TC Electronic Smorgasbord of Tones - dokončení - dozvukové efekty
Dnes uzavřeme třetím dílem sérii testů krabiček TC Electronic ze série Smorgasbord of Tones. V prvním dílu jsme testovali dynamické a zkreslující krabičky, v druhém modulační efekty a dnes si představíme dozvukové efekty, konkrétně Skysurfer, Echobrain a The Prophet.
Sérii a vzhled krabiček jsme si už popsali v prvním testu, zájemce odkazuji na červencové číslo, přejdu tedy přímo k popisu posledních tří krabiček. V tomto testu se poprvé objevují dva digitální efekty, dosud byly všechny testované krabičky analogové. Reverb Skysurfer a delay The Prophet pracují s jedničkami a nulami, Echobrain je analogový. O robustnosti a snadnosti ovládání jsme mluvili v předchozích dílech, dnes doplňuji, že digitální efekty jsou trochu sofistikovanější a, stejně jako Fangs Metal, nabízejí ještě posuvné ovladače, respektive přepínače.
Echobrain
je efekt napodobující pásková echa a nabízí na první pohled pochopitelné ovládání. Tři otočné ovladače se jmenují Time (čas), Mix (mix) a Repeats (opakování). Prvním nastavujete délku dozvuku (čas, za jaký efekt zopakuje, co jste zahráli), druhým poměr efektovaného a čistého signálu a třetím počet opakování. Efekt je perfektní pro všechny rockabilly a rokenrolové party, ale také pro country, případně pro nějaké psychedelické alternativy. Nijak nešumí, zvuk zabarvuje takovým tím přirozeným měkkým analogovým pohlazením. Při nastavení velmi vysokých hodnot opakování se projeví kouzlo všech analogových krabiček, efekt se dostane do oscilace a změnou času dosáhneme zajímavých změn ladění a takových těch efektů známých z dance hall/reggae nebo zvukových efektů u filmu.
Skysurfer
je digitální delay s třemi otočnými a jedním posuvným ovládacím prvkem. Shora a zleva doprava se potenciometry jmenují Reverb, Mix a Tone. Reverb nastavuje čas dozvuku, tedy jako dlouho tón doznívá, což si můžeme představit i jako velikost prostoru, ve kterém hrajeme. Mix je poměr efektovaného a čistého zvuku a Tone je clona, tedy vlevo nabízí zastřenější barvy, vpravo jasné, ostřejší. Posuvný přepínač nabízí tři algoritmy reverbů: Spring, Plate a Hall. Spring je reminiscencí pružinových reverbů. Charakterem spíše short-tank, ale příjemně znějící, lehký reverb. Pro Plate byly vzorem klasické studiové dozvukové desky. Charakter je spíše kovovější (placebo efekt?), spíše tenčí, jasnější než Spring. Hall vytváří dojem dozvuku v přirozeném prostředí, je ze všech tří nejtemnější a mám z něj dojem hlubší dimenze a prostoru. Je skvělé, že jsou všechny tři algoritmy trochu jiné, takže efekt svým způsobem nabízí tři reverby v jedné krabičce. A ač je to digitální efekt, nemám pocit nějaké sterility nebo chemičnosti. Kdybych nevěděl, zda je digitální nebo analogový, klidně bych věřil, že je analogový.
Velmi doporučuji vaší pozornosti švédskou kuchyni, a teď nemyslím masové kuličky v IKEA. Švédové mají vášeň pro zdravá a pestrá jídla z perfektních surovin, sezóna nových brambor je pro ně pomalu národním svátkem. Oblíbené jídlo je nakládaný herink, které jedí jako jeden z chodů i na Vánoce, a pak samozřejmě smørrebrød, tedy takový chlebíček se vším možným. Mám velký respekt k našim šunkovým, vajíčkovým a s hermelínem, ale smørrebrød je koncert.
The Prophet
je digitální delay, který má stejně jako Echobrain tři otočné ovládací prvky a navíc pak jeden posuvný přepínač. Stejně jako na Echobrainu se otočné ovladače jmenují Time, Mix a Repeats. Líbí se mi, že to mají shodné, je to pochopitelné a pro ovládání příjemnější. Dělají to samé, co u Echobrainu, tak se pojďme podívat na posuvný přepínač. Ten má tři nastavení, shora dolů: 1/16, 1/8 a 3/8. V popisech je to tak technicky a složitě popsané, myslím, že je jednodušší říct, že to vynásobí čas delaye. Tím se tedy rozsah hodnot, které můžete použít, významně rozšíří. Pokud tedy necháte potenciometr Time na stejném nastavení a přepnete na 3/8, dosáhnete nejdelšího času delaye a naopak v poloze 1/16 nejkratšího. Ve srovnání s Echobrainem je samozřejmě takový analytičtější, čistší, ale stejně jako u Echobrainu nemám žádný výrazný pocit digitální studenosti.
Závěr
Dnešní test uzavírá třídílnou sérii testů dostupných krabiček série od TC Electronic. Všechny krabičky mají stejný robustní design, šikovně umístěné konektory na čele krabičky a jednoduché ovládání. Většina z nich analogová a všechny mají zapojení true bypass. V úvodním dílu jsem se pozastavoval nad původem krabiček. Jako dlouholetý uživatel efektového procesoru G-Major mám efekty TC Electronic docela naposlouchané. Po skoro třech měsících, co mám krabičky k dispozici na testování, mohu říct, že krabičky působí a hrají jako TC Electronic. Tolik k případným spekulacím, zda tato řada není převlečený Behringer v rouše TC Electronic. Z mého pohledu nabízí za dobré peníze příjemné, muzikální barvy v kvalitě, na kterou jste zvyklí od dánské značky.
Info:
Analogové a digitální kytarové efekty dánské značky TC Electronic. Robustní krabičky s pohodlným ovládáním a muzikálním zvukem. Ceny je pro všechny čtyři efekty stejná 1490 Kč.
Plus:
cenazvukrobustnost
Mínus:
velikost krabiček (?)
Technická specifikace
zpracování signálu | analogové a digitální |
typ efektu | různé |
ovládací prvky | potenciometry, posuvné přepínače a spínač funkce efektu |
napájení | 9V baterie/adaptér (není součástí) |
konstrukce | kov |
true bypass | ano |
rozměry | 58 x 74 x 132 mm |
hmotnost | 0,5 kg |
Web