Two Notes Audio Engineering Torpedo C.A.B. - simulace konce zvukového řetězce

Two Notes Audio Engineering Torpedo C.A.B. - simulace konce zvukového řetězce
Two Notes Audio Engineering Torpedo C.A.B. - simulace konce zvukového řetězce

Mít skvělé efekty na zkreslení je jen první část dobrého zvuku. Ta druhá se skrývá ve kvalitním aparátu a bedně sejmuté mikrofonem. Náhradu zmíněných komponent řeší bílá krabička C.A.B.

Torpedo C.A.B. je simulace finální části zvukového řetězce, včetně jeho sejmutí. Tedy koncového zesilovače, bedny a mikrofonu. Dále obsahuje pětipásmový ekvalizér. Do paměti si kompletní zvuk uložíme jako preset. Libovolná z uvedených komponent (ekvalizér, zesilovač, bedna, mikrofon) může být v daném presetu aktivní či vypnutá.

 

Efekt umí MIDI. Lze posílat jak Program Change, tak i CC příkazy. Dále si můžeme na stránkách výrobce zdarma stáhnout ovládací software Torpedo Remote. Ten práci s C.A.B. povyšuje o úroveň výše. Lze snadněji nastavovat parametry a samozřejmě i ukládat presety do pamětí a organizovat je.

 

Manuál je hutný (měl jsem k dispozici pouze anglickou verzi), nebyla by na škodu nějaká odlehčená verze. Ale velké množství videí na YT jej bez problémů nahradí.

 

Důležité je poznamenat, že C.A.B. - jako jediný produkt od Two Notes - neobsahuje výkonovou brzdu (alias power brake, load box). Pokud budeme brzdu potřebovat, musíme zalistovat v katalogu o kousek dál.

 

Koncepce a ovládání

Vzhledem i rozměry vypadá C.A.B. jako podlahová krabička. Velikostí se blíží větším efektům, jako jsou třeba krabičky Eventide. Na zadním panelu máme vstup i výstup, oba mono. Dále samici na sluchátka, MIDI In a USB konektor.

 

Francouzští Two Notes se profilují jako top firma v oblasti výkonových brzd a simulací koncového řetězce. Jejich filosofie je podobná té, co razí Apple: Méně produktů, ale špičková kvalita. Katalog čítá čtyři mašinky a tři software. Vlajkovou lodí je Torpedo Studio, nástupce VB-101.

 

Jedna z věcí, která mě na C.A.B. baví, je jednoduché ovládání. I průměrné rostlý šimpanz vše zvládne za pár minut. Nožní spínače slouží pro přepínání presetů nahoru, resp. dolů. Po chvilce držení pravého se zatlumí výstup (Mute). Podržením levého efekt vypneme (Bypass). V tom lze vidět i určitou nevýhodu, kdy ze světa podlahových krabiček jsme zvyklí jedním sešlápnutím krabičku vyřadit. Tady to chvíli trvá.

 

V základním režimu měníme preset zmíněnými nožními spínači anebo kolečkem Preset. Potenciometrem Out Level měníme výstupní hlasitost. Posledním ovládacím prvkem je bílý spínač Hold to Save. Ten nás přepne do editace. Následné nastavování parametrů je jednoduché, stačí k tomu opět jen zmíněné dva potenciometry. Snadné, rychlé, elegantní...

Two Notes Audio Engineering Torpedo C.A.B. - simulace konce zvukového řetězce
Two Notes Audio Engineering Torpedo C.A.B. - simulace konce zvukového řetězce

Konvoluce a impulzní odezva IR

O co jde? Pokud chci zjistit akustické vlastnosti nějakého systému (jak bude hrát bedna, jak zkresluje zesilovač, jak snímá mikrofon), tak řešením je, prohnat skrz něj všechny frekvence (od 20 Hz do 20 kHz). Postupně změřím jednu každou frekvenci, jak jsou jím ovlivněné. Takže pak třeba naměřím propad ve středním pásmu, zkreslení v basech apod. Jenže toto změřit by trvalo příliš dlouho. Nebylo by náhodou k dispozici něco rychlejšího? Bylo - a to je právě ona impulzní odezva (IR, Impulse Response). Jedním signálem naráz změříme, jak se bude zařízení chovat pro kompletní frekvenční rozsah. Pokud vás zajímá jak je to možné, zapátrejte na webu. Stačí vědět, že si díky této funkci můžeme rychle změřit „jak hraje“ aparát, bedna či mikrofon. Změřené údaje uložíme do C.A.B., a voilà: máme tady simulaci našeho aparátu. Paráda!

 

Když už je řeč o Francii, nemůžu nezmínit skvělou knížku od Tomáše Macka s názvem Příběhy staré dámy aneb sto ročníků Tour de France. Kromě živého popisu jednotlivých ročníků si počteme i o soukromém životě cyklistických es. Jejich styl života si leckdy nezadá s životem rockových hvězd.

 

A jde to ještě dál! Jelikož stejnou věc najdeme i u jiných firem, C.A.B. nabízí, že umí přijmout tyto IR charakteristiky i od jiného výrobce (formáty wav, aiff). No není to paráda? S podobným konceptem se setkáme mě třeba u firmy Fractal a jejich Axe.

 

Jak to hraje?

C.A.B. jsem nejprve vyzkoušel se sluchátkovým výstupem. Vždycky mě štvalo, že si nemůžu v noci do sluchátek užít hry přes krabičky umístěné v pedalboardu. Dosud se mi nepodařilo najít takový sluchátkový předzesilovač, do kterého bych se připojil, a pak měl svůj zvuk. Nebudeme chodit kolem horké kaše a rovnou si řekneme, že ani C.A.B. asi nebude tím konečným řešením. Čistý zvuk byl buď zkreslený, anebo naopak jakoby zastřený - něčím těžko popsatelným, co mu ubíralo na cinkavosti a na výškách... Zkreslenému zvuku zase pořád něco chybělo, dravost a odezva na hru. Ne že by C.A.B. na sluchátkách zněl úplně špatně. Naopak patří k tomu lepšímu, co si můžeme k uvedenému účelu pořídit. Ale má prostě svoje rezervy. Jako určitý kompromis se nakonec ukázalo mít pro čisté a zkreslené zvuky samostatné presety.

 

Na YT najdeme k C.A.B. spousty videí. K těm podařenějším patří třeba ty od Pete Thorna. Ostatně, tenhle týpek snad ani jiné než podařené neumí.

 

A jak se C.A.B. osvědčil při přímém nahrávání do počítače? Tak to už je panečku jiná písnička! Zvuky se v počítači rozjasní, prokreslí, nezní ploše a sterilně jako při normálním zapojením přímo do linky. Tady nezbývá než na C.A.B. pět chválu. Opět je třeba mít trpělivost při hledání vhodného nastavení. Myslel jsem, že si najdu jedno svoje nastavení, to si lehce doladím, a pak jej budu moci univerzálně využívat na všechny zvuky. Ale chyba lávky. Lépe se osvědčilo připravit několik presetů a s těmi pak pracovat. Zapojení C.A.B. mezi výstup z efektů a zvukovou kartu je jednoznačným přínosem.

Two Notes Audio Engineering Torpedo C.A.B. - simulace konce zvukového řetězce
Two Notes Audio Engineering Torpedo C.A.B. - simulace konce zvukového řetězce

Dále jsem zkoušel zapojit C.A.B. mezi efekty a kombo. Zvuku to opět jednoznačně prospělo, byl ostřejší nebo naopak temnější, podle zvoleného presetu. Navíc se neprojevil žádný negativní dopad na dynamiku či pocit ze hry. I tato kombinace se osvědčila na výbornou.

A další využití C.A.B. jsou nasnadě: Živé hraní, kdy jdeme zvukařovi přímo do „lajny“. V batohu máme pár krabiček a hotový zvuk nám zajistí bílý C.A.B. Žádný aparát, žádné starosti.

 

Výrobce jej doporučuje jako DI též pro basu i klávesy.

 

Závěr

Pro někoho může být částka za podobné zařízení natolik vysoká, že se bez něj obejde a bude nahrávání řešit postaru. Pokud není nutné za každou cen šetřit, pak bude C.A.B. jedno z řešení, jak se zbavit oné sterility ve zvuku, kterou - ať chceme nebo ne - přímé nahrávání do počítače často provází.

 

Info:

Torpedo C.A.B. od francouzských Two Notes Audio Engineering je simulace koncového řetězce (aparát, bedna, snímací mikrofon) a ekvalizér. Je určen zejména pro studia na nahrávání kytary nebo basy. Doporučená cena XXXX Kč.

 

Plus:

zvuk

ovládání

MIDI

made in France

možnosti IR

 

Mínus:

zvuk do sluchátek

není stereo

neobsahuje výkonovou brzdu

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

  

Počet simulovaných:
Zesilovačů 8
Mikrofonů 8
Reproboxů (kytara) 22
Reproboxů (baskytara) 10
Vstup GTR/LINE, jack 6,3 mm TR
Vstup GTR impedance 100 kΩ
Vstup LINE impedance 10 kΩ
Výstup AMP/LINE, jack 6,3 mm TRS, impedance 470 Ω
Šum < –94 dBu (20 Hz–20 KHz)
Sluchátkový výstup ano, 6,3 mm jack TRS
Převod AD/DA 24 bitů/96 kHz
Latence 2,875 ms (vstup na výstup)
Spojení s PC USB
Napájení 12 V DC, 300 mA, adaptér je v ceně
Spotřeba 3,6 W
Rozměry 18 x 13 x 6 cm
Hmotnost 0,5 kg

 

www:

www.two-notes.com

Psáno pro časopis Muzikus