Warm Audio WA-67 - elektronkový studiový velkomembránový mikrofon
Možná chodíte cvičit do fitka,makáte na sobě, a říkáte si, že „je dobré být hubený“. Ale já tady mám něco, u čeho to vůbec neplatí. Ba právě naopak. Společnost Warm Audio už připravila ve své krátké historii řadu produktů, které jsou reinkarnací starých legend, v tomto případě šli s laťkou ale hodně vysoko.
Mikrofon U67 se používal na legendárních nahrávkách světových hvězd v historii, ať to byli Beatles nebo Led Zeppelin. I v řadě mikrofonů té doby se U67 vymyká. Je totiž vybaven jinou elektronikou než většina ostatních. Společnost Warm Audio se vydala náročnou cestou co nejvěrnější repliky původní kondenzátorové vložky, použila kvalitní komponenty, vysoce kvalitní výstupní transformátor od firmy Lundahl - a samozřejmě také musela použít onu jinou elektronku, tedy pentodu EF-86.
V čem je v principu zvuk této elektronky jiný? Vždyť elektronka jako elektronka... Tak pokud jste si to mysleli, tak už si to nemyslete. Zatímco většina elektronkových mikrofonů používá dvojitou triodu 12AX7, 12AT7 nebo 12AY7, u U67 je jednosystémová pentoda EF-86. Ta se používala často pro mikrofonní předzesilovače, ale méně často například i pro kytarové zesilovače. Ovšem když už se použila, stálo to za to. Ať již v zesilovači Vox AC-15 v první verzi z roku 1959 nebo třeba v jeho slavném napodobení od firmy Matchless. A pokud jste slyšeli mluvit třeba o tomto zesilovači legendárního Radima Hladíka, tak víte, že tomu kanálu s elektronkou EF-86 říkal „malý zázrak“. A nemýlil se. Skutečně ten zvuk je takový magický, zázračný, odlišný od všeho ostatního. Samozřejmě se nedá říci „nejlepší“, to ve zvukařině neplatí. Ten zvuk je prostě specifický, jiný, magický a návykový.
Zvuk WA-67
To, co vás okamžitě praští přes ucho, jsou výšky. Nejsou ostré, řezavé, jako je znáte z řady jiných mikrofonů (to samé platí i pro výše zmíněné kytarové zesilovače). Výšky jsou níž, magicky tlusté. Pokud tedy skutečně chcete ostré, řezavé, cinkavé a do nebes čnící výšky, není to pravděpodobně to, co hledáte. Ale skutečně takový zvuk hledáte? Nebojujete pak v mixu právě s těmi ostrými jedovatými výškami? Tak pokud si nejste jisti a říkáte, že to vyřešíte ekvalizérem a pár plug-iny, tak si při další míchačce zkuste právě na tohle vzpomenout a říct si: „Proč jsem to nenabral rovnou měkkým, sametovým mikrofonem?“ Protože nebyl na trhu? Už je.
Elektronku EF-86 vytvořila společnost Mullard v roce 1953 a vzápětí ji začaly vyrábět i další společnosti jako Philips, General Electric, Valvo, Telefunken a v rámci ČSSR ji vyráběla Tesla Třinec. Vyznačuje se tím, že má mnohem větší zesílení oproti nejběžnějším dvojitým triodám a oproti jiným pentodám do té doby měla výrazně menší šum. Proto se využívala i řadě studiových předzesilovačů, pamětníci zesilovačů na našem území si možná vzpomenou na východoněmecký zesilovač MV-3, jehož mikrofonní vstup (byť nebyl příliš dobrý) byl osazený právě touto elektronkou.
Výbava WA-67
V podstatě jsem řekl vše podstatné, jedním dechem jsem vypsal proč si vyberete právě WA-67. Ale bylo by správné se podělit i o další detaily, nejen o to, že skvěle reprodukuje.Mikrofon WA-67 je klasicky vybaven, pokud jste někdy viděli studiový mikrofon, budete s ním okamžitě schopni pracovat. Jelikož se jedná o elektronkový mikrofon, je nutností externí napájecí zdroj, dostanete k němu také propojovací kabel a klasický držák mikrofonu (pavouk) na stojan. Celkové balení ve velkém kufru je pro tuto třídu mikrofonů klasikou.
Na těle mikrofonu pak máte tři malé přepínače, kterými můžete měnit směrovou charakteristiku ze všesměrové (kulové) přes kardioidní k osmičkové, můžete zapnout útlum −10 dB pro velmi hlasité signály i odříznout signály pod 80 Hz. Co se odstupu signál/šum a podobných parametrů týká, je zcela v intencích mikrofonů této vyšší třídy, tedy velmi má velmi dobré parametry. Ani po stránce výbavy, ani po stránce zapojení či ovládání na vás tak nečeká žádné překvapení.
Interně je WA-67 vyroben z kvalitních prvků, typy kondenzátorů jsou dobře zvoleny pro audio aplikace (to není u levnějších mikrofonů úplně běžné), výstupní transformátor je od prestižní švédské firmy Lundahl a firma si dala hodně záležet na prvotřídním napodobení mikrofonní vložky legendárního mikrofonu U67.
Hodnotit? A není to zbytečné?
Porovnání s jinými mikrofony je v tomto případě otázkou, tedy ne proto, že by byly pochyby o kvalitě, o tom to skutečně není, ale proto, že WA-67 je v té své kategorii velkomembránových studiových mikrofonů vlastně trochu osamocený. Příliš podobných mikrofonů s tak výrazným charakterem nenajdete. WA-67 hraje výborně, je profesionálně vybaven a vyroben. Jeho zvuk je tlustý a sametový, cítíte tu tloušťku zvuku klasické EF-86. V rámci nahrávacích testů jsme s WA-67 a velkým množstvím dalších mikrofonů udělali řadu nahrávek a při poslechových slepých testech se vždy trochu vymykal. Byl poznatelný právě pro tu svou tloušťku zvuku a specifické výšky. Podle mého si tento mikrofon nepořídíte jako svůj jediný kondenzátorový mikrofon, neřku-li jako první, ale pokud už máte velmi kvalitní „běžné“ velkomembránové mikrofony buď s tranzistorovým nebo s elektronkovým interním předzesilovačem a hledáte další stupeň a rozměr, chcete najít velký, měkký zvuk už přímo z mikrofonu, tak s tímto mikrofonem rozhodně nesáhnete vedle. Je to skvělý komplement do dobře vybaveného studia.
Info:
Warm Audio WA-67 je elektronkový studiový velkomembránový mikrofon s velkým, tlustým zvukem díky kvalitním komponentům a elektronce EF-86. Cena je 27 990 Kč.
Plus:
tlustý, měkký zvuk
profesionální provedení a výbava
velmi dobré komponenty včetně vložky
Mínus:
designově příliš kopie legendy
Technická specifikace
typ mikrofonu | elektronkový kondenzátorový |
mikrofonní vložka | replika vložky U67 s 6µm zlacenou membránou |
směrová charakteristika | všesměrová, kardioidní, osmičková |
přepínání na mikrofonu | HPF 80 Hz a útlum −10 dB |
frekvenční charakteristika | 20 až 20 000 Hz |
maximální SPL | 138 dB |
odstup signál/šum | 78 dB (A) |
napájecí napětí | 110/230 V (externí napáječ) |