Tech 21 RK5 - miniaturní pedalboard Richieho Kotzena
Richie Kotzen již nějakou dobu spolupracuje s firmou Tech 21 na vývoji „svých“ podlahových efektů. V Muzikusu před časem proběhl test na jeden z nich - overdrive OMG. A teď firma přichází s takovým kytarovým balíčkem na cesty podle gusta jmenovaného „plejera“.
RK5 je vlastně analogovým řetězcem tří nezávislých efektů v jedné škatuli. Řetězcem se vším všudy, signál prochází pěkně z jednoho do druhého, bez vnějších propojek a jen s jedním napájecím adaptérem. Takový šikovný pedalboardek. Je malý, maličký. Asi jako tři cigaretové krabičky spojené svými kratšími stranami. Kovovému profilovému šasi ve vínově červené metalíze dominuje pět nášlapných dotykových spínačů, krajní dva efekty mají po dvou, prostřední jen jeden. A celkem čtrnáct (!), LED diodami podsvícených, minitočítek. Na čelním bočním panelu vlevo výstup do zesilovače a vstupní konektor pro napájení pedalboardu přiloženým adaptérem, vpravo pak už jen vstupní jacková zdířka pro kytarový signál. To je vše.
Konstrukce
Kytarový signál tedy prochází krabicí pěkně zprava doleva, tak jak je (oproti mnoha animovaným schématům) dobrým zvykem. První v cestě stojí právě již zmíněný overdive OMG. Pro ty, kdo nečetli test, jen krátce: - dva nožní spínače On a Boost, čtyři otočné ovladače (Level, Tone a Drive) pro funkci overdrive a jeden (Boost) pro nakopávač.
Druhý v pořadí je ověřený předzesilovač, starý známý SansAmp. Sice jeden nožní spínač, ale hned šest otočných miničudlů (Level, Reverb, korekce High, Mid, Low a míra zkreslení Drive).
Poslední v řadě je zpožďovací jednotka DLA s nožními spouštěči On pro aktivaci a Tap pro nožní nastavení prodlevy opakovaček. Opět minipoťáčky, čtyři s funkcemi Level, Repeats, Drift a Time.
Ovšem za pozornost stojí vyřešení přehlednosti takto maličkých otočných čumprdlíků. Pro overdrive platí, že „jeho“ otočné knoflíky svítí červeně, pro SansAmp žlutě a pro delay modře. Vše pak velmi dobře přehledné i z výšky urostlejších chlapíků, než je samotný Richie.
Výbornou vychytávkou je použití dvoubarevné diody v úplně levém potenciometru. Běžně modře svítící dioda ovladače Level (ve zpožďovací sekci), červeným problikáváním znázorňuje, že na výstupu z pedalboardu je procházející signál přebuzen. Další, mnohem méně nápadnou pomůckou je znázornění originálních poloh u všech korekčních ovladačů. Například u overdrive OMG malá černá šipečka zcela vpravo v krajní poloze rozsahu potenciometru Tone znamená, že v této pozici vysoké frekvence signálu můžete zachova, anebo pouze ubírat směrem vlevo. Na rozdíl od korekčních točítek sekce SansAmp, kde výšky, středy i basy mají polohu s nulovým vlivem na zvuk uprostřed, na dvanácti hodinách. Užitečné. Celý pedál je aktivní, bez napájení zvuk neprochází.
Zvuk
Po zapojení a pošlapání všech čudlů, co jsou ke šlapání určeny, se řada otočných knoflíků krásně rozsvítí. Po jejich opětovném zhasnutí, a tedy vyřazení z funkce, se alespoň mým uším zdálo, že procházející signál se nemění ani úrovní, ani barvou. Na rozdíl od staršího testu samostatného efektu OMG overdive, kde byl zaznamenatelný posun ve středech. Tady ten samý efekt, navíc v kombinaci s dalšími, a nic. OMG ovšem neztratil nic na své šťavnatosti a dynamických možnostech, především díky odděleně volitelné funkci Boost. Zkreslení je medově tlusté, průrazné, s přibývajícím nárůstem drivu se neztenčuje. Citlivý rozsah tónové clony pomůže s nepříjemně ostrými frekvencemi zkresleného zvuku u kytar typu Telecaster. Při aktivaci obou funkcí OMG, tedy overdrive plus boost, se dá dosáhnout neuvěřitelně sytého, ale srozumitelného zkreslení i při hraní bez trsátka. Což samotný Richie zcela přesvědčivě dokazuje.
Druhý efekt v pořadí SansAmp je vlastně předzesilovačem s plnými korekcemi a napodobením lampového zkreslení pro případ, že se na cestách dostanete k neznámému aparátu pouze s jedním čistým zvukem. Korekční možnosti a rozsah drivu umožní dostat základní nakreslený zvuk, anebo naopak zkreslenou a barevně jinak zabarvenou variantu k tónu vytvořenému pomocí prvního efektu OMG. Anebo se dá při citlivém nastavení použít pouze jako reverb s minimálním ovlivněním charakteru procházejícího zvuku.
Točítka na RK5 jsou opravdu titěrná. Ale i tady má Tech 21 zajímavé řešení. V balení jsou čtyři „mini-návleky“, což jsou asi milimetr tlusté kroužky z bílého průsvitného plastu. Po navlečení takového kroužku na nejfrekventovanější minipotenciometry se jednak zlepší ovladatelnost a jednak přehlednost, LED dioda v knoflíku je prosvítí.
Třetí, zpožďovací, chcete-li delay, jednotka umožňuje přimíchat k vašemu zvuku opakování, jehož míru, lépe snad množství, opakovaček lze nastavit knoflíkem Repeats. Čas mezi nimi je možno nastavit točítkem Time nebo přímo při hře „natapováním“ nohou tlačítkem Tap. Zajímavostí je Drift, jehož krajní levá poloha představuje standardní, nezabarvené opakování originálu. Směrem doprava způsobuje narůstající modulování opakovaného vzorku, jakoby rozladění, projevující se zřetelným vlněním v pravé krajní poloze. Umožní tak lépe oddělit opakovaný zvuk od originálu v nižších hodnotách anebo speciální, až „flendžrovité“ efekty v hodnotách vyšších. Zajímavé.
Že všechno funguje bezvadně, bez sebemenších lupanců a ruchů, je, myslím, zbytečné zmiňovat. Celé tohle minizařízení na mě dělá dojem, že k dosažení „svého“ zvuku toho zas člověk tolik nepotřebuje. Stačí vzít kytaru na záda, do náprsní kapsy tuhle věcičku (do pořádného hubertusu se fakt vejde) a jít hrát.
Info:
Tech 21 RK5 je miniaturním pedalboard s kvalitními efekty pro známé kytarové výlety do neznámých končin. Cena je 8149 Kč.
Plus:
nadstandartní kvalita všech efektů
mobilita
přehledné ovládání
Mínus:
snad jen reverb v sekci SansAmp, rozumně použitelný asi jen v první čtvrtině svého rozsahu
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Napájení | adaptér 12 DCV (přiložen) |
Vstup/výstup | 6,3 mm jack |
Spotřeba | cca 100 mA |
Rozměry | 300 x 70 x 30 mm |
Hmotnost | 528 g |
www: