TritonAudio FetHead, BigAmp a Phantom Blocker - pre-ampy a další audio obvody
Moduly TritonAudio zjednodušují muzikantům život
FetHead, BigAmp a Phantom Blocker
Se stoupající kvalitou elektronických komponentů, miniaturními rozměry a snižujícími se nároky na napájení je třeba hledat nová konstrukční řešení.
Holandská firma TritonAudio proto nabízí nejen tradiční pre-ampy s vynikajícími parametry (série D2O), ale také velmi nápaditě řešené moduly XLR osazené polem řízenými tranzistory J-FET, které využívají fantomové napájení. Filozofie těchto konstrukcí vychází z faktu, že tam, kde není zapotřebí ovládacích prvků, lze pro instalaci s výhodou využívat přímo konektory zajišťující kabelová propojení.
FetHead - milá pozornost pro zvukaře
Zřejmě nejatraktivnější nabídkou celé série je FetHead - mikrofonní předzesilovač s pevně nastaveným ziskem (20 dB). Lze ho zařadit do série kamkoli mezi dva mikrofonní kabely XLR, ale čím blíže k mikrofonu, tím samozřejmě lépe. Pokud tedy nepřipojíte FetHead přímo do mikrofonního konektoru, doporučuji použít kvalitní, co nejkratší prodlužovací kabel XLR.
Pro účely testování jsem použil svůj oblíbený ribbon R77 od MXL, zjednodušeně řečeno, hrající krásně, ale velmi potichu. Právě pro takovou pasivní konstrukci by měl odvést tento pre-amp neocenitelnou službu. Při snímání tišších akustických zdrojů zesílí tenoučký signál až na úroveň běžných kapacitních mikrofonů. Ten bývá o jeden až dva řády silnější než u dynamických a páskových modelů.
Na propojení s pre-ampem jsem použil špičkový profesionální kabel Klotz MC5000 s dvojitým stíněním o délce 15 m. Vše, co jsem si natočil, se odehrává ve špičkové profesionální kvalitě s minimálním vlastním šumem a interferencemi, které se při tradičním propojení „posbírají“ cestou do vstupních obvodů. Zařazení FetHeadu do signálové trasy sice umožňuje využívat běžné mixpulty či pre-ampy namísto nákladných modelů, ale přítomnost FetHeadu je jasně patrná i v případě velmi kvalitního mikrofonního zesilovače. Správně zapojeným FetHeadem se nepochybně docílí lepšího impedančního přizpůsobení a vzniká tak jakási „rekonstrukce“ pasivních dynamických a páskových modelů na moderní, vysoce citlivé aktivní systémy, které jsou zárukou výrazně lepšího přenosu, než může poskytnout přímé propojení kabelem XLR. Pominu-li značný šum, zní moje oblíbená sedmdesátsedmička bez FetHeadu tak, jako by byla upravena velmi laciným ekvalizérem, zatímco zařazený FetHead přináší dokonale čistý a transparentní zvuk. Impedance kabelu v pasivním režimu mikrofonní signál totiž značně devastuje a indukční i kapacitní vlastnosti ovlivňují barvu zvuku naprosto nežádoucím způsobem.
FetHead je vybaven účinnou filtrací fantomového napětí, které je nezbytné pro vlastní napájení aktivních obvodů (funguje už od 18 V). Toto odblokování slouží jako preventivní ochrana proti poškození pasivních mikrofonních kapslí právě tímto napětím. TritonAudio nabízí také variantu FetHead Phantom pro aplikace s méně citlivými kondenzátorovými či elektretovými modely (ty naopak fantomové napájení vyžadují) disponující o něco nižším ziskem. V nabídce firmy najdete také FetHead Filter se zabudovaným hornopropustním filtrem (6 dB/oktávu) nebo robustnější konstrukci FetHead Broadcast speciálně vyvinutou pro pódiové či vysílací aplikace. Tam, kde je problém opačný (příliš vysoká signálová úroveň), lze využít i AirHead, což je zapojení s útlumem 15 dB a neblokovaným fantomovým napájením.
BigAmp - milá pozornost pro muzikanty
Jedním z nejmenších DI boxů na světě zřejmě bude BigAmp zabudovaný uvnitř konektorového propojení TRS/XLR (obě strany mají aretaci). Smyslem tohoto obvodu není ani tak kvalitní zesílení audiosignálu (zisk pouhé 3 dB), jako převod nesymetrického signálu na symetrický a správné impedanční přizpůsobení. Zvuk z pasivních snímačů je prostřednictvím BigAmpu ideálně připraven pro další úpravy a simulace: stařičký Stratocaster cinká jako zamlada a zlatý Les Paul z bazaru dává nádherně plný a hutný zvuk.
Vysokoimpedanční vstup (1 MΩ) je naprosto akceptovatelný pro všechy kytary či baskytary s pasivní elektronikou, ale i pro jakékoli další nástroje, které jsou osazeny klasickým „jackovým“ výstupem, včetně starších analogových syntezátorů. Pro hudební nástroje, které jsou vybavené piezoelektrickými snímači a nedisponují vlastními aktivními obvody, je k dispozici ještě verze BigAmp Piezo s ideálnějším impedančním přizpůsobením (7,5 MΩ). Oba modely BigAmpu umožňují využívat dlouhé kabely XLR, aniž by se tím zhoršovala kvalita signálu - zvlášť v případě pasivních piezosnímačů je délka kabelu z nástroje velmi kritická a každý centimetr navíc se na přenosu nechvalně podepíše. Ideální by bylo zapojit BigAmp přímo do výstupu nástroje, ale takové řešení by asi nebylo pro muzikanty příliš praktické. Šikovným doplňkem podobně konstruovaných miniaturních DI boxů ale bývají různé úchytky na pásek či na nástroj, tak uvidíme, co nám TritonAudio ještě v budoucnu nabídne.
Holandský Triton se specializuje na audiotechniku, ale ma petřínském svahu můžete najít Tritony hned dva - mohli by z fleku hostovat u ZZ Top. Neseďte doma a navštivte jednu z nejkrásnějších barokních zahrad v Praze, kterou nám závidí i Rakušáci! Jestlipak víte, jak se jmenuje?
Phantom Blocker - věnujte pozornost svým studiovým miláčkům
Posledním z trojice aktivních konektorů od TritonAudia, které jsem ve studiu zapojoval, byl Phantom Blocker. Jak napovídá již samotný název, sériovým zařazením tohoto modulu do propojení XLR zabráníte průchodu stejnosměrného fantomového napájení do dalších elektronických obvodů, zatímco audiosignál prochází bez omezení. Tento doplněk si neklade za cíl přinést nějaké zásadní vylepšení v kvalitě přenášeného audiosignálu, ale dobře se hodí jako ochranný obvod k přístrojům, kde fantom buď nelze vyřadit a nebo je ho možné aktivovat pouze v určených blocích.
Phantom Blocker jednoduše a účinně předchází problémům s přítomností stejnosměrného napětí na portech přístrojů, kterým to příliš neprospívá a jejichž obvody jsou v takovém případě vystaveny určitému riziku. Zabraňuje tak přetěžování některých komponentů a nebo pouze zajišťuje preventivní ochranu (bezdrátové vysílače, starší pre-ampy, cívkové a trasformátorové konstrukce).
Aktivní moduly TritonAudio jsou velmi výhodným, jednoduchým a elegantním řešením nejen pro nahrávací studia či pódia, ale i pro muzikanty, kteří využívají pro svoji produkci přímé propojení nástrojů a mikrofonů do sytémů DAW.
Info:
Špičkové pre-ampy a další audioobvody zabudované přímo v modulech XLR (TRS) napájené z fantomu od firmy TritonAudio jsou skvělou příležitostí pro vylepšení kvality audiosignálu.
Plus:
pohotové řešení při problémech s nežádoucími interferencemi
pre-ampy nevyžadují žádné nastavování ani údržbu
moduly nepotřebují externí napájecí zdroj
robustní konstrukce konektorů
možnost připojení přímo do mikrofonu či nástroje
špičková kvalita zvuku za rozumnou cenu
kvalitní přenos slabých signálů na velkou vzdálenost
Mínus:
Pasivní moduly s triviálními funkcemi jsou cenově srovnatelné s aktivními.
Nedodávají se praktické doplňky (úchytky na nástroje, na mikrofonní stojan apod.).
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
FetHead
Funkce | nízkošumový mikrofonní předzesilovač |
Vstupní napájení | 24–48 V |
Vstupní impedance | 22 k? |
Zisk | 27 dB |
Konektory | XLR–3F/XLR–3M |
BigAmp
Funkce | nízkošumový nástrojový předzesilovač |
Vstupní napájení | 24–48 V |
Vstupní impedance | 1 M? |
Zisk | 3 dB |
Konektory | jack 6,3 (1/4 TRS) F /XLR–3M |
Phantom Blocker
Funkce | filtrace fantomového napětí |
Vstupní napájení | 24–48 V |
Konektory | XLR–3F/XLR–3M |
Ceny včetně DPH
BigAmp | 2 350 Kč |
BigAmp Piezo | 2 350 Kč |
FetHead | 2 350 Kč |
FetHead Broadcast | 4 650 Kč |
FetHead Filter | 2 430 Kč |
FetHead Phantom | 2 530 Kč |
Phantom Blocker | 1 350 Kč |
www: