Stagg SW206CE-A
Tak jsem se zase po krátkém čase propadl do velké země legendárního draka a fantastických pohádkových oblud, odkud dnes proudí do světa největší produkce hudebních nástrojů. Mnoho firem s pěkným logem si nechává vyrábět na nejmodernějších japonských technologiích více či méně kvalitní instrumenty a mnohdy ani netušíme, že právě tyto jsou dílem šikovných žlutých prstíků.
Takhle kalkuluje i firma EMD, jejíž hudebně obchodní impérium pokrylo značkou Stagg celou Evropu a míří i do zámoří. V logu mají dokonce vesmír :-)). Není divu - některé výrobky jsou neuvěřitelně kvalitní a za zlomek ceny věhlasnějších rivalů. Taková je doba a trend vyrábět a prodávat co nejlevněji slaví triumf nejen u hudebníků. Dostal jsem na test velice pěknou a příjemnou kytaru, vybavenou aktivním snímáním se zabudovaným předzesilovačem s ekvalizérem. Takže - pojďme na to...
Stagg má až nehorázně velký sortiment a tohle dítko se jakoby ztrácí v celém tom spektru tvarů, modelů, barev, materiálů a image. Působí nenápadně, v klasické přírodní úpravě, která nic nenapovídá a o ničem nevypovídá. Až... na jednu vlastnost - vypadá skromně, konzervativně a opravdu elegantně. Je to takové menší , řekněme "tříčtvrteční" jumbo s výřezem pro levou ruku pro snadnější hru ve vyšších polohách. Když jsem kytaru převzal, neměl jsem bohužel čas si na ní hned zahrát a docela dlouho ležela na chodbě v obalu. Když už mě hanba fackovala, že nemám hotový test, prohrábl jsem struny a utrpěl malý šok. Ozvala se palba v podobě bohatého, barevného soundu s nádherným sustainem. Takže došlo asi na všechny balady, které znám: od zeppelínů přes párply, sabbaty, uriáše a bítly až ke Claptonovi. No co bych dál popisoval - hrál jsem dlouho...
Popis
Dobře dílensky zpracovaný nástroj se všemi parametry klasického jumba. Materiály přední desky jsou sendvič ze světlého cedru a smrku, boky, zadní deska a krk jsou z exotického dřeva, zvaného catalpa, používaného stále častěji místo dražšího mahagonu. Je to vlastně jeho vzdálený příbuzný s velmi podobnými vlastnostmi a vzhledem. Má dostatečnou tvrdost a pružnost, díky které je použit také na výrobu krku. Mezi jeho přednosti patří zjevně i dobrá rezonance, jež se projevuje fantastickým sustainem. Hmatník a kobylka jsou z pěkného tmavého palisandru, což je opět u této cenové kategorie méně časté. Orientační značky jsou standardní puntíky z umělé perleti. Po dalším zkoumání jsem objevil "X" žebrování, které tak proslavilo C. F. Martina, a obě desky uložené na nařezaných páscích. Spoje jsou celkem čistě lepené, až na drobné nedostatky. Šroub k napínání krku je uložen v korpusu. Celý nástroj je lemován světlým plastem krémové barvy. Na hlavici vévodí pro Stagg charakteristické oválné a neobvyklé logo v podobě nalepené plakety. Firemní olejová mechanika pracuje dobře a struny nepovolují. Ty jsou mimochodem docela kvalitní a tloušťky 012. Hezkou práci odvedl výrobce na kobylce, která není lakovaná a sedlo je adjustováno pro strunu h mírným prodloužením. Kolíčky na upevnění strun jsou standardní plastové. Kytara byla dobře seřízena, jen jsem objevil mírnou bouli na pražcích v deváté poloze. To ale není velký problém (stačí trochu přebrousit) a v téhle cenové kategorii se tomu ani nedivím. Většinou jde o strojovou práci a tam nějaká ta "pečlivost" někdy ulítne, i když mají na nálepce napsáno Hand made :-). Jinak jsou pražce celkem dobře zabroušené na hranách. Výstupní zdířka pro jack je na spodní straně lubu.
Zvuk
Největší překvapení při pohledu na cenovku způsobí přítomnost předzesilovače, což osobně považuji až za neskutečné. Není to tak dlouho, co jen tahle "mašinka" stála víc, než celý nástroj. No, časy se mění a na koncertě si zahrají i ti nemajetní muzikanti, pěkně bez problémů s ozvučením mikrofonem. Na překližku zní tahle kytara opravdu skvěle, i když samozřejmě netvrdím, že se vyrovná masivním nástrojům. Pak by celá obchodní strategie všech firem šla brzo do háje. Ovšem - jestli budou takhle rychle kácet stromy a vyrábět na kvantitu, tak naši potomci musí vymyslet materiály s lepšími vlastnostmi, než má dřevo, nebo se nedoplatí. Ale třeba už budou hrát jen computery a gramofony, co já vím...
Předzesilovač s veškerým ovládáním, včetně přístupu k boxu baterky (byla přiložena !), je umístěn v plastové krabičce v horním lubu kytary. Tvoří jej otočný potenciometr volume a třípásmový ekvalizér s presencí na tahových potenciometrech s aretací uprostřed. Doplňuje je malý spínač s ledkou ke kontrole funkce baterie. Vše je účelné, přehledné, po ruce a vkusné. Samotný snímač je typu piezzo a je umístěn klasicky pod sedlem kobylky.
Zvuk přes snímač nijak nevybočuje z dobrého průměru a samozřejmě hodně záleží na konečné úpravě v mixu nebo na kombu, např. přidáním reverbu nebo chorusu.
Závěr
Nejlepší uplatnění najde podle mne tato kytara při živém hraní na koncertech, kde až tak nemusí vyniknout krystalické a paletové barvy všech těch úžasných alikvotů a basů drahých nástrojů. V akustickém zvuku trochu vázne v barvách na středech (to umí právě ten masiv). Dobře ladí i ve vyšších polohách. Je to skvělý tažný kůň pro každou příležitost, do všech žánrů, s dobrým snímáním zvuku. Kytara je příjemná do ruky, s vhodnou velikostí i na mejdany, odolná povětrnostním vlivům, a když jsem si hrál všechny ty písničky, tak mi dala hodně radosti. A to nemluvím o ceně, protože za ty prachy jsem za svůj život ještě nic takového neviděl. Za to jsem viděl u Stagg vyšší modely z masivu, a tam už se člověk teprve diví. No - zkoušejte, zkoušejte. Každý test je subjektivní.
Info:
Stagg SW206CE-N je elektroakustická kytara typu cutaway jumbo se zabudovaným předzesilovačem s ekvalizérem. Cena: 4290 Kč.
Plus:
dobré dílenské zpracování a povrchová úprava
kvalitní použité materiály
vzhledem k ceně dobrý zvuk
přítomnost předzesilovače
velká užitná hodnota
cena
Mínus:
malé nedostatky v opražcování
slabší akustická frekvence na středech
nehraje jako kytara za 40 tisíc