Tama LST148, DST1465 a BST1465BK - ocelové bubínky střední až ekonomické třídy

Tama LST148, DST1465 a BST1465BK - ocelové bubínky střední až ekonomické třídy
Tama LST148, DST1465 a BST1465BK - ocelové bubínky střední až ekonomické třídy

Japonská Tama umí vyrábět bubínky snare nejvyšší kvality, snaží se však zkušenosti z výroby profesionálních nástrojů přenést i do produkce střední třídy. Testovali jsme tři cenově dostupné ocelové bubínky určené širokým řadám začínajících i pokročilých bubeníků.

Ocel je klasický materiál pro výrobu malých bubnů, vyhledávaný pro skvělý poměr dobrých zvukových vlastností a nízké ceny. Kromě začátečnických nástrojů se z oceli vyrábějí i bubínky profesionální kvality. Ocelové signované nástroje má například Mike Portnoy, Ian Paice nebo Joey Jordison. Již tento výběr jmen předznamenává, že zvuková charakteristika oceli je na ostřejším a hlasitějším konci spektra, vhodném zejména do intenzivní rockové produkce. Signature snare z oceli má ale například i Steve Smith, takže určitě se nejedná o nástroje omezené na rock a metal. Z Tamy jsme obdrželi bubínky z řad Sound Lab Project (S. L.P), Soundworks a Metalworks. Ve stručnosti si představíme celé modelové řady a pak se budeme věnovat konkrétním výrobkům.

 

Sound Lab Project

Modelová řada S.L.P. je rozsáhlá a postupně doplňovaná řada malých bubnů v široké škále materiálů (javor, bříza, smrk, ořech, hikor, hliník, ocel, bronz, mosaz a další) a rozměrů (od 14 x 4,5” do 14 x 10”). V současné době je na výběr z šestnácti modelů v cenách přibližně od pěti do deseti tisíc. Testovali jsme bubínek v úctyhodné velikosti 14 x 8” s všeříkajícím názvem Big Black Steel. V obchodě za tento nástroj zaplatíte něco přes pět tisíc, což je velmi vstřícná cena.

Po vybalení z krabice vás kromě neobvyklé hloubky zaujme celočerný design. Ráfky jsou třikrát ohýbané v „lepší“ tloušťce 2,3 mm (je třeba říct, že dříve rozšířené ráfky tloušťky 1,6 mm už seriózní výrobci prakticky nepoužívají) a mají kovově lesklý šedočerný povrch. Tmavé jsou i ladicí šrouby, mušle a veškerá další mechanika, s výjimkou strunění, takže pro kompletně temný vzhled zbývá dokoupit jen černou blánu. Nové blány ovšem nejsou potřeba, výrobce bubínek dodává s osvědčenou kombinací hrací blány Evans G1 a rezonanční Evans Hazy 300. Mušlí je deset a ladicích šroubů na každé straně stejně tak, což už je dnes u střední třídy standard.

Bubínek je již z továrny naladěný, takže může jít z krabice rovnou na stojan. Ladění od výrobce je vysoké, nevědět že se jedná o osmipalcovou hloubku, tipoval bych ho na standardních 5,5” či 6,5”. I v tomto vysokém ladění funguje, ale přeci jen se mi zdá trochu přetažený a udušený, a tak hrací blánu o něco povoluji a dostávám tak nástroj do jeho přirozené polohy. Ve vyšším středním ladění se při zachování ocelové průraznosti rozvine zvuk těla bubnu a výsledkem je plný, a přitom konkrétní sound, perfektně podpořený citlivým struníkem z profesionální řady Tama Starclassic. Když bubínek ještě podladíme, začneme se blížit k hutnému osmdesátkovému zvuku, který zažívá renesanci i v moderních kytarových žánrech. Oplatkový zvuk z nultých let tohoto tisíciletí již moc neletí a současné metalové kapely preferují právě hlubší, „velký“ buben snare. Speciální parketou bubínku Big Black Steel je pak možnost velmi hlubokého podladění, které mělčí bubny nesnesou.

Tama LST148, DST1465 a BST1465BK - ocelové bubínky střední až ekonomické třídy
Tama LST148, DST1465 a BST1465BK - ocelové bubínky střední až ekonomické třídy

Soundworks

Řadu Soundworks tvoří v současné době šest modelů, dva javorové, dva kapurové a dva ocelové. Cenově se všechny pohybují kolem pěti tisíc korun. Samotný testovaný bubínek Soundworks Steel 14 x 6,5” je pro mě vzhledově vítězem, protože nepreferuji černý hardware, ale to je samozřejmě osobní věc. Tělo bubnu je v matné kovově šedé barvě, hardware včetně 2,3mm ráfků je klasicky stříbrný. Strunění je dvacetistrunné, tentokrát již ze základní řady, nikoliv Starclassic. Stejně jako předchozí model má tento bubínek deset oboustranných mušlí.

Tělo bubínku je vyrobeno z oceli o tloušťce 1,2 mm. Oproti dvěma testovaným kolegům je to o 0,2 mm více, což dává bubnu pevnější, plnější sound a také znatelně vyšší hmotnost, která vyvolává příjemný, důvěryhodný dojem. Dodávané blány jsou opět Evans G1 a Hazy 300. Nástroj je z továrny naladěn a tentokrát se podařilo ihned trefit jeho přirozenou polohu. Ve vyšším středním ladění je skvěle vyvážený poměr průraznosti a těla a bez jakéhokoliv tlumení má bubínek také velmi příjemný dozvuk. Jakoby měl v sobě přirozený efekt gate, tělo bubnu se na chvíli doširoka rozezní, ale dozvuk rychle mizí a nedává tak příležitost nepříjemným sonickým ocasům. Na první poslech zaujme i velká dynamická citlivost, kdy při jemných úderech nástroj opravdu jen šeptá, a naopak do rimshotu není potřeba dávat velkou energii, aby byl skutečně hlasitý. Za mě vítěz testu a se svou cenovkou perfektní koupě.

Tama LST148, DST1465 a BST1465BK - ocelové bubínky střední až ekonomické třídy
Tama LST148, DST1465 a BST1465BK - ocelové bubínky střední až ekonomické třídy

Metalworks

Osm bubínků Metalworks je společně s řadou Woodworks nejdostupnější série od Tamy. Kromě oblíbených rozměrů 14 x 5,5” a 14 x 6,5” (testovaný kus) nabízí i efektové nástroje v rozměrech 10 x 5,5” nebo 6 x 3” a další. Pořídíte je za ceny kolem tří tisíc, u efektových modelů včetně držáku na stojan.

Testovaný kus je v matné černé barvě včetně ráfků a dalšího hardwaru. Šroubů je osm na každé straně. Dodávané blány mají logo Tamy bez dalšího označení, nicméně do začátku jsou bez problémů hratelné a od skutečné G1 nebo Ambassadorky se příliš neliší. Na tomto bubínku je již znát nižší cena, je jakoby bez osobitosti, bez ducha, zvuk, který nelze příliš pochválit, ale ani mu nelze nic vytknout. A právě to je vlastně aspekt, za který jej pochválit lze. Můj všeobecný pocit po vyzkoušení stovek bubínků je ten, že kvalitní nástroje jsou mnohdy podobným způsobem kvalitní, ale špatné výrobky jsou špatné širokou škálou různých způsobů. Pazvuků, které z levných nástrojů lezou, je nepřeberné množství. A buben Metalworks se všem těmto nepříjemnostem vyhýbá. Zvuk je krátký, suchý, i bez tlumení jakoby trochu zatlumený. Strunění i blány je lepší trochu více přitáhnout a bubínek zlehka zvukově svázat, pak se bude jednat o příjemný začátečnický nástroj, znatelně lepší než většina bubínků dodávaných k levným soupravám.

 

Stává se to málokdy, ale stává. Občas se mi testovaný kousek tak zalíbí, že dodavateli pošlu zpět místo testovaného zboží peníze. Naposledy se to přihodilo s hi-hatou Meinl Classic Custom Dark. Předmět aktuálního testu s kódovým označením DST1465 už taky zůstane ve zkušebně. Jen si pak tím psaním člověk těžko něco vydělá.

 

Verdikt

Kvalitní nástroje za velmi dostupnou cenu. Pokud hledáte skutečně top kvalitu, bude třeba si výrazně připlatit, ovšem pro začátečníka je i nejlevnější varianta více než dostačující. Se dvěma dražšími modely si na tahání po klubech bez problémů vystačí i skromnější profesionál.

 

Info:

Tama LST148 S.L.P. Big Black Steel, DST1465 Soundworks Steel a BST1465BK Metalworks jsou ocelové bubínky střední až ekonomické třídy.

 

Plus:

poměr cena/výkon

univerzální nástroje

 

Mínus:

Nemají osobitost, dynamiku a rozsah skutečně profesionálních nástrojů.

 

Ceny

LST148 SLP Big Black Steel 14 x 8" 5 810 Kč
DST1465 Soundworks Steel 14 x 6,5" 5 580 Kč
BST1465BK Metalworks 14 x 6,5" 3 420 Kč

 

https://www.tama.com/eu/products/category/snare_drums/

Psáno pro časopis Muzikus