V malém těle velký duch - Behringer Ultragain PRO-8 Digital ADA8000

V malém těle velký duch  - Behringer Ultragain PRO
V malém těle velký duch - Behringer Ultragain PRO

Po digitálním mixážním pultu DDX 3216 začala německá firma Behringer v loňském a i letošním roce některými novými produky stále více pronikat do oblasti digitálního zpracování a záznamu zvuku.

 

Důkazem toho je i přístroj s označením: Ultragain PRO-8 Digital ADA8000, jehož uvedením na náš trh v polovině minulého roku zajásalo srdce (ale i peněženka) nejednoho HDR nadšence. A tak si pojďme o tomto novém přírustku do početné rodiny Behringerů povědět něco víc.

 

Rozbalujeme

Po vybalení přístroje z velmi elegantní krabice nás konstruktérský a designerský tým Uliho Behringera nenechá ani na okamžik na pochýbách, že máme před sebou opravdu profi "vercajk". V útrobách tohoto 19palcového jednoúčkového krasavce se skrývá: osm analogových vstupů s neviditelnými mikrofoními předzesilovači s možností fantomového napájení, osm analogových výstupů, osm 24bitových AD/DA převodníků, ADAT interface a WordClock synchronizace. Nic víc - nic míň. A to vše za cenu, za níž nám jiní výrobci nabízí u podobných produktů sotva čtyři linkové vstupy a výstupy, mnohdy v nesymetrickém provedení v malinkých (někdy i plastových) krabičkách zvaných "break out" boxy. Pojďme se tedy na možnosti, které nám ADA8000 nabízí, podívat trochu zblízka.

 

Popis

Přední panel přístroje je rozdělen na osm stejných "kostiček" (pro každý vstup jedna). Každá vstupní jednotka obsahuje pět prvků. Dvojice vstupních konektorů, z nichž XLR (canon) slouží jako mikrofoní a TRS (6,3mm jack) je určen pro připojení linky. Oba konektory jsou v symetrickém provedení. Vstupní citlivost se nastavuje potenciometrem Gain s krokovou aretací o dvaceti polohách. Zisk lze řídit u mikrofonu v rozmezí 10 až 60 dB a linkový vstup je schopen zpracovat signál o úrovních +10 až -40 dBu. Pak jsou tu už jenom dvě LED diody. Zelená nás informuje o přítomnosti signálu -24 dB a červená signalizuje přebuzení (Clip). Úplně vpravo vedle hlavního vypínače Power je zapínání phantomového napájení +48 V (na jehož zapnutí nás opět upozorní ledka) a hned nad ním dvě LED diody, které signalizují, zda převodníky pracují v režimu Master nebo Slave (Lock). Na zadní straně přístroje pak zleva najdeme osm linkových výstupních XLR konektorů, taktéž v symetrickém provedení. Dále pak čtyřpolohový přepínač volby synchronizace. V režimu master můžeme volit mezi vzorkovací frekvencí 44,1 nebo 48 kHz a v režimu Slave mezi možností ADAT In nebo WordClock In. Dále je zde dvojice TOSLink optical konektorů označených ADAT in/out a konektor BNC pro synchronizaci přes WordClock. Do kompletního výčtu doslova našlapaného předního i zadního panelu vstupními i výstupními konektory, ovládacími prvky, tlačítky a LED diodami nám zbývá už jen zásuvka pro připojení síťového kabelu.

 

Využití a zkušenosti z provozu

ADA8000 je osmikanálový 24bitový AD/DA převodník s rozhraním ADAT a je určen (jak udává výrobce v technické dokumentaci) pro rozšíření digitálního mixpultu DDX 3216 o dalších osm analogových vstupů a výstupů. Dá se však připojit k jakémukoliv digitálnímů mixpultu nebo záznamovému zařízení s rozhraním ADAT. Ale také při spojení s počítačovou ADAT kartou nám s tímto převodníkem vznikne plnohodnotný osmikanálový HDR systém. A tady zejména nejvíce pocítíme výhodu rozhraní ADAT, kdy máme počítač propojen s externím převodníkem pouze dvěma optickými kabely, bez jakéhokoliv rušení ze strany počítače a problémy se zemí. Ovládání přístroje samotného je velmi jednoduché a i méně zkušenému uživateli by nemělo činit výraznější potíže. Stačí zapojit kabel, nastavit vstupní citlivost - a můžete začít nahrávat. Pro správné nastavení vstupního zisku nám jsou nápomocné LED diody. Velmi zjednodušeně řečeno: pokud zelená dioda zvesela poblikává a červená ani nemrkne, máme vstupní úroveň nastavenou v rozumné toleranci. Co bych však přístroji vytknul, je zahřívání. Po několika hodinách i jen v pohotovostním stavu mi připadá, že přístroj (na to, že neobsahuje žádné výkonové zesilovače) žhaví až moc.

 

Pár čísel?

Pro nenechavce nyní uvedu pár technických parametrů. Mikrofoní vstup má impedanci 2 k´, linkový 20 k´ v symetrickém a 10 k´ v nesymetrickém zsapojení. Maximální úroveň příchozího signálu by měla být: u mikrofoního vstupu +6 dBu a u linkového +26 dBu. Převodníky jsou nakalibrovány na hodnotu +16 dBu = 0 dBFS a to jak na vstupu, tak i na výstupu. Dynamický rozsah je analog in/digitál out 103 dB a obráceně 100 dB. Zkreslení signálu po průchodu celým systémem (myšleno od analogového vstupu přes AD převodník, poté směrovaný do DA převodníku opět na analogový výstup) udává výrobce menší než 0,01 %. Odstup od šumu a rušivých zvuků jsem naměřil hodnoty: RMS někde mezi -105 až -107 dB. V režimu Peak pak špička občas vylítla někam na hodnotu -97 dB. A to jsem při měření měl převodníky umístěny v těsné blízkosti počítačového monitoru.

Co se samotného zvuku týká, jeví se mi subjektivně jako velmi vyrovnaný, dynamický, čistý, bez zkreslení a jakýchkoliv rušivých elementů. Musím říct, že se jedná ve své cenové kategorii o vysoce dospělého jedince, díky němuž má firma Behringer na bitevním poli zvaném digital a harddisk rekording v rukou další velice silnou zbraň.

 

Závěr

Vzhledem k počtu vstupů a výstupů je ADA8000 určen tam, kde je potřeba použít při záznamu více stop najednou v reálném čase. Nejspíše ho ve svém studiu v plné polní zapřáhnete např. při nahrávání bicích. Ale také při pořizování snímku z živého vystoupení apod. Je potřeba si uvědomit, že takové nahrávání je závislé na mnoha aspektech, které mohou výslednou kvalitu zvuku ovlivnit jak pozitivně, tak negativně. Konkrétně u nahrávání bicích (ale platí to obecně pro všechny nástroje) je to kvalita hráče, ale i kvalita a naladění jeho nástroje, akustika místnosti, výběr a umístění snímacích mikrofonů, mikrofoní předzesilovače, AD převodníky, kvalita i nastavení použitých signálových procesorů, ruce, uši, zkušenosti a vkus zvukaře. V neposlední řadě i propojovací kabely a poslechové monitory, na nichž zvučíme. Jak je vidět, těch aspektů ovlivňujících výslednou kvalitu nahrávky je celá řada. Pokud se však nepodaří dosáhnout zvuku podle našich představ z důvodů, že něco z celé této řady signálového řetězce selhalo, potom věřte, že ADA8000 to určitě nebude.

 

Info:

Ultragain PRO-8 Digital ADA8000 je osmikanálový 24bitový AD/DA převodník s vestavěnými mikrofoními předzesilovači studiové kvality a s rozhraním ADAT v 19palcovém rackovém provedení. Cena je 9173 Kč.

Plus:

provedení

design

kvalita

cena

ADAT rozhraní

Mínus:

příliš se zahřívá

absence českého manuálu

Psáno pro časopis Muzikus