Superlux CM-H8D

Superlux CM-H8D - studiový lampový kapacitní mikro
Superlux CM-H8D - studiový lampový kapacitní mikro

Z mikrofonu dodávaného v poměrně rozměrném kufříku máte dobrý pocit již od začátku. Dle očekávání jsem tam našel nejen samotný mikrofon s napájecím zdrojem, ale také otočný kloub, pavouka, pop-filtr, propojovací kabel a síťovou šňůru. Přiložena je i redukce pro uchycení na stojany s evropskou normou.

 

Nové jméno

Superlux je mezi firmami, které vyrábějí mikrofony, novým pojmem, i když už prošlo určitou historií jako dodavatel mikrofonních kapslí pro jiné výrobce. Firma z Číny, která se zabývá výrobou mikrofonů - to se možná zdá trochu neobvyklé, ale jak se otevírají další asijské trhy, dochází k mnohým dalším překvapením (v Indii se například stále vyrábějí modely Ribbon). Superlux poskytuje rozsáhlou nabídku mikrofonů, včetně dynamických a kapacitních modelů, a to je právě to, co nás zajímá - mikrofon, který stojí kvalitativně na vrcholu nabídky - lampový kapacitní model CM-H8D s přepínatelnými směrovými charakteristikami.

 

Podobenství

Nápadná podobnost mezi otočným uchycením, pavoukem a větrným filtrem, které se dodávají s Neumannem U87, bije natolik do očí, že kdyby se jednalo o evropského výrobce, určitě by nastaly nějaké potíže s autorskými právy. V Číně se zatím, naštěstí pro nás, těmito věcmi příliš nevzrušují, a tak stejně jako v případě skvělé ruské kapsle M7 používané v modelech Oktava dostávají se i tady na trh okopírované výrobky za zlomek originální ceny. Konstrukce kapsle s centrálně provedeným připojením je také inspirována Neumannem. Montáž pomocí gumových tlumících svorek by měla značně omezit přenášení vibrací na systém. Napájecí zdroj PS-1 má poměrně elegantní a kompaktní design, až když se k němu hodně přiblížíte, slyšíte, že nepatrně bzučí. Nemá možnost odzemění, ale zapojil jsem mikrofon s napájecím zdrojem ve studiu na zcela odděleném síťovém okruhu a žádné problémy se neobjevily, možná se jednalo už o odzeměné zásuvky.

Když se pozorně podíváme na povrchovou úpravu a základní způsob konstrukce, nevypadá to na tak vysoký standard jako u Neumanna, i když je všechno v pořádku. Nejdřív se mi moc nezdála montáž konektoru, která vypadala jako z plastu. Je ale kovová, a ať už se mikrofon přimontuje na stojan pevnou kloubovou montáží nebo pomocí pavouku, systém se uzavře a neměly by nastat žádné problémy. Systém montáže je kopií od Neumanna, takže k ní není moc co dodat, snad s výjimkou toho, že funguje stejně dobře jako originální díly, zvlášť pavouk určitě zapůsobí na většinu muzikantů profesionálním dojmem, vidí zde na vlastní oči to, co znají z fotografií svých oblíbených umělců ve studiu. Pro uzavírání západkového systému byl ale použit plast - vypadá sice zase jako kov, takže si toho mnozí ani nevšimnou, ale zdá se, že pro běžnou potřebu to bude vyhovovat. Systém pro uchycení má nejhorší povrchovou úpravu z celé soupravy, ale konstrukčně je velmi dobře provedený, stejně jako originál, takže to není zas až tak velký důvod ke kritice. Samotný mikrofon má hezký design, dost podobný sérii KSM od Shure. Jednomu zvukaři připomínal spíš Neumann 89, ale každopádně vytváří dobrý dojem. Dvojitá ochranná mřížka vypadá opravdu robustně a také kovové přepínače umístěné na přední straně jsou poměrně kvalitní. Jediná věc, která se mně osobně nelíbila, je provedení nápisu a nýty pro zpevnění mřížky. Obojí působí laciným dojmem a jedná se zřejmě o důsledek snahy udržet cenu na spodní hranici. V praxi to ale stejně žádný efekt na kvalitu zvuku nemá, takže se tím kvalitativní parametry modelu nijak nezhoršují. Ať se na to dívám jakkoli, tak povrchová úprava je stále ještě výrazně lepší než u ruských mikrofonů Oktava, které mám ve vybavení. Zmiňuji se o těchto věcech jen proto, že když se v komerčním studiu takový mikrofon využívá, je důležité i to, jakým dojmem na umělce působí.

Specifické údaje tohoto mikrofonu vypadají zajímavě. Hladina šumu je jen o málo horší než u konkurenčních modelů. Pro lampový model je 18 dB stále ještě dobrou hodnotou. Maximální akustický tlak 146 dB, který je mikrofon schopen zpracovat, je také skvělou hodnotou, stejně jako frekvenční rozsah v mikrofonní ose i mimo ní. (Líbil se mi dokonce zvuk z těsné blízkosti, ale ze zadní strany kardioidy, nic takového nechci doporučovat, ale zní to zajímavě.) Dobrá je i citlivost mikrofonu - nepochybně k tomu přispívá velmi tenká membrána - pouhé 3 mikrony. To je poloviční tloušťka (i váha) ve srovnání s kapslí od Neumanna. Přepínání směrové charakteristiky je buď pro kouli, nebo kardioidu a pak je tu funkce odříznutí basů nebo útlum, nikoli obě současně. V praxi by neměly nastat problémy, protože vydrží i bez zapnutí útlumu snímání velmi hlasitých akustických zdrojů.

 

Využívání v praxi

Nejedná se právě o nejtišší mikrofon, který jsem kdy slyšel, ale šum, který je přítomen, má vcelku neutrální charakter, takže na sebe příliš neupoutává pozornost. Jedná se rozhodně o jeden z nejcitlivějších modelů, čímž teď nemíním výstupní signálovou úroveň (která je ale také vysoká), ale smysl pro zachycení i těch nejjemnějších detailů. Při použití na akustický klavír bylo dokonce možné při hře vnímat doteky nehtů na klávesách. Veškeré rezonance a přirozený dozvuk, které někdy splynou dohromady, bylo jasně slyšet jako zřetelné a oddělené zvuky. A tóny byly hutné a konkrétní. Se samostatným mikrofonem na vyzkoušení se nemohu vyjádřit ke stereofonnímu nahrávání jinak než zopakovat, že když jsem na začátku prováděl testy snímání z různých úhlů kolem mikrofonu, měl jsem celkem dobrý dojem z vyrovnanosti zvuku. Směrový diagram to potvrzuje, protože u kulové charakteristiky nastává pokles jen asi 5 dB na 8 kHz. I pocit méně hutnějších basů se ukázal jako opodstatněný, protože ve frekvenční charakteristice je pokles zhruba 6 dB na 30 Hz. Jde o porovnání s reálným zvukem, tak jak ho slyšíte v místnosti, a ne srovnávání s dalším mikrofonem.

Tento mikrofon nepřenáší zvuk nějak působivěji než zní ve skutečnosti, tak, jak se to u některých modelů stává, ale prostě zachycuje zvuk věrně a detailně, s jediným vnímatelným rozdílem v přenášení energie basového spektra. Ten pokles nezpůsobuje ani tak ztrátu hloubky, což se někdy při takto upravené charakteristice stává, i když v případech, kde je plnost na basech dost kritickým momentem, bych možná sáhl po úpravě ekvalizérem. U akustické kytary bych tento fakt bral spíš jako plus, protože je tu víc možností při umístění mikrofonu. Slušného zvuku se mi podařilo dosáhnout dokonce i v těsné blízkosti nástroje, a to pro obě směrové charakteristiky.

U vokálů je mírný pokles na basech také spíš přínosem, protože mikrofon má se vzdáleností pomalu narůstající a dobře předvídatelný efekt proximity, což opět umožňuje využití v těsné vzdálenosti. Vzpomněl jsem si, že jeden z nejslavnějších mikrofonů na vokály vůbec - Telefunken 251, se chová ve spodním akustickém pásmu obdobně. Příčinou je mírně poddimenzované výstupní trafo, u kterého probíhá saturace na basech dříve než na vrchních frekvencích. Nakonec jsem neodolal pokušení zjistit, jestli CM-H8D nepoužívá nějaké frekvenční úpravy, aby se dosáhlo tohoto efektu. Takže jsem mikrofon rozmontoval, abych si to ověřil, a také mě zajímalo, jak je konstruován uvnitř a jaké jsou vyhlídky z hlediska případného servisu. Že tam najdu výstupní transformátor, to jsem opravdu nečekal, protože v papírech o něm není ani zmínka. Tohle mrňavé trafo bylo pro mne dost velkým překvapením, stejně jako extrémně jednoduchá elektronika. Když to trafo porovnám s fotografiemi, velikostí hodně připomíná to, které se dává do 251. Náhoda? Možná ano, ale výsledek je neoddiskutovatelný. Také asi stojí za zmínku to, že ta lampa v mikrofonu není standardní součástkou, kterou vezmete a připájíte do desky. Nemá ani žádnou otřesuvzdornou montáž, takže když je mikrofon zapnutý, nemělo by se do něho klepat a otřesům by neměl být vystaven ještě pár minut poté, co se vypne.

K mikrofonu se dodává pouze jediný frekvenční diagram (pravděpodobně platí pro kouli), ale je jasné, že zvuk se po přepnutí charakteristiky mírně změní. Zvyšuje to vlastně flexibilitu mikrofonu, protože za předpokladu dobré akustiky může být volba směrové charakteristiky provedena také s ohledem na to, jakou má zvuk barvu a nejen jako kompromis mezi snímáním přímých a odražených zvuků.

Průběh na vrchních frekvencích má velmi jemný zdvih, zhruba 2 dB, a zvedá se celkem dvakrát: nejdříve na 4,5 kHz a pak okolo 12 kHz. Pro moje uši je to většinou přijatelnější než drastičtější zdvih 4 - 6 dB u některých modelů. Je to právě pocit věrného přenosu, který vás tady zaujme nejvíc. Můžete s ním snímat prakticky cokoli, a mírný pokles na basech se dá dorovnat ekvalizérem s nulovým fázovým posuvem, aby se dal využívat i v situacích, kde se vyžaduje plnější zvuk na basech.

Mikrofon jsem zkoušel i na čelo, kde vytvářel poměrně "popový" zvuk, ale stále dobře zachycoval i dřevo nástroje. Na tuto aplikaci bych si vybral asi jiný mikrofon, ale to je věc osobního vkusu. Na můj vkus to znělo příliš zepředu a svítivě, ale vím nejméně o dvou amerických popových nahrávkách, kde je čelo přesně tímto způsobem snímané. Zkusili jsme ho i na housle, ale s jedním mikrofonem to byl pouze test barvy, housle je potřeba nahrávat ve stereu. (Jestliže chcete nahrávat dvoje housle a máte jen dvě volné stopy, pak si sežeňte dva houslisty!! Zní to stokrát lépe.) Barva nástroje nebyla špatná, zvuk byl velmi otevřený a jemný i v nejvyšších polohách.

Zkoušeli jsme mikrofon i na různé perkusivní nástroje, náběhy a přechody byly dobře přenesené a zvuk zněl plně a neměl dunivý charakter. Nezdálo se mi, že by přechodové hrany byly slabší, jak to u velkomembránových mikrofonů bývá, a zvuky si uchovávaly svou lehkost, aniž by ztrácely na průraznosti, podobně se chovají kulové B+K s malou membránou. Zkoušeli jsme s mikrofonem nahrávat i ve větším prostoru, i zde se charakteristika jevila jako ideální, protože nahraný zvuk nevyžadoval žádné další úpravy.

Je celkem zajímavé, že po zvukové stránce nemá tento mikrofon typicky lampový charakter, má spíš čistý a moderní zvuk, mohl by to být stejně dobře mikrofon s elektronikou FET, nezávislý na napájecím zdroji. Dokonce se během provozu ani příliš nezahříval. Použitá lampa vypadá na čínskou produkci a je to jedna z nejmenších elektronek, jakou jsem kdy viděl - je minimálně o polovinu menší než standardní ECC 83. Díval jsem se i do napájecího zdroje, ten má také výbornou koncepci a všechno je popsané, takže odstranění případného problému by se dalo provést i bez schématu. Je to velmi povzbudivé, protože to dokazuje, že taky někdo přemýšlí o tomto výrobku prakticky.

 

Závěr

Pro některé zpěváky by se možná hodil mikrofon znějící barevněji: teď myslím na poněkud mdlé hlasy, které je potřeba něčím doplnit. Není to problém mikrofonu, ten prostě jen předává to, co slyší, dál k posluchači s co možná nejmenšími odchylkami. Jiný moderní lampový mikrofon, kterému se dostalo podobné kritiky, je Brauner VM1 s obrovským cenovým rozdílem. Tento lampový mikrofon si velmi rychle získal ohlas jako jeden z nejlepších z nové generace, které jsou v současné době k dispozici a který se může využívat stejně jako U87 - v podstatě na cokoli. Tady mám úplně stejný pocit a mohu jen vřele doporučit, abyste si tento model poslechli. Opravdovým překvapením, které mě dosud neopustilo, je jeho cena. Tou se otevírá skutečně všem uživatelům zcela běžný přístup k poctivému, lampovému kondenzátorovému modelu. Ve skutečnosti je tak podezřele laciný, že bude většina lidí uvažovat tak, že nemůže stát za nic. Pro ně je připravena celá řada mnohem dražších modelů od zavedených výrobců. Ale pro ty z vás, kteří se nebojíte vyzkoušet něco nového, čeká krásná dovolená za ušetřené peníze.

 

Info:

Superlux CM-H8D je studiový lampový kapacitní mikrofon. Cena je 19 949 Kč.

Plus:

opravdový kondenzátorový model

přepínatelný mezi kardioidou a koulí

neutrální a věrný přenos zvuku

cena

Mínus:

povrchová úprava není zcela nejšpičkovější

mohlo by být lépe vymyšlené uložení v kufru

Psáno pro časopis Muzikus