i když dáte volume úplně doprava, tak se zvuk vůbec nezmění, a když otočíte na maximum všechny tři knoby, bude stále čistý nezkreslený. A bez šumu.
Ovšem, když říkám, vezmi to na zkoušku, mluvím o situaci, nechci říkat nouzové, ale spíše nenáročné. Do křížku s rockovým kytaristou, který si to rád ohulí, bych se s BC 20 za zády nepouštěl. Čeho bych se ale nebál, je využití komba v kapele s akustickými nástroji a kapele bez bicích. Na zkoušce nebudete mít problém a na koncertě si může zvukař kombo sjemout mikrofonem (linkový výstup chybí).
Potichu nahlas
Užitečnou pomůckou je vstup Aux In, který lze použít pro připojení přehrávače, se kterým chcete cvičit. Hned vedle je výstup pro sluchátka, když je tam zapojíme, vypne se reproduktor.
BC 20 se mi osvědčilo při nočním cvičení, které obvykle řeším pomocí sluchátkového zesilovače. Tady jsem si pouštěl nahranou kapelu do vstupu Aux na kombíčku a hrál s ní bez sluchátek. Kapela i moje basa zněly velmi srozumitelně a daly se udržet v neuřvané hlasitosti.
Závěrem
Warwick BC20 unesete, uslyšíte, užijete.
Info:
Warwick BC 20 je baskytarové kombo z řady BC, kde zaujímá dle výkonu druhou pozici, nicméně disponuje překvapivě silným zvukem. Cena je 4937 Kč.
Plus:
malé rozměry
kombo je překvapivě hlasité
plnohodnotý zvuk
bez zkreslení i při maximální hlasitosti
Mínus:
z mé strany bez výhrad
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Zesilovač | tranzistorový, třídy A o síle 20 W při 8 Ω |
Reproduktor | 8” a k tomu 2” tweeter |
Vstup | pasívní a aktivní pro baskytaru |
Ovládání | Bass (±12 dB @ 60 Hz), Middle (±12 dB @ 800 Hz), Treble (±12dB @ 10kHz), Volume |
Vstup | Aux In |
Výstup | pro sluchátka |
www: