Source Audio - Soundblox 2 Orbital Modulator, Soundblox PRO Bass Envelope Filter, Hot Hand III
Hned tři zajímavá zařízení k testování dodala firma Source Audio. Koncepce jejich pedálů spočívá v kombinaci několika efektů a velké všestrannosti použití, což ostatně dokázaly i oba testované efekty. Třetím efektem nebo zařízením byl Hot Hand III, tedy jakýsi ruční expression efekt, který mě vlastně zajímal ze všeho nejvíc.
Popis a co to umí
Soundblox 2 Orbital Modulator
Orbital Modulator je efekt z řady Soundblox 2, což je řada, která v každém pedálu nabízí několik efektů, dva upravovatelné presety a univerzální bypass. Pedál je kompaktní velikosti 11,4 x 11,4 x 5,7 cm a váží necelého půl kilogramu.
Na vrchním panelu najdeme dva spínače presetů (1, 2), knoflík umístěný uprostřed, kterým se vybírá konkrétní efekt (tři typy chorusu, tři typy flangeru, dva typy rezonátorů, což jsou flangery, které v sobě kombinují čtyři signály, a konečně pět typů phaseru). Dále tu najdeme knoby Depth (určuje rozpětí signálů), Mod Source (určuje syntézu zkresleného signálu), Speed (určuje rychlost modulace, nástup a zkreslení filtrů obálky nebo průchod ovládání Hot Hand) a nakonec Option, kterým se nastavují možnosti, které si lze vybrat spínačem Option Select.
Tento spínač najdeme na levé straně panelu a můžeme jím nastavit hned šest parametrů: Delay/Freq (delay u flangeru a chorusu, frekvenci u phaseru), Feedback (množství zkresleného signálu, který se vrací zpět do efektu), Volume (výstupní hlasitost), LoRetain (nastavení spodní hranice frekvence, pod kterou už efekt nebude působit), Tremolo (nastavuje amplitudu modulace) a Mix (nastavuje poměr mezi čistým a zkresleným signálem).
Na pravé straně panelu je potom ještě spínač Control Input, kterým vybíráme externí ovládání parametrů - buď bez ovládání, nebo přes expression pedál, přes MIDI nebo přes Hot Hand).
Tovární nastavení expression pedálu nebo Hot Handu umožňuje změnu modulace, nicméně si lze jednoduše přiřadit jiný parametr i jeho působnost.
Na zadním panelu najdeme vstup Multifunction In (vstup pro Hot Hand nebo pro propojení s jiným pedálem Source Audio), Guitar In a Guitar Out (kytarový vstup a výstup), Multifunction Out (pro poslání signálu do dalšího efektu Source Audio) a vstup pro 9V adaptér, který je součástí balení.
Soundblox PRO Bass Envelope Filter
Bass Envelope Filter je efekt z řady Soundblox PRO, tedy nejvyšší řady Source Audio. V téhle řadě má každý efekt šest upravovatelných presetů, opět nabízí několik efektů a univerzální bypass, a navíc má sofistikovaný parametrický ekvalizér. Velikost pedálu je 17,8 x 15,25 x 5 cm a jeho hmotnost činí 0,8 kg.
Na vrchním panelu najdeme tři spínače, kterými vybíráme z šesti presetů. Dále tu najdeme spínač, kterým vybíráme banky presetů (1-3 a 4-6). Dále je tu knoflík, kterým vybíráme konkrétní efekt (1x samotný ekvalizér, 8x dvoupólový filtr, 4x čtyřpólový filtr, 2x Single Peak - jedna vlna se zkreslením kolem vrcholu, 4x Triple Peak - trojitá vlna se zkreslením kolem vrcholu, 2x Peaks and Notches - kombinace průběhu zkreslení jen kolem vrcholu a hloubek, 3x phaser). Jsou tu knoflíky Sweep Range (jímž se nastavuje hloubka a směr efektu, v případě používání Hot Hand pouze hloubka), Frequency (jímž se nastavuje střední frekvence filtru ve všech modulačních modech), Speed (určuje nástup a rychlost modulace, v případě použití Hot Handu určuje citlivost a osu působení zařízení) a nakonec Mix (určuje poměr čistého a zkresleného signálu, úplně čistý signál je na 12 hodinách, otáčením doprava získáme klasický filtr, otáčením doleva filtr, který zachovává basové frekvence). Dále je tu spínač Mod Source, jímž vybíráme, kterým zařízením budeme modulovat zvuk - buď Envelope Filter nebo Low Frequency Oscillator nebo externí Hot Hand. Pak tu najdeme spínač Tap Tempo Enable, který když stiskneme, tak můžeme pravým spínačem presetů (3, 6) nastavit tempo nízkofrekvenčního oscilátoru (LFO). A nakonec je tu sedmipásmový ekvalizér. Dvěma spínači (doleva a doprava) se vybírá pásmo a samotným knobem ekvalizace se vybírá zesílení nebo zeslabení frekvence.
Kdo to používá?
Vzhledem k možnostem použití najdeme tyhle efekty u mnoha různých umělců. Jedním z nejvýznamnějších uživatelů Hot Handu je Nathan Navarro, basista živé kapely u Skrillexe. Nathan používá i celou řadu efektů Source Audio. Dalším významným hráčem je Simon Francis, baskytarista Ellie Goulding, který rovněž používá Hot Hand III. Pak jsou to i Billy Corgan ze Smashing Pumpkins nebo Steve Stevens.
Pokud jste si mysleli, že je to ohledně možností nastavení všechno, jste na omylu. Je tu mod Backpage, jímž lze nastavit další parametry. Pokud zmáčkneme zároveň spínače Mod Source a Tap Tempo Enable, lze využít parametrický ekvalizér na nastavení parametrů expression pedálu (hloubka, přiřazení parametru), nastavení osmého parametru EQ - 8 kHz, Master Volume, ostrost filtru, umístění EQ - buď jen na zkreslený signál, nebo na zkreslený i čistý. V tomto modu lze také upravovat MIDI kanál, pokud propojíme pedál s MIDI zařízením. Kanál vybíráme pomocí efektového knobu.
Na zadním panelu najdeme vstup Sensor In (pro připojení Hot Handu), vstup Guitar In (jack vstup pro nástroj), Exp In (vstup pro expression pedál), MIDI In (vstup pro MIDI), Guitar Out (výstup do aparátu), Sensor Out (pro propojení s dalším efektem Source Audio) a vstup pro devítivoltový adaptér, který je součástí balení.
Hot Hand III
Zařízení, které je patentem právě firmy Source Audio a jež má za úkol simulovat expression pedál. Rozdíl je v tom, že na prstu pravé ruky máte navlečen prstýnek, který snímá pohyb ruky, signál posílá do přijímače, který je potom připojen do efektu (přes čtyřpólový minijack do efektů Source Audio nebo přes nástrojový jack do efektů jiných firem). Přijímač má rozměry 7 x 3 x 4,2 cm a vejde se tak do každého pedalboardu.
Na prstýnku je indikace LED - Status, vstup pro adaptér, kterým nabíjíme baterii uvnitř prstýnku (vydrží cca šest hodin provozu) a spínač On/Off. Dosah signálu je cca třicet metrů.
Na vrchním panelu přijímače najdeme světelnou kontrolku Status (která svítí, pokud je prstýnek zapnutý a propojený, nebo bliká, pokud je vypnutý) a Mode (naznačuje stav modu při zpracování signálu efekty Source Audio, které jsou schopny zpracovávat všechny tři osy pohybu senzoru). Je tu spínač Calibrate, kterým se kalibruje právě mod zpracování signálu. A pak tu jsou dva knoby Depth (ovládání hloubky působení senzoru) a Smooth (ovládání průběhu působení senzoru).
Jak to hraje a jak se s tím hraje
Již ze samotného popisu je zřejmé, že oba efekty v sobě mají opravdu nepřeberné množství zvuků a možností jejich úpravy. Jedná se především o různé druhy a úrovně filtrů a oscilátorů, což jsou efekty, které zejména basisti rádi využívají.
Co se týče kvality zvuků, tak mě oba efekty překvapily svojí kvalitou. V podstatě každý nastavený parametr bezvadně fungoval a možnosti použití obou efektů byly obrovské. Těžko se tu o všem rozepisovat dopodrobna, v zásadě si tu každý vybere podle svého uvážení. Jen je potřeba počítat s dlouhým a podrobným nastavováním - ať už použijete efekt ve studiu nebo na pódiu.
Použití Hot Handu je ve srovnání s oběma efekty asi nejjednodušší na „pochopení“, ale nejsložitější na ovládání. Člověk se přeci jen musí naučit ten správný pohyb a výběr osy snímání senzoru. Tady bych poznamenal, že ideální nastavení pro mě bylo působení na vodorovné ose x a umístění prstýnku/senzoru na ukazováček pravé ruky, směrem na hřbet ruky. Také bylo pro mě lepší nastavení vyšší rychlosti průběhu efektu a větší hloubky efektu.
Závěr
Všechna tři zařízení jsou výborná a možnosti obou efektů jsou nepřeberné. Možná ta obrovská škála možností může být i záporem, protože člověk opravdu neví, co dřív použít, a vzhledem k možnostem jsou dva presety u Orbitalu a šest presetů u Bass Filteru trochu málo. Všem zařízením bych ještě vytknul komplikované a neintuitivní ovládání. Pokud nemáte k dispozici manuál, nemáte šanci ani zjistit, jaké všechny možnosti nastavení existují. Díky Hot Hand III se dají v reálném čase dělat výborné dubstepové wobbles, k čemuž je dobré použít ještě nějaký distortion nebo fuzz. Sečteno a podtrženo, dávám palec nahoru.
Info:
Soundblox 2 Orbital Modulator je efekt, který poskytuje chorus, flanger, phaser a jejich kombinace. Jeho cena je 4890 Kč včetně DPH.
Soundblox PRO Bass Envelope Filter je basový filter, který poskytuje velkou škálu modulací a syntézy. Jeho cena je 6690 Kč včetně DPH.
Hot Hand III je bezdrátový expression systém, kterým lze v reálném čase ovládat parametry efektů. Jeho cena je 4290 Kč včetně DPH.
Plus:
kvalita zvuků
pestrá škála možností
adaptér součástí každého balení
Mínus:
pestrá škála možností
komplikované a neintuitivní nastavování
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Soundblox 2 Orbital Modulator
Efekty | Chorus, Flanger, Resonator, Phaser |
Možnosti syntézy | Envelope filter, sinusová, pilová |
Knoby | Depth, Speed, Option |
Spínače | Option Select, Control Input |
Presety | 2 |
Vstupy | Multifunction In, Guitar In, adaptér |
Výstupy | Guitar Out, Multifunction Out |
Rozměry | 11,4 x 11,4 x 5,7 cm |
Hmotnost | 0,5 kg |
Napájení | 9V DC adaptér, součástí balení |
Soundblox PRO Bass Envelope Filter
Filtry | 2 pólový, 4 pólový, Single Peak, Triple Peak, Peak & Notch, Phaser |
Možnosti syntézy | 8 |
Knoby | Frequency, Sweep Range, Speed, Mix |
Spínače | Preset Bank, Mod Source, Tap Tempo Enable |
Presety | 6 |
EQ | 7 pásem |
Vstupy | Sensor In, Guitar In, Exp In, MIDI In, adaptér |
Výstupy | Guitar Out, Sensor Out |
Rozměry | 17,8 x 15,25 x 5 cm |
Hmotnost | 0,8 kg |
Napájení | 9V DC adaptér, součástí balení |
Hot Hand III
Knoby | Depth, Smooth |
Spínače | Calibrate |
Vstupy | 9V DC adaptér |
Výstupy | Expression, Sensor |
Rozměry | 7 x 3 x 4,2 cm |