Tech 21 American woman

Tech 21 American woman
Tech 21 American woman

American woman je písnička kapely Guess who, kterou koncem devadesátých let oprášil rocker Lenny Kravitz. American woman je však také výborný overdrive firmy TECH 21, který tato společnost vyvinula ve spolupráci s Randym Bachmanem, kytaristou zmíněných Guess who. Pokud máte rádi šťavnatý kytarový zvuk sedmdesátých let, čtěte dále.

 

American Woman je z pevného kovu. Na mramorovaném zeleném podkladě má zlaté nápisy, stříbrný přepínač a čtyři černé plastikové knoflíky Level, Tone, Gain a Drive. S prvním z nich, Levelem, lze do kytarového signálu přidat až deset dB zkreslení. Díky tomu pak můžete nastavit hlasitost sóla tak, že se klidně prosadíte mezi ostatními nástroji. Kontrolka Tone je filtr, který ořezává středy, aby z vaší kytary mohl při dlouhých táhlých sólech znít příjemný teplý zvuk. Třetí Gate je zjevně noise gate. Ten je u tohoto efektu nutný. Při maximálním otočení následujícího Drivu se hlavně se singly můžete dočkat nepříjemného šumu, který právě gate eliminuje.

V pravé horní části overdrivu, těsně nad podpisem Randyho Bachmana, je ještě nezbytná ledka, která kromě toho, že ukazuje, zda je efekt zapnutý, dává na vědomí, jak jste na tom s baterkou. Ta se ukládá na spodní straně American Woman, pod zaklapovací plastový kryt.

 

Zvuk

"Americká ženská" si mě získala ihned po zapojení mezi kytaru a aparát. Během testu jsem hrál na dva zesilovače Marshall (Plexi a JCM 800) a Fendery (Bassman a Deluxe). Z kytar jsem pak střídal Gibsony Les Paul Gold Top Reissue a Flame Top, Fender '52 Telecaster a Thinline se snímači P90 od kytaráře Zdeňka Macha.

Originální nastavení American Woman, jak naznačuje v přiloženém prospektu i výrobce, počítá s otočením knoflíku Drive naplno. Z kytary pak lezou zvuky, které mají blíže spíš k fuzzům než k overdrivům. Tón je tlustý a dobře táhne. Pro sólovou hru k nezaplacení. Zvuk pak nejvíce připomíná živé nahrávky Jimiho Hendrixe. Při beglajtech se sice malinko slévá, ale stejné to bývá i u jiných fuzzů.

Vše se mění až stáhnutím "poťáků" Drive a Gate, kdy se z efektu stává overdrive se šťavnatým zvukem. Každá struna je při akordovém doprovodu konkrétní a sóla pořád skvěle táhnou. Snad nejvíc si mě však efekt získal tím, že funguje i jako nakopávač signálu, stejně jako například Micro Amp od MXR. Stačí jen stáhnout pravé dva knoflíky a pohrát si s Levelem a Tonem. Tuto kombinaci pak lze použít jak při zkreslení, tak i během čistého signálu. Čisté zvuky pak znějí lehce komprimovaně, což je ideální jak pro funky doprovody, tak pro country sóla a vyhrávky.

Efekt hrál nejlépe, pokud jsem k němu používal Gibsony s dvoucívkovými snímači. U kytar, které měly singly, byl zvuk také dobrý, ale nehrál již tak "krémově" a musel jsem si delší dobu pohrát s nastavením Tone.

 

Zhodnocení

Kdybych neměl ve svém pedalboardu Fuzz s germaniovými tranzistory a kompresor, zřejmě bych si American Woman pořídil. Je to efekt, ze kterého během koncertu lehce a rychle získáte fuzz, overdrive nebo jej můžete použít k nakrmení zkresleného signálu z aparátu. Všechny zvuky zní navíc dobře a retro, jak známe z nahrávek rockových kapel ze sedmdesátých let. Během důkladného testování jsem přišel pouze na dva nedostatky. Gate se nedá úplně vypnout, takže stále malinko dusí čistý kytarový signál, což je škoda. Také jsem si všiml malé ztráty signálu, když je zapojen adaptér, což lze ale vyřešit zesílením Levelu. Poslední drobností je to, že se do bočních zdířek těžko zasunují jacky. Myslel jsem si, že je to jen náhoda, ale v internetových diskuzích na to upozorňují i někteří další majitelé krabičky.

Klady však tyto drobné nedostatky silně převažují. American Woman je totiž poctivý overdrive, který mohu doporučit každému, kdo miluje kvalitní rockový zvuk.

 

Info:

Tech 21 American Woman je "kreslítko" spolunavržené Randym Bachmanem. Jeho cena je 5800 Kč.

 

Plus:

zvuk při jakémkoliv použití (fuzz, drive, boost)

 

Mínus:

nejde úplně vypnout Gate

drobná ztráta signálu při použití adaptéru

Psáno pro časopis Muzikus