Strymon Flint a Brigadier - kytarové efekty
Tremolo a reverb, které znějí, jak z letitého komba Fender, a tapovací delay, jenž dokáže v pedalboardu nahradit legendární a o mnoho větší Memory Man, a ještě toho umí mnohem víc. To jsou dva efekty od americké firmy Strymon - Flint a Brigadier. Pojďme se na ně podívat zblízka.
K oběma efektům jsem se dostal vlastně náhodou, když jsem dával dohromady menší pedalboard, se kterým bych mohl cestovat vlakem. Ten můj gigantický je totiž někdy na transport velmi nepraktický, těžký a zabírá hodně místa v autě. Dopředu jsem se samozřejmě rozloučil s tím, že v něm budu mít svůj oblíbený, ale rozměrově veliký Memory Man a další krabičky, které používám jen občas, jako například tremolo, Phase 90, Deja Vibe nebo reverb. A v této chvíli jsem narazil na oba Strymony. Díky nim mám pedalboard nakonec opravdu malý a navíc se všemi efekty, o kterých jsem si myslel, že je budu muset oželet. A přitom jsem nemusel slevit z analogového zvuku. Takže pojďme na ně!
Flint tremolo & reverb
Tremolo a reverb bylo zřejmě první spojení kytarových efektů. Objevilo se už v 50. letech a počátkem 60. let dominovalo všem tehdejším stylům, a vlastně je populární dodnes. A právě první recenzovaná krabička Flint Tremolo & Reverb umí vše, co se v této oblasti v historii osvědčilo - ’61 Harmonic Tremolo, Swampy ’63 Power Tube Tremolo, vyvážené ’65 Photocell Tremolo, ale i klasický ’60s Spring Tank Reverb, ’70s Electronic Plate Reverb a nostalgický ’80s Hall Rack Reverb.
Firmě Strymon, která analogové efekty vyvíjí a vyrábí v USA, se podařilo všechny vyjmenované efekty vměstnat do lehké a relativně ne příliš velké a zároveň bytelné kovové krabičky s pěti potenciometry, dvěma třípolohovými přepínači a dvěma spínači true bypass.
V její přední části kromě napájecího konektoru najdete i zdířky Input a Left Out a Right Out. Zapnuté tremolo či reverb signalizují červené LED diody. Velkou výhodou je vstup Exp, do kterého si můžete zapnout externí pedály. Těmi lze ovládat třeba hlasitost efektu nebo si „tapovat“ rychlost tremola.
Tremolo
Tremolo je v efektu umístěné na levé straně a ovládá se dvěma koflíky Speed a Intensity, jak to známe u starých elektronkových aparátů. Třípolohový přepínač v horní části umožňuje volit typ tremola.
První je ’61 Harmonické Tremolo, které Fender instaloval třeba do modelů Twin na počátku šedesátých let a dodnes je velmi vzácné a ceněné. Pro ty, kteří se s ním ještě nesetkali: Jde o efekt, jenž používá takzvané dual-band filtrování. To znamená, že střídavě klade důraz na nízké a vysoké frekvence. Konečný výsledek má pak „uklidňující“ impuls, podobný spíše phaserům či Deja Vibu než tremolům. Zní opravdu krásně teple a tlustě a mně osobně skvěle slouží v malém pedalboardu namísto starého MXR Phase 90 a Deja Vibe od Fulltona.
Víte, že ještě před nějakou dobou firmu Strymon znalo jen pár zasvěcených, mezi nimiž nechyběl třeba Jeff Beck? Nyní se už o americkém výrobci mluví s velkým respektem, protože jejich výjimečná technologie dělá z jeho pedálů současnou jedničku na trhu. Každý efekt je vybaven nesmírně výkonným čipem SHARC. K němu pak přidejte jedinečnou technologii dBucket a získáte skutečně mimořádnou řadu produktů, které musíte slyšet, abyste uvěřili. Slyšíte neuvěřitelné analogové detaily díky technologii digitálního zpracování state-of-the-art, pravdivý, konkrétní zvuk, žádný šum, studiovou kvalitu a bezkonkurenční tonální přesnost.
Po přepnutí na ’63 Power Tube Tremolo se dostanete do sféry zvuku, kterého staré Fendery docílily měněním proudu přitékajícího do lamp a měnícím se výkonem. Když na něj hrajete, máte pocit, že zvuk nejde z krabičky ale přímo z blonďatého Fendera Tremoluxe. Sám jeden kousek z roku 1964 vlastním a musím říct, že v tomto případě se mi tremolo od Flinta líbí ještě víc.
Konečně třetí ’65 Photo-cell Tremolo je věrnou reprodukcí vycházející z klasických foto-trem obvodů používaných v polovině 60. let u amerických zesilovačů. Tyto obvody používaly odpor závislý na světle získaném z miniaturní žárovky připojené k LFO. Měnící se odpor během blikání žárovky má pak vliv na úroveň signálu a produkuje charakteristické „tvrdě“ znějící tremolo.
Reverb
Reverb najdete v pravé části krabičky Flint a na rozdíl od tremola má tři ovladače Mix, Decay a Color. I v tomto případě můžete volit tři typy zvuku.
Nejklasičtější je rozhodně ’60s Spring Tank Reverb. Ten vychází ze soundu klasického dvoupružinového reverbu, využívajícího rozdílné zpoždění a pracujícího se změnou elektrického signálu na mechanický a zpět na elektrický. Zvuk i nastavení jsou velmi muzikální a dosáhnete s ním všechny ty skvělé zvuky à la Shadows.
Další s názvem ’70s Electronic Plate Reverb zase vzdává hold jednomu z prvních digitálních reverbů. Ten se vyznačuje vynikajícím hardwarovým algoritmem založeným na několika paralelních zpožděních a filtrování zpětné vazby. Díky tomu má reverb bohatý a hladký zvuk s velmi rychlým náběhem. Poslední, ’80s Hall Rack Reverb, je ztvárněním dnes již nostalgických digitálních reverbů z konce osmdesátých let. Modulační zpožďování se používá pro zvýšení „hustoty“ reverbu. Výsledkem je krásný teplý sound.
I přes jednoduché ovládání se dají s reverbem dělat obdivuhodné věci. Třeba během otáčení mixu doprava dostanete skvělé psychedelické zvuky, které výborně fungují i ve spojením s delayem. Výhodou krabičky je i poslední knoflík s názvem Decay, který dodává úžasný dozvuk. Možnost použít reverb zároveň i s třemi typy tremola, které se nachází vlevo, vám navíc poskytne další zvukové kombinace. Velkou výhodou je i možnost nastavení funkce Boost na obou kanálech. Mimochodem Flint je prvním efektem, na kterém se mi podařilo nastavit stejný zvuk, jaký používá Neil Young ve filmu Dead Man.
Strymon Brigadier dBucket Delay
Další efekt od Strymona s názvem Brigadier a podtitulem dBucket Delay je vlastně Memory Manem tohoto tisíciletí. Představte si prostě to nej z vintage analogových delayů, ovšem s možností zpoždění až pět sekund, tapováním a dalšími vychytávkami, jako jsou ekvalizace či oblíbené rozladění signálu nebo boost.
Vzhledově se Brigadier liší od Flinta pouze tím, že je zelený. Jinak vypadají oba téměř identicky - mají stejné rozložení potenciometrů, přepínačů, vstupů či zdířek napájení. V místě, kde Flint přepínal typ tremola, najdete u tohoto delaye tři režimy zpoždění. První s názvem Short má rozpětí 40 až 400 ms, druhý Med 100 až 1000 ms a třetí Long 500 ms až 5 s, což je opravdu hodně. Přepínač napravo zase ovlivňuje, zda opakování bude ve čtvrtkách, osminách nebo triolách.
Zatímco další dva potenciometry Mix a Repeats najdete na každém delayi, funkce Bucket Loss a Mod jsou unikátní.
Delay jako vědra s vodou
Všichni víme, že výhodou digitálních delayů je přesnost opakování, která je dána kapacitou a rychlostí procesoru. Analogové delaye naopak pracují s kondenzátory, které však postupně „ztrácejí“ a degradují signál, což ve výsledku dělá mnohem lepší a teplejší zvuk. Lidé ze Strymonu řetězec kondenzátorů přirovnávají k frontě hasičů, podávajících si za starých dob vědra s vodou, aby dostali vodu přímo k ohni. Odtud název těchto zpoždění - Bucket Brigade (BDD). A stejně jako z každého vědra se vždy trochu vody vylije, i tento analogový signál svým způsobem postupně degraduje.
A to si nyní můžete nastavit i na Brigadieru. To znamená, že pokud knoflíkem Buckett Loss točíte doprava, přibližujete se plnohodnotnému analogovému zvuku, který s sebou přináší různé nedokonalosti i nezbytné jemné zvyšování šumu. Takže bez problémů dostanete pevný, přirozený zvuk, který se pojí s hrou. Pokud zavřete oči, uslyšíte stejný sound, jako byste hráli na Memory Mana ze 70. let či stařičkého Ibaneze a další. Poslední knoflík Mod ještě navíc do zvuku přidá jemné rozladění neboli vibrato, kterým proslul právě Memory Man.
Právě pochopením a citlivým spojením digitálního a analogového světa a použitím supervýkonného procesoru SHARC dospěli vývojáři od Strymonu k jedinečnému a přirozenému zvuku tohoto pedálu. A proto, že je zde podávání věder vyjádřeno matematicky, můžete si sami zvolit a nastavit „čistotu svého vědra“, stejně jako se snadno dostat do takových délek zpoždění a množství opakování, které by s klasickým analogem nebyly možné.
Tím to ale nekončí. Pokud si podrobně přečtete manuál, zjistíte, že se dá krabička uvést například do režimu, kdy se knoflík mix změní na klasický boost ±3 dB pro zvýraznění sól, nebo ji lze přepnout pouze do analogového modu. Pokud zase podržíte spínač bypass a budete otáčet potenciometrem Bucket Loss, můžete navíc ovlivňovat ekvalizaci efektu od zabasovaného zvuku po ostrý.
Každopádně sečteno a podtrženo, Brigadier vám přinese nenahraditelné teplo analogů, skvělou dynamiku a úžasný zvuk. To vše samozřejmě včetně přepínačů true bypass. Spolu se skvělým Flintem jsou to, alespoň pro mne, „objevy roku“ a přiznám se, že se už oba zabydleli v mém pedalboardu.
Info:
Flint tremolo & reverb a Brigadier dBucket Delay jsou kvalitní kytarové efekty americké firmy Strymon vybavené výkonným čipem SHARC. Jejich cena: Flint - 7690 Kč Brigadier - 7690 Kč.
Plus:
- zvuk
- logické ovládání
- design, váha a velikost
- možnost připojit externí pedál a ovládat jím tap či hlasitost
- funkce Bucket Loss u modelu Brigadier
- zcela unikátní nastavení harmonického tremola u modelu Flint
- možnost navolit funkci Boost u obou efektů
Mínus:
- snažil jsem se, ale nic jsem nenašel
Technická specifikace:
Flint tremolo & reverb
Kytarový efekt, který umožňuje ručně nastavit tři algoritmy klasického tremola a stejný počet algoritmů reverbu.
·dva ovladače Intensity, Speed, ovládající tremolo
·tři ovladače Decay, Color a Mix pro reverb
·čtyři „skryté“ ovladače pro Tremolo Boost/Cut, Reverb Boost/Cut, Effect Order a Tap
·mono i stereo vstup (navíc stereo vstup TRS pro ovladače)
·stereo výstup
·velmi nízký šum, 24 bitů/96 kHz A/D a D/A převodníky
·32bitový processing
·true bypass
·možnost přepnout do vysoce kvalitního režimu Analog Buffered Bypass
·možnost boostu ±3 dB
·napájení 9 V (DC supply, 250 mA)
·pevné a lehké hliníkové šasi
·vyrobeno v USA
Brigadier dBucket Delay
Vysoce kvalitní delay, který umožní díky nové koncepci Bucket Brigade (BDD) reprodukovat plně analogový zvuk.
·ovladač Bucket Loss
·tři mody delaye: krátký, střední a dlouhý
·tap tempo mod pro čtvrtky, osminy a trioly v opakování
·ovladač zvukové modulace delaye
·mono vstup (navíc stereo vstup TRS pro ovladače)
·mono/stereo výstup
·velmi nízký šum, 24 bitů/96 kHz A/D a D/A převodníky
·true bypass
·možnost přepnout do vysoce kvalitního režimu Analog Buffered Bypass
·stisknutím a držením tapu je možné docílit nekonečného opakování
·možnost boostu ±3 dB
·napájení 9 V (DC supply, 250 mA)
·pevné a lehké hliníkové šasi
·vyrobeno v USA
www: