Victory Amps V30 The Countess MKII - celolampová kytarová hlava
Nevím, jestli zhrzení, ale zjevně původně „maršálovští“ britští koumáci po změnách dresů z původních Conford na současné Victory dál bombardují kytarový svět velmi zajímavými celolampovými zesilovači. A snad pokaždé provětrají pavučiny starobylých elektronkových konstrukcí čerstvým ozónem neobvyklých vychytávek. Je mi potěšením konstatovat, že zesilovač z dnešního testu není v tomto směru žádnou výjimkou.
Popis
Hlava V30 je malá, maličká. Není široká ani 35 cm, což je méně než polovina šířky klasických hlav Marshall. Ostatní rozměry sice už nejsou poloviční, ale pořád je to výrazně méně. Černá kovová skříňka bez ochranných růžků má při pohledu zpředu po celé šířce spodní části panel s ovládacími prvky. Významnou část zbytku čelní plochy (vzhledem k malým rozměrům možná až moc významnou), zabírá logo firmy. Perforovaný zbytek plochy dovoluje vedle potřebného chlazení i pohled na žhnoucí lampy. Zadní část je rozprostřena podobně. Jsou zde potřebné připojovací body a trochu netradičně i hlavní síťový spínač. I když hlava něco váží, opět se to s klasikou nedá srovnat. Bytelné madlo na horní ploše je v tomto směru velmi důvěryhodné. Vzhledově je, myslím, hlava V30 vyvedena vkusně, černou základní barvu škatule i knoflíků vhodně doplňuje kontrastní, i ve tmě zřetelná, bílá na popiskách i ryskách ovládacích knoflíků.
Konstrukce
Celolampovou konstrukcí se V30 ohání od prvních zmínek. Konstruktéři navrhli zesilovač v základu jako dvoukanálový, se společnými korekcemi Bass, Middle, Treble a oddělenými Gainy a Mastery. „Vé třicítka“ tedy nemá „na palubě“ žádný hall, dokonce ani korekci presence. Ale zato má několik užitečných bonusů. Především je tu možnost volby dvou výkonových režimů, plného (44 W) a redukovaného (9 W). Povytažením gainu u čistého zvuku získáte další míru zkreslení. Tato funkce je aktivní i na dálku prostřednictvím nožního dvouspínače, přičemž druhou ovládanou funkcí je přepínání mezi čistým a zkresleným kanálem. Příjemným zjištěním je, že dvoucestný footswitch je součástí dodávky. A nejen to. V dodané krabici se zesilovačem byl ještě jeden footswitch, tentokrát jednokanálový. Ten je určen k volbě mezi původními korekcemi modelu MKI, nastavenými podle požadavků Guthrie Govana, a modernějšími korekcemi s pevnějšími basy a zesílenými vyššími středy. Seriová efektová smyčka patří k té běžnější výbavě, ovšem tady má výstup nástrojovou, a nikoliv linkovou úroveň, a předchází tak nakreslení pedálů ve smyčce. Výbornou funkcí je možnost nastavení předpětí koncových elektronek (BIASu) s alespoň rámcovou kontrolou spárování použitých koncových lamp. Zesilovač, kromě běžných koncových lamp typu 6L6, totiž „umí“ i EL34. K nim je však nutné doladit odpovídající hodnotu jejich BIASu. V manuálu je vše srozumitelně popsáno, kontrolní body jsou vyvedeny do svorek na zadní straně zesilovače, takže ošemetný výlet do jeho útrob není nutný.
Zvuk
je hlasitý, velmi hlasitý. Se čtyřmi 200W EV v maršálské bedně jsem během testu, s ohledem na sluch, ani na jednom ovladači Master nepřekročil devátou hodinu jejich rozsahů. I v „tichém“ režimu 9W výkonu lze však dosáhnout obdobné hlasitosti, i když až na „dvanácti hodinách“.
Kanál Clean- čistý zvuk je plný, frekvenčně široký s bohatou výkonovou rezervou. Zesilováním citlivosti lze zřetelně zaznamenat nástup komprimace a přechod k nabuzenému zvuku, který však stále skvěle dynamicky reaguje na sílu úhozu do strun. Doznění tónu je příjemně plynulé a přirozené. S citlovostí na maximu se už zvuk čistého kanálu dostává do crunchového, jakoby neotesaně přebuzeného zvuku. Aktivací funkce Pull Crunch, tedy povytažením ovladače citlivosti (anebo pomocí nožního pedálu), však čistý zvuk přechází do kultivovaně zkresleného světa. Zkreslení přestává být až tak zrnitě průrazné, mění se na medově zabarvené, basy nabírají na pevnosti a hutnosti. Frekvenční šíře zvuku však zůstává, a na třech čtvrtinách rozsahu citlivosti se V30 blíží ke klasickému projevu maršálských „osmistovek“ s gainem na maximu. Zkoušel jsem to bezprostředním porovnáváním. Je to výtečný zvuk, vhodný jak pro další nakopnutí k sólům, tak opačně pro dosažení „čistého“ projevu pomocí stažení hlasitosti na kytaře. Tady, myslím, hraje roli i větší dynamika koncových elektronek 6L6.
Kanál Overdrivel - hodnota maximálního zkreslení na čistém kanálu odpovídá přibližně hodnotám na začátku rozsahu gainu tohoto kanálu, tedy sedmé či osmé hodině. Zvuk je šťavnatý a plný, i když ne tak široký. Postupným nárůstem hodnoty gainu se však do popředí tlačí i krajní meze zkresleného signálu. Ve vyšších hodnotách jeho rozsahu je sólová hra lahůdkou se všemi finesami hammeringové hry, zpětnovazební reakce či vystřelování alikvót. Tady už se lze zcela obejít bez dalšího zkreslovacího pedálu, rozsah zkreslení je snad až přehnaný. Avšak oceníte ho při hledání různých barev kytarového projevu pomocí vhodně navržených korekcí. Hraje pak významnou roli u moderních, na středech „vykousnutých“ zvucích, kdy ani pak neztratí na srozumitelné čitelnosti. Velmi univerzální.
Osobně se mi nejvíce líbil zvuk čistého kanálu s povytaženým gainem na „třetí hodině“, a to v původní verzi korekcí dle požadavků Guthrie Govana. Nová, „modernější“ modifikace sice zpevňuje basy a zvýrazňuje vyšší středy, ale poněkud utápí měkké medové středy. Ale vše se děje velmi vkusně, rozdíly nejsou po přenutí nožním spínačem nijak hystericky jiné.
Info:
Victory Amps V30 The Countess MKII je vylepšená verze předcházejícího modelu MKI a představuje nadstandardní kvalitu lampového zvuku dvoukanálového zesilovače s bohatou výkovou rezervou, s univerzálně využitelnými funkcemi ve vyjímečné mobilitě. Cena je 29 270 Kč.
Plus:
skvělý lampový zvuk
užitečné funkce
dva nožní přepínače v ceně
rozměry a váha
Mínus:
Nijak nechráněné rohy plechové skříně si říkají o předčasnou patinu.
Technická specifikace
počet kanálů | 2, Clean a Overdrive (volitelná modifikace) |
výkon plný/redukovaný | 44/9 W |
elektronky předzesilovací/koncové | 4x 12AX7 / 2x 6L6 (EL34) |
hmotnost | 8,2 kg |
rozměry | 342 x 185 x 185 mm |
Ke vzniku druhé verze zesilovače V30 jeho šéfdesigner Martin Kidd říká: „Ten důvod byl ve zpětné vazbě od zákazníků ohledně těžkostí dosáhnout crunch zvuku mezi čistým a plně zkresleným. Souviselo to s přemírou basů, a tak jsme ve změnách, vedle zařazení crunchové modifikace čistého kanálu, šli i do nastavení korekcí. Výsledkem jsou tedy tři struktury gainu, které společně s novým a původním ekvalizérem představují celkem pět volitelných použitelných zvuků.“
Web